Gå til innhold

Hvordan funker egentlig kjølepasta?


Anbefalte innlegg

Jeg lurt på en ting. Hvis kjølepasta senker ca 3C varme fra CPU (elller en annnen varme kilde) Hvis du da lager en ribbe med et lag kobber et lag kjølepasta osv. Hvil da all varmen bli borte til slutt? Jeg syntes dette nvirker litt usannsynelig, derfor lurer jeg på hvor det blir av varmen kjølepastaen fjerner? Og hvordan fungerer det egentlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktig betegnelse vil vel være "termisk pasta" skulle jeg tro.

 

I enhver kjøler av metall, uansett hvor blank den måtte se ut på undersiden, vil det være små hakk, riper, groper osv. som gjør at arealet på kontaktflaten ned mot CPU (eller hva du nå måtte finne på å kjøle) blir mindre. Kjølepastaens oppgave er å fylle disse gropene, slik at kontaktflaten blir så stor som mulig. Pastaen kjøler ikke (som mange andre helt riktig har påpekt), men hjelper til med å overføre varmen fra CPU til kjøleren.

 

Se også info hos Microplex for mer info om det som går for å være den beste termiske pastaen du kan bruke: Arctic Silver 5 termisk pasta

Endret av Quietman
Lenke til kommentar
' date='06/12/2003 : 13:12'] Har noen en ide om hva jeg kan bruke en kjøleribbe jeg har til cpu til?

Kjøling av harddisk kanskje?

 

Cpu temp. ligger rundt 53`celcius, hjelper det mye med kjølepasta?

La merke til at det var temmelig lite under kjøleribba..

Det hjelper mykje med kjølepasta, men det hjelper ikkje med mykje kjølepasta.

 

Husk, den skal berre fylle ut små sprekker og ujevnheter mellom CPU kjernen og kjøleren. Jo mindre jo bedre - til en viss grad.

 

Det fins jo alternativer til kjølepasta, f eks thermalpads - små "tyggegummigreier" som er festa til kjøleren. Har samme effekt som kjølepasta, berre mykje dårligare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...