Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows 10 installering henger seg opp


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Håper jeg har klart å skrive i riktig del av forumet.

 

Jeg oppgraderte nettopp pcen min med nytt hovedkort,ram,prosessor og ny ssd. 

Jeg har prøvd å boote windows fra cd og usb, men windows installasjonen henger seg opp samme plass både på cd og usb. 

 

Jeg har prøvd forskjellige usb porter. Prøvde også å laste ned iso på nytt.

 

Jeg brukte dette programmet:

 

https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

 

Noen som vet hva det kan være?

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Kan du spesifisere hvor i installasjonsprosessen installasjonen henger?

 

Ifølge Microsoft, så er det noen ekstra punkt man må passe på under Windows installasjonen, når du er kommet til den svarte skjermen med en sirkel i, der prosenten vises i midten. De punktene du må passe på her er:

- Ved 30-39%, så laster fortsatt Windows 10 ned nødvendige oppdateringer som er blant annet nødvendige for at windows skal kunne starte opp med de siste oppdateringene (du må fortsatt kjøre Windows update når installasjonen er ferdig) - Så kort sagt: Her er det viktig at du har en god nettverkstilkobling.

- Ved 96% så jobber Windows 10 med å ta en sikkerhetskopi av alle data på disken (ikke at jeg vet nøyaktig hvorfor dette er nødvendig..)

- Dersom du ser meldingen "It’s taking a bit longer than usual to set up your device, but it should be ready soon." eller "Ting tar litt lenger tid enn vanlig" så er omtrent alt klart. bare vent litt til.

 

Ifølge thewindowsclub.com, så har det vært rapportert Windows 10 installasjoner som har tatt opp i mot 24 timer, så det er bare å være tålmodig.

 

Dersom du har ventet mer enn 24 timer, eller bare går tom for tålmodighet, så kan du skru av maskinen, og fjerne alle unødvendige USB enheter, og evt. ekstra skjermkabler du har koblet til maskinen. Dette skal gjøre installasjonstiden betydelig kortere, siden det er mindre å laste ned for operativsystemet.

 

Det du også kan prøve er å først installere Windows 8 på maskinen, forså å kjøre Windows 10 Media Creation Tool som du lastet ned fra den linken du selv gav i hovedposten, og velge "Upgrade this PC now" isteden for "Create bootable media for another PC". Dette skal starte en automatisk prosess som skal laste ned WIndows 10, og installere dette på PCen. Dersom du er villig til å gå denne veien, kan du laste ned Windows 8 via programmet på denne siden:
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows8

 

Lykke til videre, og dersom du har flere problemer, spør videre i denne posten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...