Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Gråte foran lærer - hva gjør man?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer vel helt an på situasjonen. Det beste som kan skje der og da, mener jeg, og det som sannsynligvis vil skje i de fleste situasjoner, er at eleven blir tatt hånd om av sine egne venner, altså andre elever. Jeg antar i alle fall at dette vil skje i tilfellet hvor en jente gråter, sannsynligvis selv i et tilfelle hvor jenta ikke er klassens dronning eller har noen venner i klassen. I motsatt fall vil det nok dessverre se ganske annerledes ut, veldig avhengig av klassemiljø og denslags. Er dette snakk om en spesifikk situasjon du har opplevd eller sett, eller ønsker du å ha en generell diskusjon? Det beste er om du er mer spesifikk. Er læreren alene, hva er kjønnet på eleven, hva førte til gråten, hvor skjedde dette, etc. 

Ville vært svært forsiktig med klemming, spesielt om man er alene med eleven og spesielt om eleven er motsatt kjønn, og spesielt hvis eleven er motsatt kjønn og en jente. Det er dessverre sånn det er blitt. Men generelt ingen klemming. Det lengste jeg ville gått i retning fysisk kontakt er en hånd på skulderen/øvre rygg.

Ellers er det første punkt å få eleven vekk fra folkemengder, feks ut av klasserommet om det er der gråtingen starter. Om man vet at eleven har en bestevenn i klassen kan man prøve å signalisere til dem og prøve å få dem med ut, eleven selv har sannsynligvis mer lyst å ha dem rundt enn deg som lærer. Sammen med en venn/venninne kan man prøve å finne ut av hva som er galt, og så tar man det derfra. Blir ganske vanskelig å si hva som er lurt, blir en veldig på sparket-vurdering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Læreren har jo ansvaret for opplæring, men jeg vil si at de også har litt ansvar utover det. De skal jo sende bekymringsmeldinger etc. hvis de ser noe galt og jeg vil si at å snakke litt med elever hvis det ser nødvendig ut er del av den jobben.

 

Læreren trenger ikke, og bør ikke, gjøre noe fysisk. Er altfor mye trøbbel med slike ting for tiden og det er egentlig idiotisk, voldtekt fordi man ga en skulder å gråte på....

 

Det læreren derimot plikter å gjøre, tenker jeg, er å snakke med eleven. Spørre om hun kanskje kunne tenkt seg en prat under 4 øyne. Enkelt og greit.

 

Hvis man er lærer og ukomfortabel med slikt så må man alikevel gjøre noe. Henvise til helsesøster er fint, men jeg synes læreren da bør følge eleven ned.

Lenke til kommentar

Om man ikke vet hvorfor hen gråter, så er det vel naturlig å spørre eller å finne ut hvorfor. Om man vet hvorfor, så kan man si noe ang. den saken, enten trøst eller oppmuntring. En hånd på skuldra og klapp på ryggen, samtidig som man viser omtenksomhet er innafor. Om man er i plenum så kan man jo be eleven bli med ut på gangen for å ta en prat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...