Gå til innhold

Forslag til hovedkort?


TJen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har i dag ett ASUS P6x58D-E hovedkort med en I7-930 prosessor og 12 GB ram. Dette føler jeg begynner å bli noe gammelt, og er således på jakt etter noe å oppgradere det til.

 

Jeg har konkludert med at jeg vil ha en I7-6600K prosessor, og minst 16GB ram, men hovedkort kan jeg såpass lite om att jeg ville satt pris på litt hjelp i valg av hovedkort.

 

Hovedbruken vil nok primært være spilling, men også noe virtualisering. Og planen er at hovedkort og cpu ikke skal behøves å byttes ut før om minst 5 år etter dette.

 

Prismessig så vil jeg helst ikke over 3000 hvis jeg kan unngå det.

 

Er det noen som har noen gode råd\forslag her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du vite hva du trenger av stæsj/innganger/tilbehør osv. Ikke minst, hva er størrelsen på kabinettet?
Hovedsaklig det et hovedkort går ut på da det har lite med hastigheten å gjøre når du først er ferdig med å bygge. Kommer du for eksempel til å vurdere å overklokke? Det virker ikke som om du har noe særlige krav så du burde nok holde deg under 1500,- kr, ja kanskje til og med under tusenlappen hvis du ikke skal overklokke. Da virker det i så fall som om det middels store "Asus B250M-K" til 750,- kunne funket for deg
6600k er en i5 forresten, men hadde heller kjøpt en 7600k Samme pris men er hakket hvassere

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

Kabinettet mitt er rimelig stort, så jeg tror nok de fleste hovedkort vil kunne passe til den.

 

Når det gjelder hva jeg trenger av innganger så er jeg litt usikker, men siden jeg ikke ønsker å bytte ut hovedkortet på minst 5 år etter at det er kjøpt så tenker jeg det er greit å få med de nyeste typer innganger i alle fall. Om mulig så vil jeg helst ha i alle fall én USB-C Thunderbolt port på den og minst én USB 3.1 port. Gjerne flere av hver type, og minst 6 USB-porter totalt. Trenger også en ethernett-port, men har ikke behov for innebygd Wi-Fi.

 

Når det gjelder overklokking, så har jeg ingen planer om å overklokke med en gang, men grunnen til at jeg vil ha en K-prosessor er slik at jeg har mulighet til det senere. Ser foresten at jeg skrev feil når det gjelder hvilken prosessor jeg skal ha. Det er en I7-6700K jegvil ha, ikke 6600K. Jeg vurderte 7700K, men siden jeg ikke har planer om å oppgradere til windows 10 før i 2020 så vurderte jeg det til at en I7-6700K ville være ett bedre kjøp.

 

Det som teller mest for meg er vel egentlig at det er ett hovedkort som er bygd for framtiden og dermed har de porter/utganger o.l. som trengs for å kunne oppgradere resten av innmaten til nyere enheter i flere år fremover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...