Gå til innhold

[Løst] Feil ved oppstart av Windows 10 - Ikke tillatelse til å åpne fil


Anbefalte innlegg

Jeg har plutselig begynt å få opp en feilmelding om at jeg ikke har lov til å åpne en ini-fil.

Ikke skjønner jeg hvorfor filen skal åpnes i forbindelse med oppstart av windows og jeg skjønner heller ikke hvorfor jeg ikke har lov til åpne den.

 

Har forsøkt å gå inn på mappen og åpne den etter at windows har gjort seg ferdig med oppstarten og det er akkurat det samme da. Jeg er eneste bruker av pc så jeg har admin.rettingheter

 

 

Her er feilmeldingen jeg får:

C:\Users\RT\Appdata\Roaming\Microsoft\Windows\StartMenu\Programs\Startup\desktop.ini
Du har ikke tillatelse til å åpne denne filen. Kontakt eieren av filen eller
en systemansvarlig for å få tillatelse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er selve filen til ikonene og programmene som ligger lagret i skrivebordet ditt, altså på "desktoppen" , av og til kan man miste administrator rettighetene til den filen og du må derfor finne ut hva som har skjedd med brukeren din...

 

Trykk windows tasten, trykk på innstillinger : Hjem > Kontoer 

 

Her bør du sjekke at du har administrativ tilgang på den kontoen du bruker.

 

Så kan du prøve å feilsøke mappen til skrivebordet, det er som regel : C:\Users\brukernavn\Desktop

 

Gå ditt via filutforskeren ( ikke se direkte på skrivebordet men bruk som sagt utforskeren for å komme til overnevnte mappestruktur ) hvor du vil få opp alle ikoner som ligger der, i øvre del av filutforskeren kan du velge alternativer : Endre mappe og søkealternativer og under visning huke av for å vise beskyttede operativsystemfiler og under skjulte filer og mapper kunne vise disse.

 

Dette kan gjøres på en langt enklere måte, men personlig når jeg skal feilsøke litt liker jeg å kunne se disse filene da man får lettere tilgang til de med høyreklikk og kan endre egenskapene på disse litt kjappere. Pass på at du har full tilgang til disse filene med den brukeren du er innlogget med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen så langt "097100106111101".

Nå kommer iallefall ikke feilmeldingen opp for jeg hadde helt riktig mistet rettighetene til filen. Nå åpnes desktop.ini fil i notepad hver gang jeg starter opp Windows. Har søkt rundt og jeg finner ikke noe plass det er lagt inn at den skal åpnes når Windows starter men det er åpenbart en eller annen plassering som jeg ikke har vært innom

Lenke til kommentar

Kan du tilbakestille Windows, før feilen kom? (systemgjennoppretting)

Nå som jeg har fått vekk feilmeldingen så ser jeg egentlig ingen grunn til å tilbakestille Windows.

Nå vil jeg bare unngå at desktop.ini fila åpnes i Notisblokk når jeg starter Windows :-)

***************************************************************************

Edit 12.05.17:

Da var alt tilbake sånn som det skal være igjen :-)

Endret av RuneTh666
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...