Gå til innhold

PC til gaming, arbeid og fotoredigering


Anbefalte innlegg

Jeg har vært i prosessen med å kjøpe en stasjonær PC i flere måneder nå og har endelig fått inn nok penger til å hoppe i det :)

 

Jeg kommer nok mest til å bruke den som en spill og arbeids pc (er ingeniør, så det er en del tunge programmer som skal kjøres). Jeg ønsker også at den er dugelig bra til fotoredigering, derfor har jeg valgt en IPS skjerm. 

 

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3195292&view=m

 

Ser alt fint ut her? Tar imot alt jeg kan få av tips og anbefalinger.

 

Jeg har sett at det er mye snakk om Ryzen for tiden uten helt å vite hva det skulle bety for meg. 

 

Jeg bor foresten i Stockholm, så det er ikke en feil at jeg har satt opp listen på den svenske prisjakt ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger du

3200/1500MB/s read/write?

Jeg ville valgt 1700x eller 1800x rysen.

 

Alternativet er jo å gå for Samsung evo 850 med 550/520? Tenker at de 400 kronene imellom skulle være verdt den hastighetsøkningen. 

 

i5 7600: 2484kr

Ryzen 1700x: 3700kr

Ryzen 1800x: 5066kr

 

Føler det er venskelig å rettferdiggjøre de prishoppene uten å hente inn pengene et annet sted.

Lenke til kommentar

Du skrev (så det er en del tunge programmer som skal kjøres). Jeg ønsker også at den er dugelig bra til fotoredigering.

Da er 6 core/8core du bør gå for.

Du kan og vurdere 7700K

 

Ah! Det gir mening :) 

Jeg tror fortsatt ikke jeg kan retferdiggjøre prisen på 1700x. Jeg har strukket meg ganske langt på pris allerede etter all siklingen de siste månedene.

Om valget var mellom 1600x og i5 7600, hva ville du gjort da? Vil jeg tape mye iforhold til gaming performance i forhold til hva jeg gainer på andre ting? 

 

Jeg nevnte lenger opp at jeg ikke har peiling på hovedkort. Har du noen anbefalinger der? kommer det ann på hvilken CPU jeg velger å gå for? Er det agentspoon har valgt til Capital Offence (MSI B350 PC Mate) det jeg burde gå for?

Lenke til kommentar

Du har valgt et AM4 hovedkort for en LGA1151 prosessor. Kanskje ikke så lurt å gjøre det

 

Hehe, takk, men jeg er klar over det:) Jeg driver fortsatt å mikser og trikser litt og prøver å finne ut hvilket hovedkort og prosessor jeg skal gå for. Har prøvd å sette meg inn i Ryzen nå og tror jeg kommer til å falle på det. så nå må jeg bestemme meg for 1600 eller 1700. Det ser ut som modellene uten x kommer med en stock kjøler. 

 

Hva burde jeg gjøre?

- 1700 med stock kjøler

- 1600x med be quiet! pure rock

- 1600 med be quiet! pure rock ELLER stock kjøler og legge pengene i noe annet? 

 

SÅ MANGE VALG Å TAAA!!

Lenke til kommentar

Vil ikke si at det vil være altfor viktig. Jeg redigerer bilder hovedsaklig på hobbybasis. Men jeg er fortsatt nysgjerrig på hvorfor du spør:)

10-bits farvepanel gir 1,072 milliarder farver kontra 16.8 millioner farver som 8-bits panel gir. Dette er noe som en kan dra nytte av både ved spilling og videoredigering. Jeg har et GeForce 1070-kort som "kun" gir 10-bits farve via DirectX. Jeg kan derfor få langt flere farver (og dermed mer naturtro bilde) når jeg spiller. På alt annet gis det 8-bits farver, også i Lightroom og Photoshop.

 

Skal en ha et skjermkort som gir 10-bits farvepanel på absolutt alt må en ha et Quadro eller FirePro. Disse kortene er nødvendigvis ikke like gode på grafikk til spill (spekulasjon fra min side) så det blir en overveiding for hva en vil ha. 

Lenke til kommentar

Det går ann å se på x299 og 6 kjerneren 7800x også. Koster det samme som 1800x og yter suverent mye bedre i spill det kreves mye cpukraft i. Stock 1800x er like bra som en max overklokket 1800x 4,1ghz/3600mhz.

 

Har akkurat testet det selv, siden jeg har 1800x og 7800x hjemme for testing.

 

Skal man BARE rendre med programmer som har "perfekt" skalering med kjerner, så er Ryzen best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...