Gå til innhold

Trenger input på sterk gaming PC


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg ønsker å oppgradere det jeg allerede har - som er en grei PC, men som begynner å bli litt sliten (den er fra tidlig 2012). Bestemmer meg derfor like greit å kline til med hovedsakelig alt nytt.

Jeg ønsker å bruke pc-en til gaming, men ønsker også å ha muligheten til å streame spill til tider, men dette er ikke hovedfokus på pcen.

 

Har kommet fram til ett litt eget oppsett på egenhånd. Tanken rundt denne PC-builden var å bruke nye AMD Ryzen fordi jeg har hørt så mye godt om den. Har hørt at pris/performance er veldig bra. Nå skal det sies at fra det jeg har skjønt er ikke Ryzen akkurat den beste på gaming, men vil fortsatt tro den vil være mer enn god nok.

 

Edit: Litt mer info. 

- Spiller på 144hz med 1920x1080. Har egentlig ikke noe ønske om å gå opp i oppløsning da 144hz er personlig verdt mer for meg. Derfor er det viktig at jeg greier 144FPS ++ i selv ganske krevende spill. 

- Spiller hovedsakelig ikke veldig krevende spill, men ønsker å ha en maskin som takler alle spill veldig bra. Spiller f.eks. en del CS:GO, som jo er et veldig lite krevende spill, men liker ikke å være begrenset i vilke spill jeg har muligheten til å spille.

- Budsjettet ligger rundt 20.000 kr. Oppsettet jeg linket kommer på rundt 18.200 kr.

 

Uten mere snikksnakk, her er oppsettet jeg har tenkt for meg (oppdatert setup): http://i.imgur.com/SoAlvT9.png

 

Hadde vært flott med noen innspill. 

 

På forhånd takk!

Endret av Cydin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen tanker :

 

- Spar penger og velg Ryzen 1700 (overklokk den til 3.8-3.9 Ghz)

- Bytt ut RM750x med en EVGA SuperNOVA G3 (750W)

- Et GTX 1080TI skjermkort - MSI sin Gaming X verson av det kommer om ca en måned.

- Bytte ut viftene i kabinettet med noen som har bedre statisk trykk. Ha iallefall 2 som suger luft inn i front og en bak som suger ut.

 

Vent 1 måned eller 2 med å handle dette, for da vil nok bedre BIOS'er ha kommet ut, og nye drivere for Ryzen plattformen.

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppsettet ser bra ut, men du kan like gjerne velge en 1700, og heller overklokke den til 3,8-3,9. Da sparer du nesten en tusenlapp, og hvis du legger til de pengene i skjermkortet, har du nesten et 1080ti.

 

Høres ikke dumt ut, takk!

Noen tanker :

 

- Spar penger og velg Ryzen 1700 (overklokk den til 3.8-3.9 Ghz)

- Bytt ut RM750x med en EVGA SuperNOVA G3 (750W)

- Et GTX 1080TI skjermkort - MSI sin Gaming X verson av det kommer om ca en måned.

- Bytte ut viftene i kabinettet med noen som har bedre statisk trykk. Ha iallefall 2 som suger luft inn i front og en bak som suger ut.

 

Vent 1 måned eller 2 med å handle dette, for da vil nok bedre BIOS'er ha kommet ut, og nye drivere for Ryzen plattformen.

 

Haster ikke veldig med innkjøp, så jeg skal nok greie å vente en måned eller to. Takk for input!

 

Har forresten lagt til en liten edit med en smule mer informasjon i hovedposten.

Endret av Cydin
Lenke til kommentar

Jeg ser du har valgt et hovedkort som støtter 3 x PCIe-x16, med andre ord du har mulighet for 3-way SLI !!!

Hvis du ikke har planer om å kjøpe 3 stk. i fremtiden anbefaler jeg å velge noe annet.

 

Mulighet for SLI burde vel være tilstede og prisen deretter.. = mer til ditt skjermkort eller investere i større PSU.

Lenke til kommentar

Jeg ser du har valgt et hovedkort som støtter 3 x PCIe-x16, med andre ord du har mulighet for 3-way SLI !!!

Hvis du ikke har planer om å kjøpe 3 stk. i fremtiden anbefaler jeg å velge noe annet.

 

Mulighet for SLI burde vel være tilstede og prisen deretter.. = mer til ditt skjermkort eller investere i større PSU.

 

Haha, hovedkort med 3x PCIe-x16 er vel heller en bi-effekt av at AMD Ryzen krever AM4 socket og det begrenser antallet hovedkort ganske drastisk (korriger meg hvis jeg tar feil). Hovedkortet jeg har valgt er faktisk et av de rimeligere AM4 socket hovedkortene jeg kunne finne. Ønsker heller ikke være for gjerrig på hovedkort. Blir litt dumt å investere i AMD Ryzen og 1080 evt 1080ti og sette begge på ett altfor billig hovedkort, men takk for input!

Endret av Cydin
Lenke til kommentar

 

obs obs, den CPU kjøleren, ser ikke at den støtter AM4

Gødt øye. Tenker da erstatning blir Noctua NH-D15 SE-AM4 CPU Kjøler.

 

Anbefaler deg å lese:

Noctua NH-D15 SE-AM4

 

Her får du sett flere bilder av kjøleren og at uansett minne profil du velger vil ytterste viften komme borti.

Her sier han at han måtte flytte den litt opp, såå.. litt dumt men fult mulig og uten / kun 1 vifte.

 

Alt i alt, overkill CPU kjøler?

 

Hva med 

Noctua NH-U12S SE-AM4 eller Noctua NH-L9x65 SE-AM4, den første minner meg veldig mye om 212 EVO som jeg har og PC'n har stått på 24/7 siden 2014, null stress.

Lenke til kommentar

 

 

obs obs, den CPU kjøleren, ser ikke at den støtter AM4

Gødt øye. Tenker da erstatning blir Noctua NH-D15 SE-AM4 CPU Kjøler.

 

Anbefaler deg å lese:

Noctua NH-D15 SE-AM4

 

Her får du sett flere bilder av kjøleren og at uansett minne profil du velger vil ytterste viften komme borti.

Her sier han at han måtte flytte den litt opp, såå.. litt dumt men fult mulig og uten / kun 1 vifte.

 

Alt i alt, overkill CPU kjøler?

 

Hva med 

Noctua NH-U12S SE-AM4 eller Noctua NH-L9x65 SE-AM4, den første minner meg veldig mye om 212 EVO som jeg har og PC'n har stått på 24/7 siden 2014, null stress.

 

 

Her har du nok rett med at det er litt overkill. Må helt ærlig innrømme at kunnskapen om kjøling og lignende er ganske tynn. Dette blir min tredje pc build noensinne. Tidligere har jeg latt meg nøye med en av de billigere coolermaster modellene (usikker på hva den heter og om den fortsatt finnes), men tenkte heller å kjøre overkill enn underkill når jeg har med Ryzen å gjøre. Men nå vet jeg ikke hvor varm Ryzen er, har jo lest at den bruker lite strøm i forhold til ytelse - usikker på hvor stor sammenheng det er mellom det og varme.

Endret av Cydin
Lenke til kommentar

Noctua NH-D15 SE-AM4 er ikke overkill for Ryzen, men den tar mye plass. Rart at ikke D15S versonen har kommet ut enda for AM4 socket, siden den er mer kompatibel med diverse hovedkort og høye RAM brikker. Uansett kan du velge en Noctua NH-U12S SE-AM4 da. U12S burde fint holde for en 3.8 Ghz overklokk. Bare ikke gå over 1.35v på CPU.

 

Det MSI GTX 1080 Gaming X kortet burde fint holde til de spilla du spiller, men om du kan ta deg råd til det er ikke 1080Ti overkill. Spill blir bare mer og mer krevende.

 

Edit : Du kan velge den "gamle" D15S, men da må du kjøpe deg dette i tillegg.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Det MSI GTX 1080 Gaming X kortet burde fint holde til de spilla du spiller, men om du kan ta deg råd til det er ikke 1080Ti overkill. Spill blir bare mer og mer krevende.

 

Jeg må ta en vurdering på det. Hvis jeg velger å gå for 1080ti burde jeg vente på noen spesiell tredjeparti modell? Så du nevnte MSI 1080ti Gaming X. Skal helt ærlig innrømme jeg ikke vet helt forskjellen mellom "vanilla" modellen og de forskjellige tredjeparti modellene. Kan vel gjette på det er noen små mods som gir mindre lyd/bedre kjøling o.l?

 

Edit : Du kan velge den "gamle" D15S, men da må du kjøpe deg dette i tillegg.

 

Det høres ut som den beste løsningen, takk!

Lenke til kommentar

Edit : Du kan velge den "gamle" D15S, men da må du kjøpe deg dette i tillegg.

 

 

Det høres ut som den beste løsningen, takk!

 

Noctua NH-D15S Review - What changed vs. the D15?!

 

Med andre ord, de er akkurat samme bortsett fra base platen kan også passe i andre plattform.

 

Så med dette i bakhodet så koster D15S 799 kroner + CPU mounting kit 99,- = 898 kroner.

Mens D15 alene som passer AM4 koster 799,- kroner. !!

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

I all hovedsak så foretrekker jeg nok S-versjonen da den tar opp mindre plass og sikkert gjør pc-builden til ett litt mindre logistisk-mareritt. Hadde det vært D15S tilpasset AM4 socket hadde jeg helt klart kjørt den. De 100 kr gjør veldig lite for meg, men er selvfølgelig åpen til andre løsninger. Men sånn som det er nå så tror jeg at jeg går for D15S med CPU mounting kit.

Endret av Cydin
Lenke til kommentar

Det forstår jeg ikke Cydin, når D15 er helt lik D15S men at D15 kommer med en ekstra vifta som du kan fjerne og da blir den lik D15S.

Med mindre ting har kommet meg forbi at viftene er ulike. !!!

Fra det jeg har forstått så er ikke den eneste forskjellen at det er to vifter på d15 og bare en på d15s. D15s er også litt smartere utformet som gjør det enklere å passe både med tanke på GPU og også minne og hovedkort.

 

Edit: Fra det jeg har forstått er også performance mellom d15 og d15s VELDIG lik. Fra linken du sendte videre var det en 2 grader forskjell. Det virker ikke veldig make or break spør du meg, men kanskje jeg tar feil. Nå kan det godt hende at med mitt oppsett at det ikke gjør noe med litt mindre plass, men siden jeg er relativt ny på PC-bygging er "mer plass" et veldig godt salgspunkt for meg.

Endret av Cydin
Lenke til kommentar

D15S er asymmetrisk, så den kommer et steg lenger opp på hovedkortet. Du får da bedre plass ned til skjermkort, og den sperrer ikke lenger for plassen til første PCIe slot. 

 

På de fleste ATX og M-ATX hovedkort, er det en 1X slot først. så det teller ikke så mye, men greit med litt lengre avstand uansett.

 

Den andre viften på D15 gjør stort sett bare 2-3 grader forskjell uansett. 

Lenke til kommentar

Har gjort litt mer research på Ryzen 7 1700 performance vs 1700x/1800x og funnet ut at jeg ønsker å gå for Ryzen 7 1700. Har sett fra ulike benchmarks at Ryzen 7 1700 overklokket til 4.0 GHz yter faktisk like bra og i noen tilfeller bedre enn 1700x og 1800x. Vurderer da kanskje å gå tilbake på ordet mitt om å bruke D15S isteden for D15. Noen som har noe tanker rundt dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...