Gå til innhold

Tror dere at noen vil ansette meg?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger harde fakta. Jeg har ikke gått data ved NTNU, men en annen siving-linje med en del programmering. Jeg har ikke drevet med noe særlig koding på fritiden, så jeg har gått glipp av mange år med potensiell trening og øvelse.

 

Jeg er nå i min siste måned i nåværende jobb pga harde tider, og det finnes ingen andre jobber å søke på. Mens jeg har jobbet har jeg satt meg inn i HTML, CSS og javascript på kveldene. Ikke noe å skryte av, men får til å lage ting selv. Jeg har brukt mest tid på C#. Tanta mi driver litt for seg selv og jeg har laget nettside for henne, brukt visual studio og MVC.

 

Jeg har et ørlite håp om at noen vil ha lyst til å ansette meg på bakgrunn av dette. Har lyst til å jobbe som utvikler. Er jeg fucked? Er det noe håp? Tenker å søke jobber i Oslo. Ser at det er mange stillinger ute, men det virker som at det er høye krav. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er håp, iallefall i Oslo. Søk med hva du har, eventuelt sett deg inn i noe mer enn HTML og CSS da det ikke er like stort behov for fullstack utviklere (og av god grunn). Du må kunne Javascript i disse dager, eventuelt kan du se på TypeScript som kompileres til javascript som er designet av samme mann som designet C#.

 

Hvor gammel er du, og hva jobbet du med i nåværende jobb?

 

Om du sliter med å få jobb, kan du lese deg opp på fag-materiellet for C# og ta sertifisering i C#, eksamen koster 3-4 tusen.

Lenke til kommentar

Umulig er det vel ikke, men i starten vil det vel være en junior/trainee-stilling av en eller annen sort som er mest aktuell med dertil lønn. Det største problemet blir vel utdanningen din, at du fort ender opp som overkvalifisert og regnes som en "fare" for å stikke så fort ditt eget market får en oppsving igjen. Du sier ikke noe om alder, men er du under eller rundt 25 så er det vel enklere å lande noe. Har du muligheten, så er Oslo helt klart å foretrekke. Tilbake i 2007 flyttet jeg fra Bergen til Oslo etter 11 måneder i arbeidsledighet etter endt utdanning, og fikk IT jobb samme dag jeg landet på Gardemoen etter en liten tur innom Extra personell(har vel byttet navn nå) og fast stilling halvåret etter, så godt som helt uten erfaring, riktignok med en bachelor innen IT, men dog....markedet i Oslo er veldig mye bedre, spesielt innen IT.

 

Uansett, det skader ikke å prøve:-) Lykke til!

Endret av BioNor
Lenke til kommentar

Ja det er håp, iallefall i Oslo. Søk med hva du har, eventuelt sett deg inn i noe mer enn HTML og CSS da det ikke er like stort behov for fullstack utviklere (og av god grunn). Du må kunne Javascript i disse dager, eventuelt kan du se på TypeScript som kompileres til javascript som er designet av samme mann som designet C#.

 

Hvor gammel er du, og hva jobbet du med i nåværende jobb?

 

Om du sliter med å få jobb, kan du lese deg opp på fag-materiellet for C# og ta sertifisering i C#, eksamen koster 3-4 tusen.

Takk for tips. Jeg burde kanskje bruke mer tid på Javascript som du sier. Sertifiseringer har jeg også vurdert å ta. 

 

Jeg har akkurat fylt 30 år, og jeg er redd for å bli ansett som gammel. I min nåværende jobb har jeg hatt stilling som prosjektingeniør - en tittel som egentlig ikke sier så mye. Jeg har drevet med litt programmering i Matlab, og i tillegg har det vært dokumentasjon og testing av utstyr. 

Lenke til kommentar

Umulig er det vel ikke, men i starten vil det vel være en junior/trainee-stilling av en eller annen sort som er mest aktuell med dertil lønn. Det største problemet blir vel utdanningen din, at du fort ender opp som overkvalifisert og regnes som en "fare" for å stikke så fort ditt eget market får en oppsving igjen. Du sier ikke noe om alder, men er du under eller rundt 25 så er det vel enklere å lande noe. Har du muligheten, så er Oslo helt klart å foretrekke. Tilbake i 2007 flyttet jeg fra Bergen til Oslo etter 11 måneder i arbeidsledighet etter endt utdanning, og fikk IT jobb samme dag jeg landet på Gardemoen etter en liten tur innom Extra personell(har vel byttet navn nå) og fast stilling halvåret etter, så godt som helt uten erfaring, riktignok med en bachelor innen IT, men dog....markedet i Oslo er veldig mye bedre, spesielt innen IT.

 

Uansett, det skader ikke å prøve:-) Lykke til!

Fint at det ordnet seg for deg i Oslo. Jeg bor i Oslo, så det blir å søke her. Du har kanskje rett i at noen vil se på meg som overkvalifisert. Mitt opprinnelige fagfelt ligger egentlig helt dødt. For å få relevante jobber trenger man nærmest doktorgrad, så det er helt håpløst. Jeg får prøve å se. Hvis ikke får napp, ender jeg vel opp med praktisk-pedagogisk utdanning og jobb som lærer. 

Lenke til kommentar

Tips til å gjøre deg selv attraktiv på arbeidsmarkedet er å ha et prosjekt eller noen kode å vise til for potensielle arbeidsgivere. Eksempelvis egne prosjekter på Github, hjelpe til med et free/open source prosjekt eller annet. Nevner dette spesielt siden det viser at du er interessert og motivert til å arbeide med programmering, og ikke "bare" er noen emner du har tatt på siden under utdanningen din, som jeg forstår dithen kanskje ikke er alt for relevant. Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg tok en Bachelor i IT med fordypning i 3D-Grafikk. Klarte allikevel å lande en jobb som utvikler en del år tilbake. Jeg hadde flaks siden de ikke testet meg skikkelig den gangen, og fikk dermed jobben. Tok ikke lang tid før jeg var selvgående og kjente systemene, men fy så tungt det var i starten. Jeg følte meg som en svindler som hadde fått jobben og ikke kunne noe særlig, og ofte måtte spørre om hjelp. Unnskyldte meg med at vi "ikke hadde så store prosjekter på skolen", noe som så ut til å fungere.

 

Anbefaler deg å legge ut CV på Finn.no, samt lage profil på LinkedIn. Du kommer til å bli kontaktet av ørten rekrutterere, men med litt flaks vil du lande noe til slutt. Eventuelt kan du jakte på stillingsutlysninger og søke selv. Bare send meg en PM om du har spørsmål.

 

tl;dr: Ja, det er mulig. Litt vanskelig, men mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkte jeg skulle oppdatere dere om at jeg har startet i jobb som utvikler nå. Sendte ut rundt 30 søknader siden jeg lagde denne tråden. Ikke noen enorm respons, men det har blitt noen intervjuer, og mange har jeg fortsatt ikke hørt noe fra. Men jeg er veldig fornøyd for jobben. Jeg fikk inntrykk av at prosjektene jeg hadde drevet med på fritiden var ganske avgjørende for meg. Ble selvsagt en del lavere lønn enn jeg hadde i min forrige jobb, men det lever jeg godt med. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle oppdatere dere om at jeg har startet i jobb som utvikler nå. Sendte ut rundt 30 søknader siden jeg lagde denne tråden. Ikke noen enorm respons, men det har blitt noen intervjuer, og mange har jeg fortsatt ikke hørt noe fra. Men jeg er veldig fornøyd for jobben. Jeg fikk inntrykk av at prosjektene jeg hadde drevet med på fritiden var ganske avgjørende for meg. Ble selvsagt en del lavere lønn enn jeg hadde i min forrige jobb, men det lever jeg godt med.

 

Godt å høre! Lykke til videre!  :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tenkte jeg skulle oppdatere dere om at jeg har startet i jobb som utvikler nå. Sendte ut rundt 30 søknader siden jeg lagde denne tråden. Ikke noen enorm respons, men det har blitt noen intervjuer, og mange har jeg fortsatt ikke hørt noe fra. Men jeg er veldig fornøyd for jobben. Jeg fikk inntrykk av at prosjektene jeg hadde drevet med på fritiden var ganske avgjørende for meg. Ble selvsagt en del lavere lønn enn jeg hadde i min forrige jobb, men det lever jeg godt med. 

Så bra, gratulerer :) Hobbyprosjekter har definitivt noe å si ja!

Lenke til kommentar

 

Ja det er håp, iallefall i Oslo. Søk med hva du har, eventuelt sett deg inn i noe mer enn HTML og CSS da det ikke er like stort behov for fullstack utviklere (og av god grunn). Du må kunne Javascript i disse dager, eventuelt kan du se på TypeScript som kompileres til javascript som er designet av samme mann som designet C#.

 

Hvor gammel er du, og hva jobbet du med i nåværende jobb?

 

Om du sliter med å få jobb, kan du lese deg opp på fag-materiellet for C# og ta sertifisering i C#, eksamen koster 3-4 tusen.

Takk for tips. Jeg burde kanskje bruke mer tid på Javascript som du sier. Sertifiseringer har jeg også vurdert å ta. 

 

Jeg har akkurat fylt 30 år, og jeg er redd for å bli ansett som gammel. I min nåværende jobb har jeg hatt stilling som prosjektingeniør - en tittel som egentlig ikke sier så mye. Jeg har drevet med litt programmering i Matlab, og i tillegg har det vært dokumentasjon og testing av utstyr. 

 

30 år er ikke gammel. 35 år + da snakker man om å være gammel.

Lenke til kommentar

Jeg tok en Bachelor i IT med fordypning i 3D-Grafikk. Klarte allikevel å lande en jobb som utvikler en del år tilbake. Jeg hadde flaks siden de ikke testet meg skikkelig den gangen, og fikk dermed jobben. Tok ikke lang tid før jeg var selvgående og kjente systemene, men fy så tungt det var i starten. Jeg følte meg som en svindler som hadde fått jobben og ikke kunne noe særlig, og ofte måtte spørre om hjelp. Unnskyldte meg med at vi "ikke hadde så store prosjekter på skolen", noe som så ut til å fungere.

 

Anbefaler deg å legge ut CV på Finn.no, samt lage profil på LinkedIn. Du kommer til å bli kontaktet av ørten rekrutterere, men med litt flaks vil du lande noe til slutt. Eventuelt kan du jakte på stillingsutlysninger og søke selv. Bare send meg en PM om du har spørsmål.

 

tl;dr: Ja, det er mulig. Litt vanskelig, men mulig.

 

Heldig gris!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...