Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på standpunktkarakter


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med å klage på standpunktkarakterer? Hvordan gjøres det? Hvilke momenter hadde dere med i klagen? Tips?

 

Føler meg veldig urettferdig behandlet av læreren jeg har i religion. Hun har vært i timene sikkert under 50% av det totale timetallet, mye på grunn av hun ikke vil kjøre ned til skolen vår (langt å dra for henne). Når det gjelder vurderinger leter hun stadig etter feil og mangler, spør strengt tatt utover det man trenger å kunne, og legger stor vekt på at man kommer fram til de samme subjektive konklusjonene hun har satt seg til freds med. Det var også en time vi hadde der mange av oss var borte på grunn av heldagsprøve, og i denne timen ble det gått informasjon som var svært viktig til prøven og som vi ikke kunne vite at vi måtte kunne utenom.

 

Jeg synes det blir vannvittig urettferdig om hun skal få ødelegge framtiden fordi hun ikke liker meg og ikke klarer å gi riktige vurderinger. Har derfor bestemt meg for at jeg skal klage på karakteren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Som du påpeker; hvis læreren spør om ting som ikke foreligger for emnet, ting utenom pensum, er det noe du kan vektlegge i en skriftlig klage. At informasjon i en time ikke nådde deg på grunn av ditt eget fravær, tror jeg ikke taler din sak. Men selvsagt, om heldagsprøven din formelig kolliderte med selve timen der informasjonen du manglet kom frem, da har du et solid klagemoment. 

Da jeg gikk på VGS, gikk klager gjennom avdelingslederen som var tilgjengelig for oss elever. Kanskje har skolen din en sekretær som har et standarisert skjema du kan fylle ut. Klageprosesser kan sikkert variere fra skole til skole, men det er alltids mange du kan spørre om praktiske råd: Rektor, kontaktlærer, tillitsvalgt/elevombud osv.

Husk at du har begrenset med tid på å klage.

Lenke til kommentar

Som du påpeker; hvis læreren spør om ting som ikke foreligger for emnet, ting utenom pensum, er det noe du kan vektlegge i en skriftlig klage. At informasjon i en time ikke nådde deg på grunn av ditt eget fravær, tror jeg ikke taler din sak. Men selvsagt, om heldagsprøven din formelig kolliderte med selve timen der informasjonen du manglet kom frem, da har du et solid klagemoment. 

 

Da jeg gikk på VGS, gikk klager gjennom avdelingslederen som var tilgjengelig for oss elever. Kanskje har skolen din en sekretær som har et standarisert skjema du kan fylle ut. Klageprosesser kan sikkert variere fra skole til skole, men det er alltids mange du kan spørre om praktiske råd: Rektor, kontaktlærer, tillitsvalgt/elevombud osv.

 

Husk at du har begrenset med tid på å klage.

Tror du det er vits å trekke inn at vi har hatt lite undervisning i faget? Vi har vel krav på undervisning. Om vi ikke har fått det så er det jo en feil som er gjort.

Endret av Pame
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...