Gå til innhold

Denne modulære 3D-skriveren kan også brukes til å skjære i tre og plast


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å kombinere CNC fres med 3d-printer er ingen god ide. En fres krever stivhet og nok kraft i kinematikken til å presse verktøyet inn i emnet, mens en 3d printer trenger å være lett slik at den kan aksellereres med en presis fart over skriveflaten.

 

Hva prisen angår så er det ikke utenkelig å lage noe slit som dette rimelig, men kvaliteten blir jo noe deretter, kontruksjonen som man ser har en enkel kinematikk hvor de bruker samme mekanisme for alle aksene, det rasjonaliserer en del, men kontruksjonen blir ikke veldig stiv av det. Konserkvensen er som man ser en veldig liten arbeidsflate. Som 3d printer er det kanskje til å leve med, men 90x90x50mm arbeidsvolum for en cnc fres er en dårlig vits imo.

 

Man kan fint bygge noe slikt som dette selv med standard 2020 profiler, billige kina sourcede kinematikkdeler og steppere. GT2 belter er fint for 3d skrivere, ledeskruer er gjerne bedre for freser (Og kanskje bruke 2040 eller 4040 profiler for de mer stressede strukturelle delene)

 

Kontroll kan gjøres med grbl på en arduino eller et smoothieboard.

 

Meeen... Det må jeg si: Matematikken går opp, profilene er tilsynelatende større enn 4040, kanskje noe i nærheten av 6060, og de lover bare CNC fresing i relativt myke matrialer.

 

Summen av dette er jo er jo en svært fleksibel maskin for en hyggelig pris, og jeg kan være i gang på ti minutter. Prosjektet ditt er ikke i land på ti minutter, men kan kanskje bli step to hvis SnapMaker gir mersmak?

 

Og dette skriver jeg med komplett (kina) elektronikk og ett sett NEMA17 liggende i en eske å vente på "inspirasjon"

Lenke til kommentar

Meeen... Det må jeg si: Matematikken går opp, profilene er tilsynelatende større enn 4040, kanskje noe i nærheten av 6060, og de lover bare CNC fresing i relativt myke matrialer.

Ser ikke ut som noe større en 4040 for meg, men ja prisen å betale er at arbeidsvolumet er lite siden et større volum gir en veldig lang ustøttet arm for x og z aksen

Lenke til kommentar

Jeg reagerer litt på "Ikea-løsningen" med at man skal skru sammen skriveren fra flatpakkede deler.

 

Der må man jo miste noen tiendemillimeters presisjon minst! (på utført deleproduksjon med denne maskinen)

 

Det tror jeg ikke er noe problem. Printere som bruker tilsvarende modulært design i X-Y-Z aksene sitter meget godt sammen. Mange 3d printere går dessuten igjennom en kalibrering når du skrur den på for første gang. Ville ikke overraske meg om denne printeren kan levere sub mikron presisjon i X-Y aksen med litt finkalibrering. Z aksen burde klare nok å levere 0.1-0.5 mm.

Lenke til kommentar

Det tror jeg ikke er noe problem. Printere som bruker tilsvarende modulært design i X-Y-Z aksene sitter meget godt sammen. Mange 3d printere går dessuten igjennom en kalibrering når du skrur den på for første gang. Ville ikke overraske meg om denne printeren kan levere sub mikron presisjon i X-Y aksen med litt finkalibrering. Z aksen burde klare nok å levere 0.1-0.5 mm.

Sub mikron er nok i overkant optimistisk, den slags utstyr ender nok med en del fler nuller på prisen...

Solide CNC freser lander gjerne på rundt 20um før prisen virkelig eksploderer. Jeg tror de skal være fornøyd om de når 50um på denne.

 

Kinematikken kan nok potensielt greie 20um i plasseringsnøyaktighet hvis de kompenserer for backlash (Noe du altid har en del av i acme skruer), men stivheten eller mangel på sådan vil begrense nøyaktigheten som fres. For 3d skriving er bekymringen mest hvor mye ringing du får ved aksellerasjoner, dette kompenseres ved å redusere utskrifthastigheten. Oppløsningen til en FDM skriver er uansett ikke så høy. Stratasys oppgir i http://usglobalimages.stratasys.com/Main/Secure/White%20Papers/Rebranded/SSYS-WP-AccuracyMyth-03-13.pdf?v=635004364124966948 at de oppererer med en nøyaktighet på ca 90um. At denne maskinen er liten vil hjelpe på nøyaktigheten, men det at kinematikken og strukturen er suboptimal for en 3d skriver vil hemme den, så ikke forvent at den skal bli bedre enn en stratasys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...