Gå til innhold

Dårlig kvalitet på GET sitt "Hybrid bredbånd"


Anbefalte innlegg

Jeg har i flere år vært kunde av Altibox og Viken Fiber.
Hadde da fiberlinje med 40/40 mbs. Ikke veldig høy fart, men jeg hadde aldri problemer med internett.

Jeg jobber mye hjemmefra med en VPN, og merker fort om nettverket faller ut. I det siste har jeg også begynt å spille litt online (Destiny på PS4).

 

Jeg var så dum at jeg gikk over fra moderne fiber til GET sitt «Hybrid bredbånd» (basically, kobber, men så påstår de at de har fått seg fiber frem til nærmeste HUB som skal sikre raskt nett).

Hvorfor kan man spørre seg? Vel, det var et fint forhandlingsgrunnlag, og da jeg endte opp med å spare 8000 kroner det første året, lot jeg meg «lure».

Etter å ha byttet GET BOX tre ganger på en måned og hatt tekniker hos meg like mange ganger, så virker nå internett og TV nogen lunde.

GET leverer 80 / 15 hastighet. Altså dobbelt ned, men mindre opp.

 

Så begynner mine problemer. Jeg mener bestemt at internettsurfing går tregere nå med 80 mbs enn med 40 mbs over fiber.
Nettsider bruker lengre tid på å svare, og det virker generelt mer «trått» å bruke internett. I løpet av en arbeidsdag mister min VPN kobling kontakt med jobben 3-4 ganger, og reconnecter igjen.

Når jeg spiller online, melder spillet plutselig at jeg har mistet kontakt, og jeg må logge inn igjen. Min PS4 er koblet med kabel direkte til GET BOX

 

Jeg kjører ofte nettfart.no eller speedtest, og hastigheten er stort sett alltid som lovet; 80/15
Men PING tiden er betraktelig mye lavere (uten at jeg har et tall på det akkurat nå, men det kan jeg komme med om ønskelig)

 

Det å bytte fra trofaste fiberen er noe av det dummeste jeg har gjort, og det var absolutt ikke verdt pengene spart. Jeg kommer til å si opp GET så fort bindingstiden er over, dessverre 10 måneder til.

Inntil det akter jeg ikke å gi meg med den dårlige saken de har levert hos meg.

 

Har noen erfaringer med dette, og hva kan jeg gjøre mot GET for å få en linje som faktisk leverer? De sier de har kjørt en kvalitetstest på linja over lengre tid, og at det er lite støy, og at de ikke har mistet kontakt med routeren en eneste gang over en periode på flere dager.

Finnes det kanskje noen program jeg kan installere på en PC som kan teste nettverket over lengre tid, hvorpå jeg kan vise til perioder der jeg har mistet kontakt med internett?
Hva kan man forvente av PING tid?

Jeg driver og tester PingPlotter mot Googles 8.8.8.8, og det er jo et OK program, men jeg vet ikke om resultatet derfra er noe som GET vil bry seg nevneverdig om. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første som du må finne ut av er hvor problemene ligger, om det er internt eller eksternt.

Hva er status på pcen når du mister tilkobling til vpn ? er det tilkoblet ingen internett eller ikke tilkoblet nettverk ?

Hva slags resultat får du hvis du pinger vg.no eller ms på nettfart.no/speedtest.net ?

Får du pinget din ruter når du har problemer eller mister tilkoblingen ? Eller hvis du kjører denne kommandoen i cmd "tracert vg.no"  har du noen høye økninger i ms ?

Lenke til kommentar

Jeg har i flere år vært kunde av Altibox og Viken Fiber.

Hadde da fiberlinje med 40/40 mbs. Ikke veldig høy fart, men jeg hadde aldri problemer med internett.

Jeg jobber mye hjemmefra med en VPN, og merker fort om nettverket faller ut. I det siste har jeg også begynt å spille litt online (Destiny på PS4).

 

Jeg var så dum at jeg gikk over fra moderne fiber til GET sitt «Hybrid bredbånd» (basically, kobber, men så påstår de at de har fått seg fiber frem til nærmeste HUB som skal sikre raskt nett).

Hvorfor kan man spørre seg? Vel, det var et fint forhandlingsgrunnlag, og da jeg endte opp med å spare 8000 kroner det første året, lot jeg meg «lure».

Etter å ha byttet GET BOX tre ganger på en måned og hatt tekniker hos meg like mange ganger, så virker nå internett og TV nogen lunde.

GET leverer 80 / 15 hastighet. Altså dobbelt ned, men mindre opp.

 

Så begynner mine problemer. Jeg mener bestemt at internettsurfing går tregere nå med 80 mbs enn med 40 mbs over fiber.

Nettsider bruker lengre tid på å svare, og det virker generelt mer «trått» å bruke internett. I løpet av en arbeidsdag mister min VPN kobling kontakt med jobben 3-4 ganger, og reconnecter igjen.

Når jeg spiller online, melder spillet plutselig at jeg har mistet kontakt, og jeg må logge inn igjen. Min PS4 er koblet med kabel direkte til GET BOX

 

Jeg kjører ofte nettfart.no eller speedtest, og hastigheten er stort sett alltid som lovet; 80/15

Men PING tiden er betraktelig mye lavere (uten at jeg har et tall på det akkurat nå, men det kan jeg komme med om ønskelig)

Det er helt normalt opplever samme selv, coax gir dårligere ping og tregere opplasting hastighet gir dårligere ytelse.

Grunn for fiber er for bredbånd.

Og kabeltv er egentlig for TV.

 

Blir spennende å se om docsis 3.1 full Duplex løser noe av problemene.

Største problemene er at nettet er delt på flere kunder. I verstefall over 10 km strekning med coax.

 

 

(basically, kobber, men så påstår de at de har fått seg fiber frem til nærmeste HUB som skal sikre raskt nett).

Hjelper lite med 3 felt motorvei hvis kun gamle biler kjører på motorveien eller eldre personer.

Samme problemer med kabeltv alt med get\canadigital må man ta med klype salt, de ønsker å låse kunder i bindingstid, men bryr seg lite om 500\50 mbit er maks hastighet. Du har rett og slett blitt lurt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Jeg har i flere år vært kunde av Altibox og Viken Fiber.

Hadde da fiberlinje med 40/40 mbs. Ikke veldig høy fart, men jeg hadde aldri problemer med internett.

Jeg jobber mye hjemmefra med en VPN, og merker fort om nettverket faller ut. I det siste har jeg også begynt å spille litt online (Destiny på PS4).

 

Jeg var så dum at jeg gikk over fra moderne fiber til GET sitt «Hybrid bredbånd» (basically, kobber, men så påstår de at de har fått seg fiber frem til nærmeste HUB som skal sikre raskt nett).

Hvorfor kan man spørre seg? Vel, det var et fint forhandlingsgrunnlag, og da jeg endte opp med å spare 8000 kroner det første året, lot jeg meg «lure».

Etter å ha byttet GET BOX tre ganger på en måned og hatt tekniker hos meg like mange ganger, så virker nå internett og TV nogen lunde.

GET leverer 80 / 15 hastighet. Altså dobbelt ned, men mindre opp.

 

Så begynner mine problemer. Jeg mener bestemt at internettsurfing går tregere nå med 80 mbs enn med 40 mbs over fiber.

Nettsider bruker lengre tid på å svare, og det virker generelt mer «trått» å bruke internett. I løpet av en arbeidsdag mister min VPN kobling kontakt med jobben 3-4 ganger, og reconnecter igjen.

Når jeg spiller online, melder spillet plutselig at jeg har mistet kontakt, og jeg må logge inn igjen. Min PS4 er koblet med kabel direkte til GET BOX

 

Jeg kjører ofte nettfart.no eller speedtest, og hastigheten er stort sett alltid som lovet; 80/15

Men PING tiden er betraktelig mye lavere (uten at jeg har et tall på det akkurat nå, men det kan jeg komme med om ønskelig)

Det er helt normalt opplever samme selv, coax gir dårligere ping og tregere opplasting hastighet gir dårligere ytelse.

Grunn for fiber er for bredbånd.

Og kabeltv er egentlig for TV.

 

Blir spennende å se om docsis 3.1 full Duplex løser noe av problemene.

Største problemene er at nettet er delt på flere kunder. I verstefall over 10 km strekning med coax.

 

 

(basically, kobber, men så påstår de at de har fått seg fiber frem til nærmeste HUB som skal sikre raskt nett).

Hjelper lite med 3 felt motorvei hvis kun gamle biler kjører på motorveien eller eldre personer.

Samme problemer med kabeltv alt med get\canadigital må man ta med klype salt, de ønsker å låse kunder i bindingstid, men bryr seg lite om 500\50 mbit er maks hastighet. Du har rett og slett blitt lurt.

 

 

Hei, og takk for at du svarte. 

Ja, jeg har vel faktisk innsett det nå, og skulle ønske det fantes en vei ut av dette. Grådigheten har tatt overhånd for kvalitet, og det skal jeg aldri igjen gjøre.

Får trøste meg med gratis Internett og TV mesteparten av 2017, og glede meg til å koble inn fiberen igjen januar 2018, Bare i dag har PC'en min hengt seg opp på RDP til jobben 10-12 ganger. 

Så får dette være til skrekk og advarsel til alle der ute som måtte være så dumme som meg. Det er mer ved bredbånd enn hastighet.  

Lenke til kommentar

Det første som du må finne ut av er hvor problemene ligger, om det er internt eller eksternt.

Hva er status på pcen når du mister tilkobling til vpn ? er det tilkoblet ingen internett eller ikke tilkoblet nettverk ?

Hva slags resultat får du hvis du pinger vg.no eller ms på nettfart.no/speedtest.net ?

Får du pinget din ruter når du har problemer eller mister tilkoblingen ? Eller hvis du kjører denne kommandoen i cmd "tracert vg.no"  har du noen høye økninger i ms ?

 

Hei 

Jeg er alltid koblet til routeren, men det er routeren som har problemer med tilkoblingen til Internett ser det ut som. Ofte når jeg skrur på laptopen, så er jeg koblet til routeren, men PC melder at jeg ikke har Internett i forbindelsen. Om jeg kjører ipconfig/renew, så går det. Dette gjelder for begge mine PC'er som er på 

Ping til vg.no ligger på gjennomsnitt 37 ms over litt lengre tid. 

Jeg kan sjekke tracert senere. 

Lenke til kommentar

TS: bruker du Get sine DNS-tjenere? (Hvis du ikke vet, så er svaret ja)

Har du prøvd med google sine DNS-tjenere istedet? Gjør det none forskjell på hvor "raskt" nettsurfing oppleves?

(altså ikke på ping eller traceroute, men vanlig trafikk)

Stemmer som du sier at jeg bruker GET sin DNS, og når du sier det, så tror jeg faktisk ofte jeg har DNS problemer når mine laptoper ikke kommer på internett i det hele tatt (ipconfig / renew løser det opp). 

Jeg prøver å bytte til 8.8.8.8 og ser om det vil hjelpe. Tenkte ikke på det... Tester litt så får vi se

Lenke til kommentar

 

Det første som du må finne ut av er hvor problemene ligger, om det er internt eller eksternt.

Hva er status på pcen når du mister tilkobling til vpn ? er det tilkoblet ingen internett eller ikke tilkoblet nettverk ?

Hva slags resultat får du hvis du pinger vg.no eller ms på nettfart.no/speedtest.net ?

Får du pinget din ruter når du har problemer eller mister tilkoblingen ? Eller hvis du kjører denne kommandoen i cmd "tracert vg.no"  har du noen høye økninger i ms ?

 

Hei 

Jeg er alltid koblet til routeren, men det er routeren som har problemer med tilkoblingen til Internett ser det ut som. Ofte når jeg skrur på laptopen, så er jeg koblet til routeren, men PC melder at jeg ikke har Internett i forbindelsen. Om jeg kjører ipconfig/renew, så går det. Dette gjelder for begge mine PC'er som er på 

Ping til vg.no ligger på gjennomsnitt 37 ms over litt lengre tid. 

Jeg kan sjekke tracert senere. 

 

Hva er ip adressen til pcene når du er koblet til rutern men ikke har nett ?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Om du klarer og dokumentere at du ikke får tjenesten du har betalt for, så kan du heve avtalen du inngått på bakgrunn av at tjenesten ikke er tilfredsstillende levert. Det kan gjøres ved å loggføre utfall i forbindelsen og sende det skriftlig til get. Om de ikke fikser det innen en tid du gir, eks 10 dager, kan du heve avtalen. (Husk at det må gjøres fra maskin koblet til med kabel)

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Skal du loggføre dette kan du sette opp PRTG, gratis så lenge du holder deg innenfor 100 sensorer. Bruker det til å overvåke ting hjemme selv, blant annet går det en ping ut på nett hvert minutt.

 

 

post-369499-0-85649400-1492458730_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...