Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

TZR 50 går dårlig etter trafikkulykke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et par ting du kan sjekke som ikke koster noe:

 

Sjekk at tennpluggen har rett farge etter du har kjørt en stund.

Sjekk at du ikke har noen innlysende lekkasjer eller skader i innsug, forgasser og luftfiltertilkobling.

Har du separat lydemper som ikke er byttet så sjekk at denne ikke har fått seg en knekk eller bulk.

Prøv å sett på choke og se om noe forandrer seg når du gir full gass mens du kjører.

 

Krever litt utstyr:

Sjekk kompresjon, selv om jeg ikke kan se hvordan en ulykke skulle hatt noe å si for dette.

Sjekk veivhuskompresjon. Vanskeligere å sjekke men kan ha blitt en lekkasje hvis motoren har fått seg en trøkk.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eksosanlegget skal ha så liten motstand som overhodet mulig. Men det skal ha en helt bestemt form som skaper en pulsering som hjelper motoren med å puste og som presser overskytende bensin/luft-blanding tilbake i sylinderen rett før stempelet lukker eksosporten.

 

Dermed kan lekkasjer, bulker og bøyer gi markant effekttap selv om det ikke skulle gi noe mer eller mindre motstand.

 

I tillegg må forgasser tilpasses eksosanlegget (og forgasser og luftfilter) for å få riktig bensin/luft-blanding.

 

Feilsøking er ekstremt vanskelig når man bare har vage beskrivelser å gå etter. Hadde jeg/vi sett og hørt motoren kunne sikkert jeg eller noen andre sagt nesten umiddelbart hva som er galt.

Lenke til kommentar

hei,

fikk ikke muligheten til og filme da den bare gikk dårlig når jeg kjørte. 

jeg måtte dyse ned til orginal dyse for at den skulle slutte og hakke. men greia er at den ikke vil ha høyt turtall på høyere gir. turtallet bare synker i 3-5 gir.

la merke til at det er et lite hull i svanen, der det er fri eksos, som sagt er dette et veldig lite. skjønner ikke hvordan dette er mulig. er som om den ikke har futt. er veldig rart at jeg måtte dyse ned så mye. har jå gått på 120 dyse veldig fint, måtte bytte til 86

Lenke til kommentar

Det er tegn på at motoren ikke "puster" riktig. Du kan da ha feil i eksos eller et sted i innsuget eller luftfilteret. Det kan også være noe i forgasseren som har tettet seg.

 

Hvis du har mulighet så kan det muligens være behjelpelig om du alikevel filmer mens motoren går på tomgang og du så gir full gass i fri helt opp til maks turtall. Med varm motor selvsagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...