Gå til innhold

Import for salg 25% og 350kr grenda


Anbefalte innlegg

Hei.

Vi kjenner alle til 350kr grensa og momsfritaket dette innebærer. Det jeg kan finne på altinn og skatteetaten er at dette også er gjeldende for bedrifter.

 

La oss si at jeg kjøper flere ting under 350 og setter dette sammen til noe som har verdi, la oss si,1050kr og selger dette til 2000. Hvordan er det da med inngående mva og utgående mva? Det sies at man kun skal betale mva på merverdi man har tilført varen. Altså i mitt tilfelle mva på 950kr. 0,-i inngående mva og 25% av 950

 

Stemmer dette?

 

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke helt hva du mener med siste innlegg. Men bedrifter som omsetter for over 50.000 er absolutt ikke fritatt moms. De betaler momsdifferansen mellom det de har kjøpt inn (inngående) og det de selger varen for (utgående mva).

 

Fins vel noen unntak som non-frofit bedrifter..

 

Men topic spørsmålet er det noe litt annerledes..

Lenke til kommentar

Til info så snakket jeg akkurat med "altinn".

 

For mva pliktig bedrift: så kunne de informere meg om at når en tar inn varer momsfritak (under 350) og selger dette videre, så skal det legges til moms på hele salgssummen (utgående moms) og siden en ikke betalte noe inngående moms så trekkes dette ikke i fra.

 

For å belyse med et eksempel :

Momspliktig Bedrift kjøper vare for 300.

Bedrift selger denne for 1000 inkl. Mva.

Må da betal inn (utgående mva) på 250 til staten.

 

Dersom bedrift ikke er mva pliktig (for. Eks omsetter for under 50.000). Så kan bedriften kjøpe inn den samme varen til 300 og selge den igjen for 1000 uten å betale mva.

Endret av powerman_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...