Gå til innhold

Kjøpshjelp ift Altibox, kabelstrekking, switch og oppsett.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg ser det er en pågående tråd ang. kobling av Altibox til flere rom. Men tenker vel at jeg tar den letteste veien og får hjelp til hvordan jeg skal gjøre det hos meg. 

 

Jeg har bestilt altibox, planlagt overgang i slutten av Mai. Linjen blir på 300/300 som er overkill for meg og resten av huset, men hvorfor ikke når det er billigere enn Get. Hjemmesentralen er ikke plassert og ikke gravd i hagen enda. Men ønsker å kjøpe inn Switch og vite hva som blir den letteste løsningen. Har en Asus RT-AC68U, som ihvertfall skal brukes til wifi om dere ikke har noen andre innvendinger. 

 

 

Ift Switch, tenker 16 porter er greit , pris = nyttegrad. Spørsmålet mitt er om kan jeg bare sette opp 2 VLAN og kjøre TV og Internett hver for seg? Strekke to kabler fra hjemmesentral til switch, ser ut som TS i den andre tråden sliten med en kabel fra hjemmesentral til switch ihvertfall. Er en kabel mulig for en som ikke har peil på nettverk, så er jo selvsagt det å foretrekke. Om det ikke kommer frem så skal alle kabler strekkes. 

 

gGPLS8I.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kommer til å få den nye hjemmesentralen (FMG) som har IGMP proxy noe som vil si at det går tv og internett signaler på alle 4 portene. Så lenge du setter opp switcher som støtter IGMP snooping så slipper du å rote med vlan oppsett. Det holder da også med en kabel fra switchen til hvert enkelt rom.

 

Hvis du skal sette hjemmesentralen i bridge så alt av internett trafikk gå via asus ruteren din.

Jeg tror det enkleste oppsettet blir å la hjemmesentralen stå i ruter modus, sette opp asus ruter som aksesspunkt, ha en kabel til switch og fra denne kabel til hvert enkelt rom i 2.x rekken.

Endret av Thsan
Lenke til kommentar

Du kommer til å få den nye hjemmesentralen (FMG) som har IGMP proxy noe som vil si at det går tv og internett signaler på alle 4 portene. Så lenge du setter opp switcher som støtter IGMP snooping så slipper du å rote med vlan oppsett. Det holder da også med en kabel fra switchen til hvert enkelt rom.

 

Hvis du skal sette hjemmesentralen i bridge så alt av internett trafikk gå via asus ruteren din.

Jeg tror det enkleste oppsettet blir å la hjemmesentralen stå i ruter modus, sette opp asus ruter som aksesspunkt, ha en kabel til switch og fra denne kabel til hvert enkelt rom i 2.x rekken.

 

Takk for svar! 

 

Så blir da 1 kabel fra FMG ->Switch -> så en kabel til de forskjellige rommene? Og selvsagt en fra FMG til ruter. 

Du kan ikke anbefale en switch også? Blir kanskje over kill med 16 porter da, for i det oppsettet du mener så blir det kun 4 kabler inn i switch (slik jeg forstod det ihvertfall) 

Lenke til kommentar

 

Du kommer til å få den nye hjemmesentralen (FMG) som har IGMP proxy noe som vil si at det går tv og internett signaler på alle 4 portene. Så lenge du setter opp switcher som støtter IGMP snooping så slipper du å rote med vlan oppsett. Det holder da også med en kabel fra switchen til hvert enkelt rom.

 

Hvis du skal sette hjemmesentralen i bridge så alt av internett trafikk gå via asus ruteren din.

Jeg tror det enkleste oppsettet blir å la hjemmesentralen stå i ruter modus, sette opp asus ruter som aksesspunkt, ha en kabel til switch og fra denne kabel til hvert enkelt rom i 2.x rekken.

 

Takk for svar! 

 

Så blir da 1 kabel fra FMG ->Switch -> så en kabel til de forskjellige rommene? Og selvsagt en fra FMG til ruter. 

Du kan ikke anbefale en switch også? Blir kanskje over kill med 16 porter da, for i det oppsettet du mener så blir det kun 4 kabler inn i switch (slik jeg forstod det ihvertfall) 

 

https://www.komplett.no/product/905399/datautstyr/nettverk/switch/tp-link-tlsg108e-gb-media-switch-altibox#

Kan hende du må oppdatere firmware på denne.

 

https://ibb.co/cVp55a

 

Tok med et lite forslag til oppsettet. Dette kan utvides med svitsjer, aksess punkt eller Altibox Wifi pluss (fungerer som svitsj og aksesspunkt)

Endret av Thsan
Lenke til kommentar

 

 

Du kommer til å få den nye hjemmesentralen (FMG) som har IGMP proxy noe som vil si at det går tv og internett signaler på alle 4 portene. Så lenge du setter opp switcher som støtter IGMP snooping så slipper du å rote med vlan oppsett. Det holder da også med en kabel fra switchen til hvert enkelt rom.

 

Hvis du skal sette hjemmesentralen i bridge så alt av internett trafikk gå via asus ruteren din.

Jeg tror det enkleste oppsettet blir å la hjemmesentralen stå i ruter modus, sette opp asus ruter som aksesspunkt, ha en kabel til switch og fra denne kabel til hvert enkelt rom i 2.x rekken.

 

Takk for svar! 

 

Så blir da 1 kabel fra FMG ->Switch -> så en kabel til de forskjellige rommene? Og selvsagt en fra FMG til ruter. 

Du kan ikke anbefale en switch også? Blir kanskje over kill med 16 porter da, for i det oppsettet du mener så blir det kun 4 kabler inn i switch (slik jeg forstod det ihvertfall) 

 

https://www.komplett.no/product/905399/datautstyr/nettverk/switch/tp-link-tlsg108e-gb-media-switch-altibox#

Kan hende du må oppdatere firmware på denne.

 

https://ibb.co/cVp55a

 

Tok med et lite forslag til oppsettet. Dette kan utvides med svitsjer, aksess punkt eller Altibox Wifi pluss (fungerer som svitsj og aksesspunkt)

 

 

Takk, ja det blir jo litt mindre kabelstrekk. Men tenker kanskje det kan være greit med to uttak i hvert rom uansett, 1 for tv og 1 for Internett. Fra switch til to av rommene, så er det bare 1m til hver av dem, så det er ikke noe problem. Men da blir det fort litt snaut med 8 porter på switchen, blir ihvertfall begrenset om jeg tenker å utvide med NAS/Server etterhvert.  Du har ikke forslag til en 16 porter switch også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...