Gå til innhold

Ferdig maskin HP Pavilion 7975 = Problemer


Anbefalte innlegg

Hei.

Bruttern kjøpte en ferdig bygd maskin: Info:

 

Intel Pentium 4 2GHz

256MB RAM

Geforce 3 TI 200

Seagate 80GB disk

Pioneer 16x40x

.... 12x8x32x brenner

SB live

 

Hovedkort fikk jeg ikke fått med navnet på, men hva er det med disse P4 maskinene? Det er ikke via chipset er det?

Har litt ytelses problemer med den. Det var i utgangspunktet Win ME som var installert, og jeg partisjonerte på nytt og formaterte og la inn 98se siden jeg syns det er veldig greit og enkelt å bruke.

 

Tenkte jeg skuHallo, bruttern kjøpte en ferdig bygd maskin: Info:

 

Intel Pentium 4 2GHz

256MB RAM

Seagate 80GB disk

Pioneer 16x40x

.... 12x8x32x brenner

 

Hovedkort fikk jeg ikke fått med navnet på, men hva er det med disse P4 maskinene? Det er ikke via chipset er det? Har litt ytelses problemer med den. Det var i utgangspunktet Win ME som var installert, og jeg partisjonerte på nytt og formaterte og la inn 98se siden jeg syns det er veldig greit og enkelt å bruke..

 

Tenkte jeg skulle ta backup av en film, brukte flask, fikk bare 7-8 fps, med min xp1800+ så får jeg jo mye mer.. Trodde disse P4 maskinene skulle være gode med sånt, ink filmredigering.. Er det noen spesielle drivere jeg trenger å legge inn for at ting skal bli optimalisert.??

Får ikke lagt inn lydkort drivere heller, mente det var et sb live kort, og fikk tak i driverne av en kammerat men det funker ikke, installasjonen går greit men når maskina restarter så er det i "enhetsbehandlingen" et utropstegn ved lydkortet, som i at det ikke funker.

 

Og med den ferdig maskinen så fulgte det ikke med cd med drivere til skjermkort, lydkort isdn kort osv.. Noe jeg syns var veldig merkelig, men det fulgte med noen cd`r for "gjenoppretting av system" eller noe, lurer p om det kan ligge noe interessant der kanskje..

 

Mvh Torgeir.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du legger inn sisoft sandra finner du ut hva slags hovedkort det er. Hvis jeg husker riktig er det et asus hovedkort med 845 chipsett (sdram).

 

Maskinene fungerer absolutt best wil winxp. Vil ikke anbefalle win98 på den, da winme fungerer endel bedre til den maskinen.

 

Lydkortet er et sb live 5.1, og kan ikke bruke drivere fra live value og tilsvarende.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-28 15:15, bludern skrev:

Hvis du legger inn sisoft sandra finner du ut hva slags hovedkort det er. Hvis jeg husker riktig er det et asus hovedkort med 845 chipsett (sdram).


Maskinene fungerer absolutt best wil winxp. Vil ikke anbefalle win98 på den, da winme fungerer endel bedre til den maskinen.


Lydkortet er et sb live 5.1, og kan ikke bruke drivere fra live value og tilsvarende.


 

Har sisoft sandra, okey tenkte ikke på å sjekke det der, men takk for det. Okey sb live 5.1 greit, må få skaffa de driverne..

For det første så stinker xp og winme lå på maskinen og det sletta jeg pga erfaringer med winme, da ville jkeg heller ha satset på 2k i så fall, men hadde ikke 2k cd HER, så da la jeg bare inn 98se fordi jeg liker det veldig godt.. men hva kommer ytelses problemene av tror du? kjørte 3dmark2001 og fikk 3990 poeng, med min får jeg 6994.. (athlon xp1800+ gf3delux 520/220.. sdr.)

 

så det var lite poeng syns nå jeg, i sisoft sandra på cpu benchmark testene fikk den resultat som var i overklasse til p4 1.6 så cpu funker nok som den skal. Men det må være noe annet...??

 

Mvh Torgeir

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-28 15:15, bludern skrev:

Hvis du legger inn sisoft sandra finner du ut hva slags hovedkort det er. Hvis jeg husker riktig er det et asus hovedkort med 845 chipsett (sdram).


Maskinene fungerer absolutt best wil winxp. Vil ikke anbefalle win98 på den, da winme fungerer endel bedre til den maskinen.


Lydkortet er et sb live 5.1, og kan ikke bruke drivere fra live value og tilsvarende.


 

Okey sb live 5.1 ,,.. men hvilket 5.1 kort??

Sound Blaster Live! Platinum 5.1

Sound Blaster Live! Gamer 5.1

Sound Blaster Live! MP3+ 5.1

?

 

Mvh Torgeir

Lenke til kommentar

De kortene du nevnte nå er helt identiske. Eneste forskjellen med dem er at det følger med forskjellig programvare.

 

Dette er egentlig bulk versjon, og dermed heter den bare sb live 5.1

 

Du kan prøve med winme, det funker uansett mye bedre enn win98se på den maskinen. Og skjekk om dma er skrudd på harddiskene.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-28 23:51, bludern skrev:

De kortene du nevnte nå er helt identiske. Eneste forskjellen med dem er at det følger med forskjellig programvare.


Dette er egentlig bulk versjon, og dermed heter den bare sb live 5.1


Du kan prøve med winme, det funker uansett mye bedre enn win98se på den maskinen. Og skjekk om dma er skrudd på harddiskene.


 

Okey, da så.. winme prøver jeg ikke det stinker, tar jeg heller 2k en gang senere... dma på hdd er skrudd på, på dvd og brenner er dma ikke tilgjengelig, noe som er nokså rart...

 

Mvh Torgeir

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-01 00:17, fredrikat skrev:

Ville ABSOLUTT ikke brukt WIN98SE, installer heller WIN2K. Går nesten ikke an å si at 98 er bedre enn Win2k.


Jaja, kanskje ikke helt objektivt. Har Pavillion selv, hadde ingen problemer med å installere Win2k.


-Fredrik


 

Nei vel, men for øyeblikket blir det 98se, må bare få tak i 2k så legger jeg inn det..

:smile:

 

Torgeir

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-28 23:51, bludern skrev:

De kortene du nevnte nå er helt identiske. Eneste forskjellen med dem er at det følger med forskjellig programvare.


Dette er egentlig bulk versjon, og dermed heter den bare sb live 5.1


Du kan prøve med winme, det funker uansett mye bedre enn win98se på den maskinen. Og skjekk om dma er skrudd på harddiskene.


 

Har lagt inn drivere fra intel`s side, det funker som det skal nå, dma er "på" på Hdd og dvd/brenner. Men har et seriøst problem med det lyd kortet, får bare ikke lagt inn driverne.

 

Etter installasjonen fila "SBL51_W9xME.exe" så restarter maskina, og da spør den etter filer som "we110k15.cat på Creative Audio Driver Disk. Og andre som: 2gmgsmt.sf2 a3d.dll ctlface.sys ctwdm16.drv devcon32.dll devldr16.exe emu10k1f.sys sblfx.dll sfman.sys sfman32.dll

 

Lasta ned drivere "SBL51_W9xME" 19mb, stod at denne filen var for de som hadde mistet installasjons cd og da tenkte jeg at den passet meg... Men det funka ikke. Bytta pci plass på lydkortet bare for å ha gjort det..

 

Torgeir

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...