Gå til innhold

Bygge el sykkel


capillarity

Anbefalte innlegg

Tenker og bygge om min gamle trek 8000 mountain bike fra ca 1994 om til en ebike.

 

Lurer derfor på om noen har noe erfaring med dette da?

 

Sykkelen har ikke skivebrems er dette noe som kan bli et problem med tanke på vekten på hjulet.

 

Tenker og Bestille en 500w børsteløs rear hub motor fra eBay. Med et Lithiumbatteri 11,6 ah 48volt bestilt fra rezer.no

 

Noe under montering jeg burde tenke på?

 

Hvordan burde batteriet lagres om vinteren?

 

Er det noe vektfordelig jeg burde tenke på.

 

Sykkelen skal for det meste brukes på vanlig sykkel vei vel og merke med en God del lange bratte bakker. Vil motoren takle dette Eller vil varme bli et problem.

 

Kan jeg sykkle fritt med pedalene vist batteriet går tomt for strøm med denne type motor?

 

Kom gjerne med tips og forslag å gode råd . Takk :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Hei har faktisk gått for inkjøp av et el-kit . Er en ganske stor motor så den er ikke helt lovlig men så lenge man tenker seg Litt om og kjører forsvarlig så skal det som regelt gå bra.

 

Kjøpte samme kite som man finner på rezer.no et 1000watts rear hub motor med 48volt batteri. Fant samme kite på eBay for halvparten av prisen rezer jobber med. Men selve batteriet kjøpte jeg her I norge for og være helt sikker på at det var I orden + garanti.

 

Selve batteriet og motoren er ganske tung. Men er av God kvalitet og selv om jeg selv var ganske skeptisk så Viste det seg at det var mye bedre en forventet. Den kan oppnå en fart på 45km/t så og velge en sykkel med skivebremser er et must ;) måtte også Bestille en universal forsterknings arm som skal hjelpe sånn at hjulet ikke kan falle av når man kjører veldig fort. Kan kjøre opp alt av bakker med denne type motor. For det om den kan gå I 45 max så ser jeg selv etter og ha kjørt mange ganger med sykkelen at man skjelden kjører fortere en 25-30 Km/t så og velge en mindre motor kan være Lurt vist man ikke er ute etter og bli stoppet av politet. Selvfølgelig og drive og holde følge med biler er kanskje ikke så lurt. Så vist man velger en 1000 w motor så må man for all del tenke seg Litt om hvor man gir full gass.

 

Selve sette var veldig Lett og montere men måtte litt justering til for og få giran til og fungere ordentlig.

 

Kan selv tenke meg og oppgradere til 1500w max alt over det krever for mye forsterkning og modifisering av sykkel. Men det Blir ikke med det første. Har også en fulldemper terrengsykkel jeg vurderer og bygge om til en lovlig elsykkel med 250 w motor men man burde vel velge motor I kranken da pga at man ikke slår motoren I stykker når man kjører over steiner og humper. Skal prøve og laste opp et bilde av det ferdige resultatet av den sykkelen jeg har no.

Lenke til kommentar

Sykkelen kan fint brukes om vinteren men vist man skal lagre den til neste sommer anbefales det og ladde batteriet helt opp og lagre det inne I rom tempratur.

 

Man burde også Bestille en torque arm fra eBay Eller lage selv.

 

Med denne type motor kan man fint bruke sykkelen som en vanlig sykkel selv når batteriet går tomt

 

Batteriet skal ha en rekke vide på opptill 30km +-

 

Anbefaler også og velge bakhjuls motor og ikke framhjul pga vekt og balanse. Med en bakhjuls motor blir man skyvd fram over og får en moped lignede følelse samme som med krankmotor. Velger man den enkleste løsningen som er forhjuls motor så Blir man dregd fram over og ikke skyvd :p

 

Store dekk er også en fordel samme som skive bremser.

Lenke til kommentar

Er mye forskjelige produsenta og velge Mellom når det kommer til kit. Klarte ikke og finne samme kit som jeg kjøpte fra eBay. Men du kan Prøve og søke på ebike hub motor. Vist ikke så gjorde jeg et rask søk og Look at this on eBay http://www.ebay.com/itm/263086996914 denne Ser ut til og være helt likens som den jeg har idag.

 

Ja torque arm er den jeg har festet med slange klemme. Har kjøpt en universal torque arm for og være sikker på at den passer.

 

Batteriet har jeg kjøpt fra her https://www.rezer.no/products/lithiumbatteri-116-ah-48volt

 

Litt dyrt men er bedre og kjøpe fra ei norsk side.

 

Er fult mulig og kjøpe selve kite + batteri fra rezer.no men da må du regne med en total pris på rundt 8-9000 kr.

 

https://www.rezer.no/products/elsykkelkit-1000wlcd

Endret av capillarity
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Vær oppmerksom på at om el-motoren er i stand til å være aktiv over 25km/h så er dette automatisk en el-moped. Da er det krav om skilt og ansvarsforsikring. Dersom du koliderer med denne doningen her, så kan du havne i alvorlige økonomiske problemer.

 

Det vil si at om du kjører på gangsti i 10km/h og treffer en annen person, så vil du bli straffet som om du kjørte en utforsikret og uregistret moped på gangsti. Her tar du en gedigen risiko.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Stilig. Hvilken type sykkel har Du? Holder på og bygge om en fulldemper Fuji mountain bike men har ikke bestemt meg for motor enda. Så det står Litt på vent. :)

 

Helt enig med Ketil tenk deg godt om hvor Du kjører med denne type sykkel. Å hvordan du kjører med den.

 

Har brukt min el-sykkel nesten vær dag på vei til å fra jobb. Men er altids ekstra varsom når jeg kjører på områder der det kan oppstå farlige situasjoner. ;)

 

No er det veldig liten sjanse for at dette skal skje spesielt vist man kjører på en forsvarlig måte og har I baktankene at denne type sykkel er ulovlig I norge. No mener jeg selv at det ikke burde være noe problem og at regelverket burde oppdateres. Men Sånn som det er idag så kan det bli svært dyrt vist man først skulle være uheldig.

Lenke til kommentar

Mest et vinterprosjekt, ha noe å skru på og leke seg litt. men også litt for å få en kurrant sykkel til ok pris. 

 

Blir å heller å sette på mindre drev slik at jeg har kraften og ofrer farten. men kan ikke utelukke at det blir et par tester av topphastighet på ei øde veistrekke med orginaldrev :)

 

Får også med programerings kabel hvor jeg selv kan sette begrensing på fart. sykler uansett fornuftig.

 

Har en godt brukt diamant apex t4 jeg tenkte å montere på

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Naboen lage seg en BAFANG BBS02 på en DBS LOGIC 2004-modell. 14Ah batteri fra England.

 

Alt i alt betalte han ca 6000.- (350W)

 

Hvis sykkelen er tung og eieren er tung, så kan det være lovlig med opptil 500W motor, vegvesenet har et regnestykke på dette, det handler ikke bare om Watt alene. (Med programmeringskabel kan du sette limit på 25km/t)

 

Jeg hjalp til med bygget, det var ingen utfordringer underveis av betydning, flytte en girwire var èn.

 

Byttet kjedet og kassetten i samme slengen, men dette var uansett nødvendig etter mange års hardt bruk uten rengjøring.

 

Han bruker denne sykkelen hver dag, regn, snø, is og sol, hele året. Speedsensoren flytter litt på seg en sjelden gang, ellers har han enorm batteritid med hans bruk som stort seett er i flatt/middels terreng.

 

Alt fulgte med i kitet fra Kina, alt var fargekodet, ingen overraskelser.

 

Selv kjøpte jeg en dyr sykkel i butikk og er fornøyd med den, men er imponert over Bafang-kvaliteten.

Endret av Alfi Ortiz
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har man flytta motor å alt over på ny sykkel med skivebremser i stede for v-brems. Sykkelen er en 27.5 egentlig men siden huben står på en 26 felg så blei det det. Uansett er en mye mere behageligere sykkel og sykkle på. Eneste minuset var at jeg fikk ikke montert kontroller boksen på samme måte som jeg gjorde med den gamle trek sykkelen. Så fram til jeg får forlenget noen ledninger så blir kontroller boksen på toppen av rammen.

 

Var også litt styr å få justert gir og bremser skikkelig. Men blei bra til slutt :)

post-314138-0-31276300-1518310759_thumb.jpg

post-314138-0-22086300-1518310784_thumb.jpg

post-314138-0-14966100-1518310807_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...