Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] FM/DAB i eldre Volvo


Anbefalte innlegg

Heisann! 

Jeg har en eldre Volvo stv hvor jeg ønsker å montere DAB-radio. Dog er jeg ikke særlig fan av disse man klistrer i rutene/legger på dashboardet, og jeg ønsker å bruke en antenne med et mer tradisjonelt design. 

 

Jeg har et ønske om å bytte ut antennen jeg har i dag med en elektrisk en(en som går opp og ned av seg selv) som er laget for min biltype, men da disse kun er laget for bruk med FM, så lurer jeg på om det finnes en måte å bruke disse med DAB også. Jeg ser det er flere produkter på eBay bl.a som går under navnet "FM to DAB converter" o.l.

 

Er dette reelle produkter som kan brukes, eller kan rett og slett ikke en FM antenne ta imot det frekvensbåndet som DAB sender på? 

 

Er det eventuelt enkle måter å bytte ut innmaten i en FM-antenne slik at den kan ta imot DAB? 

 

Takker på forhånd for alle innspill :-) 

Endret av ColdCode
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Kjøp et DAB-adapter og putt det i hanskerommet. DAB-antennen gjemmer du bak dekslet på a-stolpen. Så Fjerner du FM-antennen som sitter på bilen og plugger hullet. Karosseriplugger får du kjøpt på Biltema. Det er nok den billigste og letteste løsningen :) 

Lenke til kommentar

Teknisk sett, så bør egentlig en FM-antenne (en gammeldags "passiv" uten forsterker, elektronikk osv -men mange biler har "aktive" antenner, som krever andre tiltak, f.eks. antenneomformer) funke brukbart på DAB-båndet, uten behov for noen "converter".

 

FM opererer på ca 100Mhz (88-108), og DAB på ca. 200Mhz (174-240). Optimal antennelengde er _minimum_ 1/4 bølgelengde (med god jording til bilkarosseriet som jordplan, som "dobler" den "effektive" antennelengden til 1/2 bølgelengde), og bølgelengden for en frekvens på 100Mhz er (300/100 *) 3 meter. En kvart bølgelengde på FM er altså 75cm, som også er lengden på de fleste "gammeldagse" antennepisker -det går an å lage dem kortere også, med visse finurlige teknikker. Tilsvarende er bølgelengden på 200Mhz (DAB) 300/200 = 1,5m, og minste brukbare antennelengde 1,5 / 4 =37,5 cm. FM-antenna er altså omtrent akkurat dobbelt så lang som DAB-antenna trenger å være, men det er ikke negativt for mottaket.

 

Prøv med en ren adapter fra gammeldags (FM) til ny (DAB) antennekontakt, og se hvordan det går.

 

*) Formelen for bølgelengde er: lysets hastighet i m/s = frekvens i Hz X bølgelengde i meter. Lyshastigheten er ca 300 millioner m/s, og det er en million Herz i en Megaherz, så ligningen kan forenkles til dette: Bølgelengde i m =300 / frekvens i Mhz.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hopp bukk over DAB.  Installer f.eks. Tune-In på mobilen (radio via internett (dvs mobildata)) og lydutgang fra mobil til eksisterende stereo - evt kjøp en FM-sender som du kobler til mobilen og den gamle FM-radioen som allerede er i bilen får nytt liv.

 

Eneste ulempene kan være betjening og at det selvfølgelig blir litt data-bruk i mobilabonnementet ditt.

Lenke til kommentar

Takk, det skal jeg forsøke! :-) Da er det kanskje en mulighet for at jeg får inn FM samtidig, selv om jeg bruker dette adapteret? F.eks om man skal høre på FM-radio i Sverige. 

Endret av ColdCode
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...