Gå til innhold

Dataingeniør eller Elektronikkingeniør ?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lure på hva som er best å velge mellom Dataingeniør og Elektronikkingeniør med tanke på jobb etter end utdanning. Jeg har lest litt her og der og har en hvis intrykk at det er flere muligheter/tilbud dersom jeg utdanner meg som en programmerer i forhold til en elektronikk ingeniør. Stemmer dette ?

 

Jeg har interesse for begge emnene, men vet ikke helt hva de går i (har lest på hib...men skjønner  fortsatt ikke helt hva de ulike linjene tilbyr). Jeg har gjerne lyst å jobbe med noe som lar meg utvikle/konstrue noe, gjerne programmere et objekt som som utfører noe fysisk. Lurer derfor på hva jeg burde velge

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da burde du gå for automatisering om du ønsker å konstruere og programmere objekter. Utvikling gjør dataingeniørene, og der er det lite av konstruksjon av objekter. Jeg vet ikke med elektronikk-ingeniørene, men de gjør vel begge deler (automatisering og programmering?).

Endret av Lami
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Da burde du gå for automatisering om du ønsker å konstruere og programmere objekter. Utvikling gjør dataingeniørene, og der er det lite av konstruksjon av objekter. Jeg vet ikke med elektronikk-ingeniørene, men de gjør vel begge deler (automatisering og programmering?).

 

Enig med dette. 

Studie jeg tok heter Informatik og Automasjon. Der lærer du deg å programere (Visual Basic, C# og Python), jobbe med databaser, nettverk og PLSer. 

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Elektronikkingeniører lager hardware, kan også programmere software, men for hardware. Når jeg snakker om hardware er dette elektronikk for en hvilken som helst industri og tingene som vi er så avhengig av i dag. Hardware er ofte et system eller et kort som skal løse et problem eller forsyne et system med stabil strøm osv..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Elektroingeniør her. På skolen lærte jeg å designe, lage og programmere kretskort.

Hadde jeg valgt igjen, så hadde jeg valgt automasjon, eller mekatronikk. Har aldri jobbet med elektronikk, men bare automasjon.

 

Jobbet først på et kontor, der jeg designet og laget HMI, program til PLC, og også elektrotegninger for produksjon av styreskap.

 

I min nåværende jobb er jeg service ingeniør i oljeservice. Feilsøke elektro-hydrauliske maskiner og PLC-software til disse maskinene.

 

Jobbutsikter vet jeg ikke noe om. Men oljeservice begynner å ta seg så smått opp igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...