Gå til innhold

KRONIKK: – Vi må også dra bra damer!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener absolutt at vi trenger kvinner i "IT-bransjen", men jeg tror samtidig at det rett og slett er færre "IT-gener" i det kvinnelige DNAet generelt i verden. Jeg mener altså ikke at kvinner ikke kan være minst like dyktige som menn, tvert imot, men jeg tror altså bare at det er færre IT-interesserte kvinner i verden av naturlige årsaker. Litt "født sånn eller blitt sånn". Kvinner har fra naturens side mer empati enn menn rett og slett fordi de skal kunne ta seg av barn de føder. Dette er altså gener vi alle sammen har arvet, noe som ikke betyr at kvinners primære oppgave er å ta seg barn. Jeg tror derfor også at flertallet av kvinnene i verden har arvet gener som gjør at de interesserer seg for IT mindre enn det flertallet av menn gjør. Så påvirkes vi naturligvis av miljø, utdannelse, familie, muligheter, osv. osv., men jeg har svært vanskelig for å tro på at det er realistisk å tro på en kvinneandel på 50% eller mer i IT-bransjen. På akkurat samme måte som jeg tror det er utopi å tro på at 50% menn blant sykepleiere eller barnehageansatte. Selvfølgelig er ikke arv hele forklaringen (som allerede nevnt), men vi må (tror jeg) innse at dette faktisk er en faktor, og at denne faktoren i mange tilfeller betyr mye mer enn vi liker å tro.

Lenke til kommentar

Jeg mener absolutt at vi trenger kvinner i "IT-bransjen", men jeg tror samtidig at det rett og slett er færre "IT-gener" i det kvinnelige DNAet generelt i verden. Jeg mener altså ikke at kvinner ikke kan være minst like dyktige som menn, tvert imot, men jeg tror altså bare at det er færre IT-interesserte kvinner i verden av naturlige årsaker. Litt "født sånn eller blitt sånn". Kvinner har fra naturens side mer empati enn menn rett og slett fordi de skal kunne ta seg av barn de føder.

 

At det er forskjell på menn og kvinner er alle enige i. At det statistisk sett gitt hele populasjonen er statistisk forskjell på menn og kvinners evne til empati har jeg aldri sett noen tall på.

 

Men gitt at du likevel har rett i din antakelse, så ser jeg fremdeles ikke gyldighet i det implisitte argumentet i at en person med mer velutviklet empati skal interessere seg mindre for IT enn en person med mindre.

 

Ihvertfall der jeg har jobbet, har det vært større utfordring å lage team med godt samspill med selgere og kunder for å treffe riktig på løsningen, enn å få laget den tekniske løsningen. Ja, det fins helt sikkert stillinger der genialitet trumfer behovet for empati, men jeg tør våge den påstanden at antallet slike stillinger er marginalt i forhold til samtlige IT-stillinger vi har behov for pr i dag.

 

Og om nå likevel skulle være slik at empati er til hinder for IT-interesse, så vil jeg også trekke frem at det er et betydelig overlapp mellom menn og kvinner når det gjelder evne til empati. Jeg har ikke rede tall på dette heller, men det er jo ikke slik at den mannen med best empati har mindre enn den kvinnen med minst. Skal jeg driste meg til å gjette, ville jeg gjettet på at det er en plass mellom 70-80% overlapp mellom de to kohortene.

 

Tror nok tillærte mønster er langt mer styrende enn faktiske evner og gener, så å bryte opp i disse mener jeg vil være et behov på vei mot et samfunn med individuell frihet og optimal omstillings- og yte-evne.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Lenke til kommentar

Tror nok tillærte mønster er langt mer styrende enn faktiske evner og gener, så å bryte opp i disse mener jeg vil være et behov på vei mot et samfunn med individuell frihet og optimal omstillings- og yte-evne.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

 

Jeg leste en studie som viste at kvinner med høyere mengde med testosteron enn kvinner flest var mer interessert i "gutte-ting". For meg virker det logisk siden mennesker er i stor grad styrt av følelser, og følelser er i stor grad styrt av hormoner. Siden menn og kvinner har vesentlig forskjell i hormonbalanse i kroppen som styrer kropps utvikling og følelser så virker det ganske logisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...