Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

fiksing av smårust. Lakk over owatrol?


Anbefalte innlegg

Jeg tener å fikse alt av smårust på bilen. For moro skyld så tenker jeg å ta den ene siden av bilen med owatrol og den andre siden med brunox for å se hva som holder best.

 

Jeg har også litt rust i kanaler, men det kommer jeg nok til å sette bort.

 

Men, jeg har lest at man må ha oljebasert lakk for å lakke over owatrol. Kan man bruke det til å tette småskader? Det er kanskje avhengig av hva bilen er lakkert med fra før?

 

Bilen er en Porsche fra 1990, med fargekode LY9Z (Panthero Black Metallic), og jeg har ingen grunn til å tro at den noen gang har fått en respray. Det ser ikke sånn ut :p

 

Men hva slags lakk er dette da? Er den oljebasert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke så viktig hvilken lakk som er på bilen fra før sånn sett.

 

Når jeg lakkerer over Owatrol har jeg brukt 2k Selemix Directline og blandet den rimelig tykt uten tynner (tynneren vil nemlig reagere med owatrolen).

 

Når 2k'en er på plass over Owatrolen så kan man lakkere farge med vanlig base og klarlakk.

 

Lakkering direkte med base på owatrol ville jeg av erfaring styrt unna, man risikerer koking.

Endret av B1ack
Lenke til kommentar

ja, det er kanskje tryggest med en primer mellom.

Har du noe tips til hvor jeg kan kjøpe det jeg trenger i fornuftige kvanta?

 

Det er i første omgang snakk om noen små-skader så jeg trenger ikke akkurat litervis. 

 

Også alt av tips til prosessen mottaes med takk, jeg har aldri gjort noe slikt før. :)

Lenke til kommentar

Vel den Selemix Directline kjøper jeg bare på Lakkspesialisten her i Trondheim. Dem selger det vel på lakksjapper rundtom i landet vil jeg tro. Denne kan i utgangspunktet brukes rett på bart stål uten noe primer.

 

Koster vel 3-400,- for 1 liter lakk (som jeg tror er det minste man kan kjøpe), og usikker på hva herderen koster, men sikkert 500-1000,- for 1 liter som holder til 4 liter lakk tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...