Gå til innhold

I 2013 innførte de en rekke krav til norske nettsteder, men ingen av de politiske partiene følger dem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilke straffesanksjoner finnes for brudd på disse forskriftene? Kan vi forvente at det dukker opp en anmeldelse og en eller annen straff utdelt in persona til leder av partiene i det minste?

 

Eller er det slik at det er en forskrift ut noe sanksjonsmuligheter og det bare straffer de som er villig til å gjøre noe for å oppfylle forskriftene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1209384

Bjelken i sitt eget øye og alt det der? Slik jeg tolker foreskriftene, er det mange feil også hos Digi.no. :hm:

PS1: Faren er at nå vil andre finne feil på mine egne sider. Det får jeg eventuelt tåle. :)

PS2: For noen år siden hadde jeg et oppdrag med å vurdere nye offentlige websider. Var de laget i henhold til kravspesifikasjonene? Et av kravene var disse foreskriftene var fulgt. Det var de ikke. Jeg fant mange feil. Rapport ble skrevet. Rapport ble sendt inn. Jeg fikk betalt. Websidene forble uforandret. Trist med tanke på de seriøse leverandørene som tapte anbudskonkurransen. Og trist med tanke på brukerne av websidene. Og trist med tanke på skattebetalerne som må være med å belønne juks og/eller inkompetanse. :hmm:

Endret av Slettet+1209384
Lenke til kommentar

Bjelken i sitt eget øye og alt det der? Slik jeg tolker foreskriftene, er det mange feil også hos Digi.no. :hm:

 

PS2: For noen år siden hadde jeg et oppdrag med å vurdere nye offentlige websider. Var de laget i henhold til kravspesifikasjonene? Et av kravene var disse foreskriftene var fulgt. Det var de ikke. Jeg fant mange feil. Rapport ble skrevet. Rapport ble sendt inn. Jeg fikk betalt. Websidene forble uforandret. Trist med tanke på de seriøse leverandørene som tapte anbudskonkurransen. Og trist med tanke på brukerne av websidene. Og trist med tanke på skattebetalerne som må være med å belønne juks og/eller inkompetanse. :hmm:

 

For noen år tilbake så var det stort fokus ifra Difi på at offentlige nettsteder var "korrekte". Alle kommuner og statlige nettsteder var veldig opptatt av dette, og så det nærmest som en konkuranse da man ble premiert for beste nettsted. De som hadde råd/mulighet til å forbedre sine nettsteder gjorde dette, mens f.eks mindre kommuner var mere opptatt av å publisere innhold, enn å være "tilgjengelige".

 

Nå som Difi har vridd sine kriterier over på tjenester istedet for tilgjengelighet, så reflekteres dette av interessen til de offentlige nettstedene. I hvertfall i kommunene, så sitter det ofte en halv stilling som skal drive med nettstedet, og da sier det seg selv at det blir vanskelig å holde seg oppdatert.

Lenke til kommentar

"Kommunikasjonssjef Mona Høvset i KrF er overrasket over at partiet kommer så dårlig ut. Ifølge henne bestilte partiet nye nettsider i 2015 på grunn av den nye forskriften."

 

- Og igjen beviser politikerne og deres 'hjelpere' sin inkompetanse når det gjelder å se helheten, sette krav til sluttproduktet og faktisk følge opp at det som er levert, er det som er bestilt..

 

- Om administrasjon av nettsidene (publiseringen) gjøres slik leverandøren av løsningen har skissert, er jo en annen ting.

Lenke til kommentar

Det er i dag 5-600.000 voksne i Norge med lesevansker. Halvparten har så store probem at de ikke kan lese en Internett side. 60% av alle som får slag (Afasi) får lesevansker, mange eldre får 'tåkesyn' eller andre øyelidelser, Hvorfor skal disse holdes utenfor offentlig informasjon. Dette er ren diskriminering. At en side er basert på WCAG 2.0 hjelper disse personene overhode ikke.

 

Det er ingen funksjoner i WCAG 2,0 som hjelper når bokstavene stokker seg (dysleksi) eller når alt blir tåkete. Da er det kun opplesing av siden med kvalitets syntese som duger. Kun SV ser ut til å forstå dette.

Lenke til kommentar

Det er i dag 5-600.000 voksne i Norge med lesevansker. Halvparten har så store probem at de ikke kan lese en Internett side. 60% av alle som får slag (Afasi) får lesevansker, mange eldre får 'tåkesyn' eller andre øyelidelser, Hvorfor skal disse holdes utenfor offentlig informasjon. Dette er ren diskriminering. At en side er basert på WCAG 2.0 hjelper disse personene overhode ikke.

 

Det er ingen funksjoner i WCAG 2,0 som hjelper når bokstavene stokker seg (dysleksi) eller når alt blir tåkete. Da er det kun opplesing av siden med kvalitets syntese som duger. Kun SV ser ut til å forstå dette.

 

Det endrer ikke poenget ditt, men bare til info, så er ikke slag og afasi det samme.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det er i dag 5-600.000 voksne i Norge med lesevansker. Halvparten har så store probem at de ikke kan lese en Internett side. 60% av alle som får slag (Afasi) får lesevansker, mange eldre får 'tåkesyn' eller andre øyelidelser, Hvorfor skal disse holdes utenfor offentlig informasjon. Dette er ren diskriminering. At en side er basert på WCAG 2.0 hjelper disse personene overhode ikke.

 

Det er ingen funksjoner i WCAG 2,0 som hjelper når bokstavene stokker seg (dysleksi) eller når alt blir tåkete. Da er det kun opplesing av siden med kvalitets syntese som duger. Kun SV ser ut til å forstå dette.

 

Det endrer ikke poenget ditt, men bare til info, så er ikke slag og afasi det samme.

 

AtW

Takk for presisering:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1209384

Det er en enkel test man kan gjøre for å avsløre hvor mye peiling på data og web det er i et politiske parti. Man finner én konkret feil på én av deres websider. Det kan være for eksempel et telefonnummer eller epostadresse som skal endres eller fjernes.

Så kontakter man partiet og tipser dem om denne endringen. Bare det å prøve å komme i kontakt med noen i et parti, kan være en test i seg selv.

Når tipset er gitt, ser man hvor lang tid det tar før endringen har blitt utført.

Og hvis de ikke klarer noe så enkelt på sine egne websider, hvordan kan de tro at de er i stand til å styre et helt land?!

- Rune H. Johansen

PS1: Selv tipset jeg for to dager siden Venstre om en slik feil. Jeg fikk raskt svar om at beskjeden var mottatt. Og siden da har det skjedd absolutt intet med den relevante websiden.

PS2: Det var snakk muligens om en litt eldre og ikke spesielt interessant side. (Om valget av et lokalt styre for over ni år siden.) Men hvis de mener siden er gammel og ikke spesielt interessant, hvorfor fjerner de den ikke?

Endret av Slettet+1209384
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...