Gå til innhold

Hjelp til kjøp av kompaktkamera


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Er på utkikk etter et kamera som i all hovedsak vil bli brukt til å ta bilder av sønnen min på snaut to år i alle tenkelige og utenkelige situasjoner. Har i det siste brukt telefonen, etter å en tid ha brukt et Nikon D5300 med en standard 18-55mm og en 35mm linse, som fungerte ganske så godt. Av grunner jeg ikke orker å gå nærmere inn på nå har jeg ikke lenger tilgang til det kameraet, og jeg opplever, ikke overraskende, at telefonen ikke duger. Det er for langt mellom blinkskuddene, alt for mange ufokuserte og dårlige bilder...

 

Samtidig er jeg i utgangspunktet ikke interessert i å kjøpe et nytt, tilsvarende speilreflekskamera, da jeg føler det er unødig stort og lite hendig. Det jeg ønsker er et relativt enkelt, brukervennlig "point and shoot" kamera jeg relativt lett kan ha med meg og ta i bruk når jeg føler for det.

-

Det som er viktig for meg er at kameraet er tilgivelig med tanke på fokus, da særlig fordi kameraet på telefonen som oftest må gi tapt nær sagt med en gang det er litt bevegelse i bildet eller lyset er litt svakt, at jeg ikke trenger å bruke mengder av tid på å fikle med innstillinger for å ta bilder av tilfredstillende kvalitet og at jeg relativt enkelt kan ha det med meg i enhver sammenheng. 

 

Når det kommer til bildestørrelse/oppløsning og alt annet teknisk er jeg ganske så grønn, har en 4k-skjerm og en tilsvarende TV jeg gjerne ser bilder på, samtidg deles biilder vel så ofte via diverse sosiale medier og Google Photos.  

 

Prismessig er jeg åpen for det meste, jeg har virkelig ingen anelse om hvor mye en må ut med, og jeg innrømmer gladelig at jeg fort faller av lasset ved å lese diverse tester, noe som gjør at jeg ikke har noen formening om jeg må ut med 1000,- eller 10000,- for å få oppfylt ønskene mine.

 

På forhånd takk for all hjelp!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sony DSC-RX100 V er muligens det beste kompaktkameraet som er å oppdrive, med veldig god autofokus og mulighet for å ta opp mot 24 bilder per sekund i RAW-format, for motiver i rask bevegelse. Men prisen ligger for øyeblikket på nesten 10 000,-, som er litt i meste laget for folk flest for et kompaktkamera. De eldre RX100-modellene er alle fremdeles i salg for lavere priser, men de er ikke like drevne på autofokusen. Canon's G7 X II, som er sånn ca. konkurrent med RX100 III, og med tilsvarende funksjonalitet, er også et alternativ å vurdere. Sannsynligvis har andre produsenter også tilsvarende produkter, men de jeg har nevnt her er de jeg så på da jeg gjorde min research.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...