Gå til innhold

Suzuki DF15 går ikke "som avtalt"


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en fire år gammel Suzuki 15 hester som ikke er glad etter vinteren. Den har fungert fint tidligere år, men i år går den ikke. Jeg har byttet bensinen og kjørt en tank med "conditioner". Den går fint fra 2/3 gass og oppover. Så stopper den med en gang man slår ned farten. Må starte å gi bånn gass ut fra brygga hvis man vil komme i gang. Jeg har også renset forgasseren. Nå sist fikk jeg et renommert outboard verksted til å se på den. De renset også forgasseren, sjekket bensinfilter, plugger, bensinpumpe, osv. De sier at disse forgasserne er temmelig følsomme og de anbefaler å bytte hele forgasseren. Problemet er bare at en ny forgasser koster 5000 kroner.( Jeg kjøpte motoren for 12000.) Er det noen som har vært borti i noe liknende og har noen gode råd? Jeg hørte at man kunne legge forgasseren i en rensevæske over natten. Men jeg sjekket biltema og torshov, de hadde ikke noe sånt lenger. Håper noen vet noe lurt.... ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, nei de renset bare med spray. Jeg så noen videoer med ultralyd cleaning. Det så jo veldig effektivt ut. Jeg tror kanskje jeg prøver det. Jeg vet ikke helt hvordan man får tak i en sånn. Jeg spør på facebook først. Det ser ut som noe som er for spesielt interesserte. Har de det på noen verksteder?

Lenke til kommentar

Jeg har liten erfaring med ultralyd vasker, men jeg har forstått at det skal være det ultimate for å vaske f.eks. forgassere. Man må visst være forsiktig med hvilket vaskemiddel man bruker ellers kan man ødelegge forgasseren.

 

Jeg tenkte jeg skulle bygge meg en slik som er vist på side 6 i denne tråden som du kan lese:

 

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=16&t=3753

 

Det er en som skriver der at han har brukt å legge deler i bad med klinkerrens for rengjøring. Jeg har lest at bad med eddik fjerner irr, men alle ikke metalliske deler må fjernes fra forgasseren før man gjør dette. Jeg vet ikke om det samme må gjøres med bruk av klinkerrens. Ultralydvask med vann og litt Zalo og sitronsyre ser dog ut til å være det beste.

 

 

Fikk du noe napp på facebook? Det bør la seg gjøre å finne noen som har.

 

Er du sikker på at problemet med din motor ikke sitter i bensintanken/slange opp til motoren?

 

Forøvrig følger det av mitt første spørsmål at bensintanker fra Biltema ikke skal brukes.

Lenke til kommentar

Takk igjen, jeg har ikke sjekket fb enda. Men jeg trenger ikke båten før slutten av juli, så jeg har litt tid. Jeg har veldig tro på at en skikkelig rens av forgasseren fikser problemet.

Jeg tror ikke det er noe galt med bensin/slange siden båten går helt fint bare jeg klarer å få gitt gass uten å at den kveles. 3-4 forsøk er vanligvis nok for å komme i gang. Og da går den til man slår ned gassen igjen. Det hadde vært helt umulig å få til dette uten elktrisk start, men det har vi heldigvis.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kom aldri så langt at jeg fikk lånt meg en ultralydvasker. Istedenfor fikk jeg et tips om å legge forgasseren i bremseveske. Så jeg demonterte alle delene, tok bort pakninger/ deler med gummi og la den i bremseveske ett døgn. Det funka veldig fint; starter lett og går jevnt på tomgang igjen. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...