Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tips til de som har eksamen i morgen, skrive ned argumenter for hvordan språkbruk kan virke diskriminerende eller trakasserende, positive og negative sider ved ungdomsspråk (chattespråk), hvorfor det er viktig å bevare og forstå dialekter, svensk og dansk. Tror du får oppgaver som går på språk og identitet (som vi hadde på tentamen, forberedelsesheftet vi hadde ligger i Showbie, der står det om kommunikasjon, språk og identitet). Det kan også hende de får reklameanalyse, forklare virkemidler i en tale (retorikk) eller gi respons på et elevsvar. Det å kunne sammenligne språket før og nå, måter å kommunisere på før og nå vil være essensielt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Heisann folkens! Vet dere om man skal bruke svensk og dansk under eksamen? Er det lov med energidrikk og cola?

Tror du skal svare med bokmål på bokmåleksamen og nynorsk på nynorskeksamen. Om det er lov å ta med energidrikk og cola kommer vel opp til hva skolen deres har planlagt. Noen skoler har lov, andre har ikke lov. Ville sendt lærerne dine en mail. :)

Lenke til kommentar

Kan noen please si noe om diskriminerende og trakasserende språkbruk i sosiale medier??

Diskriminering er det samme som usaklig forskjellsbehandling. Å forskjellsbehandle vil si å behandle en part dårligere enn en annen på grunn av personens religion, hudfarge, nasjonale eller etniske opprinnelse, kjønn, seksuell legning, leveform eller politisk orientering. Språk kan derfor være diskriminerende dersom man ordlegger seg slik at noen blir behandlet på en dårligere måte enn andre kun på grunn av hvem man er, eller hvordan man ser ut.

 

https://www.ung.no/oss/diskr/208421.html 

Hat-kommentarar på nettet osv.  :hmm:

Lenke til kommentar

 

Kan noen please si noe om diskriminerende og trakasserende språkbruk i sosiale medier??

Diskriminering er det samme som usaklig forskjellsbehandling. Å forskjellsbehandle vil si å behandle en part dårligere enn en annen på grunn av personens religion, hudfarge, nasjonale eller etniske opprinnelse, kjønn, seksuell legning, leveform eller politisk orientering. Språk kan derfor være diskriminerende dersom man ordlegger seg slik at noen blir behandlet på en dårligere måte enn andre kun på grunn av hvem man er, eller hvordan man ser ut.

 

https://www.ung.no/oss/diskr/208421.html 

Hat-kommentarar på nettet osv.  :hmm:

 

Takk!!<33

Lenke til kommentar

Har noen en nettside, pdf eller dokument (docx)? Som forklarer hvordan man analyserer en tekst, hva slags virkemidler som er brukt, osv.. Trenger slik at jeg kke glemmer det på eksamensdagen

Læreren våres er 100% sikker på at det ikke blir noen form for analysering, men når jeg ser alt dette begynner jeg å bli redd fordi vi ikke har øvd på det. Skulle gjerne hatt noe lignende som han^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har noen en nettside, pdf eller dokument (docx)? Som forklarer hvordan man analyserer en tekst, hva slags virkemidler som er brukt, osv.. Trenger slik at jeg kke glemmer det på eksamensdagen

Læreren våres er 100% sikker på at det ikke blir noen form for analysering, men når jeg ser alt dette begynner jeg å bli redd fordi vi ikke har øvd på det. Skulle gjerne hatt noe lignende som han^

 

Kan si som så at da jeg hadde denne eksamenen for noen år siden dreide hovedmålsdelen seg om analyse mens sidemålsdelen var skjønnlitterær. Vet dog ikke hvordan oppsettet er nå, men gir jo mening å teste dere i begge deler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hva er drøfting? hvilken sjanger?

Drøfting vil si at du skal tenke rundt og se to sider av en sak. Skal du for eksempel drøfte om muren Trump ønsker å bygge, må du både se positive og negative sider ved det. Hold det saklig, men du kan komme med din mening i konklusjonen.

 

Jeg tar kvelden nå. Lykke til i morgen folkens! :) Vi møtes i morgen igjen for å diskutere nynorsken.

Endret av [email protected]
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...