Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Maskin vil ikke boote fra USB


Anbefalte innlegg

God ettermiddag :D

 

Har en maskin som ikke helt vil spille med nå når jeg skal reinstallere Windows på den..

 

Jeg fikk inn denne maskinen fra en kompis som ville at jeg skulle reinstallere windows på den, men når jeg kobler minnepinnen inn i USB porten, og starter PCen, så booter den inn i den Windows installasjonen som ligger på harddisken fra før av. Det ser rett og slett ut som at maskinen ikke vil enten gjenkjenne USB diskene jeg bruker før den er inne i Windows. Jeg har allerede prøvd desse USB enhetene på andre maskiner, og de booter fra desse uten noe problem.

 

Jeg har lest en plass at man kan kopiere over filene til harddisken i seg selv, å få maskinen til å starte opp med desse på disken, men jeg aner rett og slett ikke hvordan dette gjøres... Er det i det hele tatt mulig?

 

Han ville gjerne ha maskinen tilbake før Mandag, så dersom dere kan hjelpe meg med å få maskinen startet til instalasjonsdiskene, hadde det vært supert. 

 

Takker på forhånd for alle svar

 

-Isak

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan som nevnt ovenfor enten endre boot pri. i BIOS/UEFI eller du kan få opp boot menu under POST vba en av F knappene. Hva slags hovedkort snakker vi her?

 

Har vennen din tatt kopi av det han/hun vil beholde? Hvis du går igang med clean install så er det greit å vite at vedkommende har kopi.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg har satt USB som boot priority nr. 1 på listen, men den OPPDAGER ikke usb enhetene før den er inne i Windows.

 

Det er en Laptop, så jeg vet ikke hvilket hovedkort det er snakk om, men maskinen er en ASUS K551LB,

 

Han har tatt en kopi av alle filene sine, ja.

Lenke til kommentar

Prøvd boot menu da? Esc er det vel..

Prøvd å aktivere CSM og PXE OpROM

Jeg har prøvd Boot menu og ja. Jeg har aktivert CSM, uten hell, men verken vet eller har sett PXE opROM. Kan sjekke når jeg kommer hjem igjen da.

Endret av Isak Dombestein
Lenke til kommentar

Fant dette på Asus sine hjemmesider .. Kan det hjelpe?

 

For everyone who ran into this same problem also:

  • Plug your USB-memory stick into your notebook
  • Reboot your laptop (make sure you plugged the memory stick in first!)
  • Press <Esc> straight after the first screen comes up which will get you into your BIOS
  • You will see the USB stick as one of the boot options
  • Remember: it speaks for itself that it must be a bootable stick  to be able to boot from it

In case you don't see your stick present after following above steps, you might try these
next steps out. Be careful not to mess around with other settings in the BIOS you are not familiar with, but if you just keep to the next steps you are safe:

  • Press <F2> straight after the first screen comes up which will get you into your BIOS
  • Go to the 'Boot' tab
  • In this 'Boot Settings'-screen, use your arrow buttons to move down to 'Boot Device Priority' and press <Enter>.
  • (Double)check if you have [Removable Device] enabled as one of the Boot options.
    If not, move down to the '3rd Boot Device' and press <Enter>
  • Move down to 'Removable Device' and press <Enter>
  • When it is set, press [F10] to save your settings and press <Enter> to confirm.
Lenke til kommentar

Prøv en USB 2 minnepenn i en usb 2 port, minnepennen må være fat32 formattert før installasjonsfilene kopieres over.

 

Jeg har vært borti minnepenner som ikke lar seg boote, byttet da minnepenn og alt fungerte som det skulle.

har prøvd USB 2 og 3 minnepenner, ja. Har ikke prøvd å formatere de da... skal prøve når jeg er hjemme igjen.

Lenke til kommentar

 

Fant dette på Asus sine hjemmesider .. Kan det hjelpe?

 

For everyone who ran into this same problem also:

  • Plug your USB-memory stick into your notebook
  • Reboot your laptop (make sure you plugged the memory stick in first!)
  • Press <Esc> straight after the first screen comes up which will get you into your BIOS
  • You will see the USB stick as one of the boot options
  • Remember: it speaks for itself that it must be a bootable stick  to be able to boot from it

In case you don't see your stick present after following above steps, you might try these

next steps out. Be careful not to mess around with other settings in the BIOS you are not familiar with, but if you just keep to the next steps you are safe:

  • Press <F2> straight after the first screen comes up which will get you into your BIOS
  • Go to the 'Boot' tab
  • In this 'Boot Settings'-screen, use your arrow buttons to move down to 'Boot Device Priority' and press <Enter>.
  • (Double)check if you have [Removable Device] enabled as one of the Boot options.

    If not, move down to the '3rd Boot Device' and press <Enter>

  • Move down to 'Removable Device' and press <Enter>
  • When it is set, press [F10] to save your settings and press <Enter> to confirm.

 

Skal prøve dette i kveld.

Lenke til kommentar

Prøv en USB 2 minnepenn i en usb 2 port, minnepennen må være fat32 formattert før installasjonsfilene kopieres over.

 

Jeg har vært borti minnepenner som ikke lar seg boote, byttet da minnepenn og alt fungerte som det skulle.

Min erfaring er at hvis man lar software lage Win minnepinnen din (f.eks Rufus eller media creation tool) så kommer dette alltid rett opp. I win7 dagene så kunne/ville en USB 3.0 port gi problemer ja (uten å modde installasjonen) men jeg merker ikke det nå lenger (?).

Lenke til kommentar

 

Prøv en USB 2 minnepenn i en usb 2 port, minnepennen må være fat32 formattert før installasjonsfilene kopieres over.

 

Jeg har vært borti minnepenner som ikke lar seg boote, byttet da minnepenn og alt fungerte som det skulle.

Min erfaring er at hvis man lar software lage Win minnepinnen din (f.eks Rufus eller media creation tool) så kommer dette alltid rett opp. I win7 dagene så kunne/ville en USB 3.0 port gi problemer ja (uten å modde installasjonen) men jeg merker ikke det nå lenger (?).

 

har samme tanken selv her. Jeg har brukt USB 3 pinner til å installere Windows før uten problem, og jeg bruker Media Creation Tool

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...