Gå til innhold

Det er bare et spørsmål om tid før diesel blir forbudt


Anbefalte innlegg

 

 

 

Problemet med borettslag som forbyr lading, er fordi borettslaget ikke gidder å utbedre det interne el-nettet sitt. Dette blir prioritert dersom beboerne velger at det skal prioriteres.

De som har bil får ta regninga selv da. Jeg ser ikke helt hvorfor beboere uten bil skal måtte betale.

 

 

Er det hulebeboere det da, som ikke har biler?

Det er da mange som ikke har bil enten de er unge, gamle eller middelaldrende, det gjelder uansett om de bor midt i tjukkeste byen eller utafor og jeg vil tro spesielt mange unge ikke har det.

 

Men jeg er egentlig enig, alle gnåler bestandig om at det å ha/kjøre bil ikke er noen menneskerett, men med engang de skal ha en lader til bilen sin i ett borettslag så skal alle, uansett om de har bil eller ikke, være med på spleise laget.

Så med tanke på at det å ha bil ikke er noen menneske rett så har du heller ikke rett til å kreve at andre skal betale så du får lada lekebilen din, da kan jo de som kjører bensin/diesel bil sende drivstoff regninga til de i borettslaget som har el biler, siden alt dette ser ut til å skulle være ett spleiselag i ett borettslag når det går i favør lekebilene.

 

 

Ligger i prinsippet "borettslag", er du med på laget får du betale din del av utgiften enten du vil eller ikke. Er du misfornøyd, er  alternativet rimelig enkelt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dersom de store byene får dieselforbud, vil ... og prisene på diesel vil gå opp. ...

Nja, jeg vet ikke helt hvor mye privateide personbiler påvirker dieselprisen fra oljeselskapene. Det er såpass mye annet som benytter diesel. Men du kan jo fort få bensinstasjoner (i bynære områder) som velger å ikke selge diesel lenger.

 

Det påvirker ikke stort i produksjonsleddet, men en bensinstasjon har utgifter med innkjøp, lagring, pumpeutstyr, tanker, vedlikehold++ for diesel. Dersom disse utgiftene( pr.stasjon) må fordeles på færre antall liter solgt vil prisen stige.
Lenke til kommentar

 

Jeg sa ikke at det måtte det (men det kommer jo noen EU-reguleringer) - Men som jeg sier så er det opp til borettslaget å bestemme. ...

Forsåvidt korrekt nok.

 

Dog, min oppfattning er at borettslag (stort sett) prioriterer å ta seg av beboeres husvære, ikke dekke deres transportbehov eller støtte andre fritids sysler (noen unntak finnes, bl.a. er drift av lekeplass relativt vanlig).

 

Det er underlig om prinsippet skal endres grunnet annen fremdriftsteknologi på private kjøretøy.

Det er ingen slike prinsipper. Det har aldri vært BEHOV for bensin/diesel-tankemuligheter i borettslag. Hadde det vært det, ville nok mange borettslag hatt det.

 

Men det ER behov for ladepunkter.

 

Borettslag pleier å spleise på ting, enten det er tomt, bygning, telefoni, strømavtale, internett, kabel-TV, vakthold, asfaltering, lekeplass osv. Hvis et flertall av beboerne har behov for lading, så vil nok etter hvert borettslaget bestemme seg for å investere i felles lademuligheter også. Da er man prinsippfast.

 

Saken er nå at man har et høna, eller egget-problem. Ingen kjøper elbil i borettslag, ettersom det ikke er lademulighet. Det blir ingen lademulighet, uten at beboerne har elbil.

 

Derfor er det tvingende nødvendig å pålegge borettslag som har parkeringsmuligheter til å lage lademuligheter. Det er tvingende nødvendig, så lenge politikerne er fast bestemt på at elbiler er eneste vei videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

Dog, min oppfattning er at borettslag (stort sett) prioriterer å ta seg av beboeres husvære, ikke dekke deres transportbehov eller støtte andre fritids sysler (noen unntak finnes, bl.a. er drift av lekeplass relativt vanlig).

Det er ingen slike prinsipper. Det har aldri vært BEHOV for bensin/diesel-tankemuligheter i borettslag. Hadde det vært det, ville nok mange borettslag hatt det.

 

Men det ER behov for ladepunkter.

 

Mange har behov for nærbutikk, bussholdeplass, T-bane statsjon etc. Det betyr ikke at borettslaget starter butikk eller kjøper inn hverken buss eller tog.

 

 

Det ER lover som forteller at borettslaget skal sørge for BOLIGEN. Derav "borettslag", ikke "transportforening".

Borettslag pleier å spleise på ting, enten det er tomt, bygning, telefoni, strømavtale, internett, kabel-TV, vakthold, asfaltering, lekeplass osv. Hvis et flertall av beboerne har behov for lading, så vil nok etter hvert borettslaget bestemme seg for å investere i felles lademuligheter også. Da er man prinsippfast.

Nei, de spleiser ikke på hvilke som helst "ting".

 

Bygningmassen tilhører borettslaget, borettslaget har vedlikholdsansvar. Andelseiere retten til å bo, de eier ikke boligen. Kommunale avgifter tilfaller eier, så siden borettslaget må betale blir det naturlig med fellesordninger for slikt.

 

Man ønsker å unngå at alle borer hull selv (telefon, TV, Internett, varmepumpe etc). Strøm trengs også på fellesarealer, en fellesavtale gir ofte bedre pris for borettslaget (og andelseiere vil ofte også kunne få fordeler). Skadedyr kan ødelegge (ergo fellesvtale). Vakthold er rimeligere enn gjentatt reparasjon etter herverk. etc. Større borettslag kan ha ansatt vaktmester.

 

Disse avtale gjøres altså med hensyn til borettslagets ansvar for bygningsmassen. Borettslaget tar også ansvar for uteområder (tomt). Gressklipping, snømåking. Dersom slikt ikke gjøres kan bygninger skades. Dersom økonomien er god vil det kanskje kunne etableres en lekeplass.

Saken er nå at man har et høna, eller egget-problem. Ingen kjøper elbil i borettslag, ettersom det ikke er lademulighet. Det blir ingen lademulighet, uten at beboerne har elbil.

 

Derfor er det tvingende nødvendig å pålegge borettslag som har parkeringsmuligheter til å lage lademuligheter. Det er tvingende nødvendig, så lenge politikerne er fast bestemt på at elbiler er eneste vei videre.

Alle bor, men ikke alle kjører bil.

 

Det er vanlig med en fellesavgjørelse (generalforsamling) på hvor stor del av tomten som skal bli parkering. Så kan man evt. ha et selskap til overvåkning dersom det finnes umerkede plasser. Drift av dette bør ikke koste noe, fordi ikke alle har bil (noe som har resultert i "parkeringshaier" siden deres eneste inntekt er gebyret).

 

Borettslaget vil sikkert allerede nå kunne gjennomføre en spørreundersøkelse (blandt andelseiere) hvor mange p-plasser som skal avsettes til elbil. Når antallet er bestemt kan plassering bestemmes. Deretter kan "garasjelag", "parkeringsklubben" eller "bilforeningen" overta drift. Samle inn midler blandt beboere etc. Korrekt gjeng til rett jobb.

 

Pålegg om at felleskapet skal støtte bileierene virker noe underlig, særlig da at husleien skal gå til transportformål. Det hadde vel da vært like bra (om ikke bedre) med pålegg om kollektivtransport i bynære strøk, aka. "gratis" månedskort for alle ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...