Gå til innhold

Luftambulansens første helikopter kunne loope og fly i over 400 km/t


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig interessant og informativ artikkel. Jeg var så heldig og fikk jobbe med utviklingen av BO105 og BK117 når jeg jobbet som nyutdannet ingeniør på MBB i 1978-83. Det var en utrolig jump-start på en spennende ingeniør-karriere. Og det å kunne stå å se på BO105 akrobatikk som ung ingeniør, var en opplevelse som har vært med videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fin artikkel. Jeg kunne vel egentlig tenkt meg at de kunne kjøpt AW169. Det er et fint helikopter, og en rimelig ny modell..

Det har lenger rekkevidde, noe høyere toppfart, og litt mer plass.

Jeg antar at pris, både innkjøps pris og drifts kostnader har vært viktige momenter for valget. H135 er et fint helikopter, og noen ganger er det vel en fordel å være liten. Slik som når en skal lande på en landevei, med trær og stolper i nærheten.

De valgte noen AW139. Det er vel rekkevidde og plass som var avgjørende der.

Det er virkelig bra at luftambulansen får nye helikoptre. Det er en livsviktig tjeneste, bokstavelig talt. En kan håpe at erfaringer som en gjør de neste 15+ årene kan brukes til å forbedre tjenesten i fremtiden når neste innkjøp av helikoptre skal planlegges.

 

Kanskje en kan se for se ubemannede droner som kan frakte utstyr for ambulanse personell i fremtiden. Slik at en kan "rykke frem" raskere i terrenget ?

Å løpe med hjertestarter og en masse annet utstyr i terrenget er tungt. En liten drone, som kunne fraktet 15+ kg over en distanse på +4-5 km og samtidig fått plass i en ambulanse kunne nok hjulpet litt. ble et sidespor, men men. Luftambulansens helikoptre er en knapp ressurs, så også andre deler av den "pre-hospitale tjenesten" kan vel også trenge nytt utstyr kanskje ?

En får vel gratulere luftambulansen med nye helikoptre. De vil nok bidra til å redde mange liv i årene som kommer.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...