Gå til innhold

Utslippsfrie selvkjørende biler på vei til Oslo


Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan det funger i praksis? For det spørs vel om disse bussene har mobil innebygd? Eller man må ringe ruter ved problemer? Teknisk feil etc på egen mobil hvis dørene ikke virker eller noe annet?

 

Tror ikke man kan se film\spille musikk på de bussene. Vanlig busser har høytaller anlegg. Men tror vel ruter vil vel droppe det?

Usikkert om det blir belte eller ikke. Da oslo har forskjellig system på det på de røde og grønne bussene.

Ville gjerne prøvd dette i dag, men tror det kun er lukket testing antakelig?

 

Noen som har anelse hvor stor ruter appen vil bli 500 MB?

For hvis den skal gjøre samme som uber ha google maps der man kan se hvor lang unna slike busser er må vel de gjøre noe smart? Da slik appen er i dag funger den kun å bestille billett.

 

Er selv skeptisk til nsb\ruter app med tanke på batterilevetid og om appen er trygg, har man rootet mobil er det lett å få tak i noe falsk app.

Litt usikkert om det blir trådløs i bussen som andre busser\tog?

Strømuttak er ofte mangelvare også.

 

Uten sjåføren får en sikkert plass til en kino med høytaleranlegg i bussen - så kan de reisende se de nyeste kinofilmene på veien hjem.

 

Hvis ruter appen blir 4000MB så kan appen inneholde alle aktuelle filmer også så trenger en ikke trådløst internett i bussen.

 

Så kan de med rootet mobil betale mindre for bussturen ettersom Ruter ikke trenger å betale for filmen som vises?

 

Antar at det finnes en nødhammer en kan bruke for å knuse døren hvis den ikke åpner seg, men de reisende kan jo bare se en film til mens de venter på at strømmen i bussen skal ta slutt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

 

Faste stopp erstattes av spesifisert mobilhenting. ...

Her omtaler du taxi, ikke buss. Busser går via faste stoppepunkter, til fastlagte tider.

 

Ikke i fremtiden.

 

Æh...

 

Det kan godt hende det ikke finnes busser mer i fremtiden, at de blir erstattet av selvgående taxi'er. Men fortsatt heter det da taxi (drosje), ikke buss.

 

En buss med plass til 12-130 stk kan ikke kjøre rundt å plukke opp folk på oppfordring. Ingen vil da kunne vite når de kommer frem dit de skal, siden det blir helt avhengig av hvor mange andre som skal hentes/slippes av underveis.

 

En selvgående buss vil gå en fast rute, til faste tider. I starten antageligvis steder hvor annet ikke er lønnsomt å gjennomføre, så bussen vil antagelig ha kun plass til noen få sjeler. Alle må gå på/av i løpet av den fastsatte ruta.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

 

 

Faste stopp erstattes av spesifisert mobilhenting. ...

Her omtaler du taxi, ikke buss. Busser går via faste stoppepunkter, til fastlagte tider.

 

Ikke i fremtiden.

 

Æh...

 

Det kan godt hende det ikke finnes busser mer i fremtiden, at de blir erstattet av selvgående taxi'er. Men fortsatt heter det da taxi (drosje), ikke buss.

 

En buss med plass til 12-130 stk kan ikke kjøre rundt å plukke opp folk på oppfordring. Ingen vil da kunne vite når de kommer frem dit de skal, siden det blir helt avhengig av hvor mange andre som skal hentes/slippes av underveis.

 

En selvgående buss vil gå en fast rute, til faste tider. I starten antageligvis steder hvor annet ikke er lønnsomt å gjennomføre, så bussen vil antagelig ha kun plass til noen få sjeler. Alle må gå på/av i løpet av den fastsatte ruta.

 

 

Buss har ingenting med fastsatte ruter å gjøre, buss er kun en definisjon på et stort kjøretøy som kan ta mange passasjerer. 

 

Nå står det vel spesifikt i artikkelen også at du selv kan velge hvor du skal, å plukke opp mennesker som skal samme vei. Det står videre at det kan være "aktuelt" å kjøre faste ruter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Buss har ingenting med fastsatte ruter å gjøre, buss er kun en definisjon på et stort kjøretøy som kan ta mange passasjerer.

Sant nok.

 

Hvordan foregår det i praksis om 50 stk bestiller en og samme buss fra ulike steder til ulike destinasjoner (men allikevel sånn ca samme vei) ?

 

Nå står det vel spesifikt i artikkelen også at du selv kan velge hvor du skal, å plukke opp mennesker som skal samme vei.

Så du kommer frem x antall timer for seint (fordi ørtogførti andre skulle av/på underveis, alle med egne små avstikkere)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hvordan foregår det i praksis om 50 stk bestiller en og samme buss fra ulike steder til ulike destinasjoner (men allikevel sånn ca samme vei) ?

 

Jeg vil anta at når bussene når en viss kapasitet, vil man måtte redusere på passasjerens valgfrihet. Jeg kan se for meg noe sånt som dette:

 

- Minibussene: full valgfrihet på ankomst- og avgangsstopp innenfor et gitt område.

- Middels store busser: Man kan aktivere visse forhåndsutvalgte ankomst- og avgangstopp. 

- Store busser: Ingen valgfrihet på stopp. 

 

 

 

Så du kommer frem x antall timer for seint (fordi ørtogførti andre skulle av/på underveis, alle med egne små avstikkere)

Det vil være mulig å programmere inn visse begrensinger, feks. at bussturen kun kan maksimalt ta så og så lang tid. Så hvis Jonsen som bor øverst i Skolebakken vil av, må han gå av i bunnen hvis det er mange passasjerer som skal rekke noe.

Men jeg bare spekulerer altså. Det er vel nettopp de spørsmålene, og mange flere, Ruter skal prøve å få svar på når de ruller ut disse bussene neste år.

Lenke til kommentar

Det mest spennende her, er at Ruter ser ut til å ville nærme seg inn på taxi-selskapenes territorium. Blir derfor interessant å se hvordan de vil reagere og agere, og om de kommer til å ty til ufine metoder, som de har gjort overfor Über-sjåfører og passasjerer. Metoder som forøvrig gjør meg enda ivrigere på å få opphevet taxi-monopolet som skapes av løyve-regimet.

 

Er så mange som har bil og for mye fritid, at jeg mistenker tilbudet ville blitt bedre også på små steder om man kunne registrert seg som sjåfør hos Über og lignende selskap, og tatt turer når man ellers ikke hadde hatt annet fornuftig å ta seg til. Kunne kanskje gjort noe med de som sitter tiltaksløse hjemme, og sånn sett gitt dem noe å gjøre når fast jobb ikke ser ut til å være et alternativ.

 

Ihvertfall frem til førerløse biler flommer over markedene, og overtar de fleste transportbehovene vi har innen den rekkevidden det ville naturlig å betjene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det mest spennende her, er at Ruter ser ut til å ville nærme seg inn på taxi-selskapenes territorium.

Jupp, dette er taxi'er.

 

Blir garantert bråk, men nå vil det nok uansett bli haraball den dagen autonome kjøretøy er gode nok til å overta. Blir nok krav om en ny versjon av "The Red Flag Act" eller noe, jeg tipper de tar nok alle metoder i bruk for å beskytte inntektene sine i taxi bransjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...