Gå til innhold

Stresstest med prime95


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Jeg driver og stress-tester systemet mitt, og når jeg starter programmet Prime95, får feilen som kommer til slutt i testen. CPU er ikke overklokket, og jeg blir litt bekymret. jeg er ingen cpu-guru, så hadde satt pris på om noen med litt peil kunne gi meg en pekepinn på hva som er problemet.

 

HW: xp2500 på asus n7a8x dlx og 1GB ram.

 

 

AMD Athlon XP 2500+

CPU speed: 1829.91 MHz

CPU features: RDTSC, CMOV, PREFETCH, MMX, SSE

L1 cache size: 64 KB

L2 cache size: 512 KB

L1 cache line size: 64 bytes

L2 cache line size: 64 bytes

L1 TLBS: 32

L2 TLBS: 256

Prime95 version 23.4, RdtscTiming=1

Best time for 384K FFT length: 33.172 ms.

Best time for 448K FFT length: 37.471 ms.

Best time for 512K FFT length: 41.008 ms.

Best time for 640K FFT length: 53.833 ms.

Best time for 768K FFT length: 65.735 ms.

Best time for 896K FFT length: 77.163 ms.

Best time for 1024K FFT length: 88.695 ms.

Best time for 1280K FFT length: 114.291 ms.

Best time for 1536K FFT length: 138.549 ms.

Best time for 1792K FFT length: 172.993 ms.

Best time for 2048K FFT length: 189.024 ms.

[sun Nov 30 17:45:41 2003]

FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4

Hardware failure detected, consult stress.txt file.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje du skal lese den fila da.

 

If you are not overclocking, the most likely cause is an overheating CPU

or memory DIMMs that are not quite up to spec.  Another possibility is

you might need a better power supply.

beklager, glemte å ta med at jeg har gjort det..

 

cpu ligger på 47 grader, mb på 27 - viften er silent twin.

PSU er en Fotron Source 350W, og jeg har ikke mye stæsj i boksen.

 

så feilen ligger vel kanskje i ram - har to 512MB twinmos pc3200 RAM-brikker i burken. Når jeg tenker meg om, så har jeg fått et par slike POST meldinger av hun irriterende dama om 'failed memory test', men jeg har ikke festet meg ved det.

 

Hvordan ville dere ha angrepet problemet?

Lenke til kommentar

Hvor lenge kjører du Prime95 før du får denne feilmeldinga?

 

Når jeg tenker meg om, så har jeg fått et par slike POST meldinger av hun irriterende dama om 'failed memory test', men jeg har ikke festet meg ved det.

 

Får du feilmelding under POST så er det sikkert noe gærlig. Hvem er hun dama? forsto ikke den jeg :shrug:

Lenke til kommentar
Hvor lenge kjører du Prime95 før du får denne feilmeldinga?

 

Får du feilmelding under POST så er det sikkert noe gærlig. Hvem er hun dama? forsto ikke den jeg :shrug:

Feilmeldingen kom etter et minutt eller så. Under første 'Lucas-Lehmer' iterasjon.

 

Dama jeg snakker om er den stemmen som asus av en eller annen grunn har bestemt seg for å bruke til å rapportere feil med. Har slått henne av nå.. Takler ikke mer "now booting from operating system". Jasså gitt sier du det..

 

Det snåle er at jeg nå står prime95 og snurrer på 100-de iterasjon og ingen feil enda. Må innrømme jeg er litt forvirret.

 

Har ikke mulighet til å teste brikkene på en annen maskin, men jeg kan kanskje teste en og en brikke. Eller går jeg glipp av mulige feil som følger av kombinasjonen av de to?

Lenke til kommentar
Feilmeldingen kom etter et minutt eller så. Under første 'Lucas-Lehmer' iterasjon.

 

Da er det noe i veien ja. Godt mulig det er minnet. Har du forandret på timingene til minnet inn på BIOS? Hvis du har det så kan du prøve å sette det til default eller by spd. Systemet kan bli ustabilt dersom for aggressive innstillinger er satt. Er det andre ting du har fiklet med i BIOS?

 

Har ikke mulighet til å teste brikkene på en annen maskin, men jeg kan kanskje teste en og en brikke. Eller går jeg glipp av mulige feil som følger av kombinasjonen av de to?

 

Er ingenting i veien for å prøve det.

Lenke til kommentar

Hadde samme problem før.

 

Det løyste seg når eg skrudde ned min PC2700(333Mhz) RAM til PC2100(266Mhz) hastigheit. Systembussen er på 2x133MHz likevel, så eg fekk ikkje utnytta den ekstra bandbreidda så bra. Litt rart likevel når brikkene var godkjent for PC2700.

 

Så prøv å slappe av på timinga eller frekvensen på minnet.

 

-vslatten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...