Gå til innhold

Norske sjøfolks fremtid


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nå valgt og gå ett ekstra år som skipselektriker da jeg alltid har hatt lyst og jobbe på sjøen og ikke en jobb hjemme hvor jeg arbeide alle dager utenom helga.. Når jeg da har fortalt familie og venner om valget mitt sier di at dette er noe jeg kommer til og angre på! Grunnen til dette er at di sier det bare blir mer og mer utflagginger av skip for billigere arbeidskraft og dårlige lønninger.

 

Jeg vet utflagging er noe som skjer men i hvilken grad? Hva er deres syn på hvordan fremtiden til Norske sjøfolk er? Trygg eller utrygg? Tenker generelt på alle som jobber på båt som alt fra oljeservice til fisking?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vel stort sett gått kun en vei for norske sjøfolk siden 70-80 tallet.

 

Om en ser bort fra lokale passasjerskip og fiskebåter så er det vel stort sett kun offshoreflåten det er nordmenn i, og her har det vert et lass av utflagginger de to siste årene pga oljekrisen. 

Enkelte rederier har gått fra å ha nesten kun nordmenn til nesten kun Fillipinere og Russere, Polakker osv de siste 2 årene. 

 

Regjeringen hadde nylig en avstemning på om de i det hele tatt skulle bry seg med å sette seg ned og se på mulighetene for å innføre noen form for lov som sikrer norske arbeidsplasser i norsk farvann, det ble nedstemt. 
Med andre ord, de gidder ikke engang å se på mulighetene for å sikre norske arbeidsplasser til sjøs, det sier vel sitt. 

 

Skipselektrikerne er ikke de mest utsatte for utflagging, men de er langt ifra trygge de også. 

 

Jeg vil ikke si at norske sjøfolk går en sikker fremtid i møte, men om du utdanner deg som skipselektriker så har du jo litt muligheter på land i tilfelle du blir oppsagt. 

 

Har aldri jobbet på fiskebåt, så jeg vet ikke så mye om hvordan det er der, har et inntrykk av at de ikke er så utsatt for utflagging, men fiske er ofte sesongbasert og generelt dårlig jobbsikkerhet såvidt jeg har forstått det. 

Endret av DårligNavn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er utdannet skipselektriker og vurderte fremtiden som utrygg, omskolerer meg for øyeblikket. Fra klassen på mitt kull, og kullet året før oss er det en som er i fast jobb på båt. 
Som DårligNavn nevner gidder ikke regjeringen og løfte fingeren for norske sjøfolk p.d.d og utflaggingen er da lett for rederier. Svært få fiskebåter (trålere, brønnbåter) har ikke trikker ansatt, men leier heller inn firma fra land til og utføre vedlikehold på det elektriske anlegget ombord. 
 

Når det er sakt; Om du er sikret læreplass gjennom din skole ville jeg gått skipselektro. En utrolig artig tid og se tilbake på, mye artige opplevelser og muligheten for å jobbe turnus i ung alder er helt konge. Skulle fremtiden ikke være lysere etter endt læretid har du alltid muligheten til og ta deg arbeid på land, eller omskolere deg.

Lenke til kommentar

Regjeringen hadde nylig en avstemning på om de i det hele tatt skulle bry seg med å sette seg ned og se på mulighetene for å innføre noen form for lov som sikrer norske arbeidsplasser i norsk farvann, det ble nedstemt. 

Med andre ord, de gidder ikke engang å se på mulighetene for å sikre norske arbeidsplasser til sjøs, det sier vel sitt. 

 

Dette ble litt upresist. Stortinget hadde en avstemming vedrørende å se på om det er mulig å "kreve norske lønn og arbeidsvilkår" i norske farvann. Dette emnet er veldig komplisert og flere faktorer som regler innad i EØS/EU osv. er involvert. Denne avstemmingen ble nedstemt av Frp, Høyre, Venstre og KrF1 representant fra Høgre, samt Arbeiderpartiet og Senterpartiet stemte positivt.

 

Derimot stemte Høgre/Frp etc. for å lovfeste nettolønnsordningen for sjøfolk for bare noen uker siden. Dette er et lite steg i riktig retning.

 

Det er mye aktivitet rundt de norske sjøfolkene i disse tider. Anbefaler å lete opp en gruppe på Facebook som heter "Vi som vil at norske sjøfolk skal bli med inn i fremtiden" om en ønsker å oppdatere seg. Color Line -saken som har vært i media representerer mye av de offshore/oljerelatert båt næring også sliter med.

 

 

For å ikke legge frem hele historien tilbake til 70 -tallet så skal jeg ta en kort variant. Dagens situasjon er slik at sjøfolkene er offer for en sosial dumping. Rederene presser politikere hardt for å få myke opp regelverket, slik at selv båter som frakter varer til norske installasjoner og borerigger kan ansette folk fra lavkost -land. En nordmann kan ikke konkurrere med lønninger ned i 8-10.000 kr i mnd. Ingen i Norge kan leve av det.

 

Elektrikere er i en liten særklasse akkurat innenfor denne bransjen, og ikke i umiddelbar fare for å bli byttet med en Filipiner.. men fra redere jobbes det nå hardt for å legge mer av ansvaret til elektrikeren over på motorsjef.. og dermed gjøre stillingen til skipselektrikeren mye svakere.. og eventuelt tatt bort på sikt. Det er galskap men i korte trekk er hele bransjen tøff om dagen for alle parter.

 

 

Mitt råd er å satse maritimt, men vær klar over at risikoen for å ikke få lærlingplass/jobb er tilstede. Slik jeg har forstått det har utdanningen en del å falle tilbake på onshore skulle krisen bli forværret.

Endret av ronaldst
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...