Gå til innhold

Trenger tips til 3 ukers sommerferie med dama


Anbefalte innlegg

Hei reisere.

 

Jeg har fått den ultimate julegaven fra dama der jeg kan velge 3 ukers sommerferie hvor jeg vil. Budsjettet kan vi sette til max 100.000,- totalt for begge 2.

 

Vi tenker å ta reisen i sommer --> juni, juli eller august. 

 

Vi har snakket en del om USA, nærmere sagt vestkysten, leie bil å kjøre rundt.

 

Andre steder vi har sett på er Fransk Polynesia men usikker om 2-3 uker der kanskje blir for mye av det samme.

 

Vi har reist litt tidligere å ønsker å se nye steder, steder vi har vært er: 

 

England, Ungarn, Italia, Tyrkia, new york x2, puerto rico i karibien, cuba, rio de janeiro, thailand, kambodsja, vietnam, singapore, hong kong, sydney, cook islands Vi skal til dubai og seychellene i april.

 

Vi er vel litt alt etende innen reising, liker kultur, større byer, øde øyer, pene strender osv. Vi vil gjerne kombinere ferien med avslapping, natur og kultur.

 

Er nok åpne for alle forslag. 

Endret av Nessi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei reisere.

 

Jeg har fått den ultimate julegaven fra dama der jeg kan velge 3 ukers sommerferie hvor jeg vil. Budsjettet kan vi sette til max 100.000,- totalt for begge 2.

 

Vi tenker å ta reisen i sommer --> juni, juli eller august. 

 

Vi har snakket en del om USA, nærmere sagt vestkysten, leie bil å kjøre rundt.

 

Andre steder vi har sett på er Fransk Polynesia men usikker om 2-3 uker der kanskje blir for mye av det samme.

 

Vi har reist litt tidligere å ønsker å se nye steder, steder vi har vært er: 

 

England, Ungarn, Italia, Tyrkia, new york x2, puerto rico i karibien, cuba, rio de janeiro, thailand, kambodsja, vietnam, singapore, hong kong, sydney, cook islands Vi skal til dubai og seychellene i april.

 

Vi er vel litt alt etende innen reising, liker kultur, større byer, øde øyer, pene strender osv. Vi vil gjerne kombinere ferien med avslapping, natur og kultur.

 

Er nok åpne for alle forslag. 

Vi skal selv til Fransk Polynesia i 15 netter i sommer, men kombinerer det med 9 dager på New Zealand først (hvor det er vinter). Våre 15 netter er delt opp i 3 forskjellige øyer, Bora Bora for luksus/avslapping, Moorea for natur, hiking og aktiviteter, Rangiroa for snorkling/dykking. Har mine tvil på at jeg kommer til å glede meg til returen til Norge for å si det sånn.

 

Anbefaler dere på det varmeste å få med dere Galapagos. Beste ferien jeg har hatt til dags dato. Ikke forvent fullstendig luksus og palmestrender overalt (selv om de finnes), men dyrelivet på land og i vann er helt utrolig. Klimaet i sommermånedene er forholdsvis mildt og deilig. Vannet er ganske avkjølende. Dere kan kombinere dette med storbyen Quito i Ecuador som er en flott og livlig by omgitt av fantastisk natur, og samtidig stikke en tur til Mindo (liten landsby midt i en regnskog et par timer utenfor Quito). Dere kan få til dette på 100k, men 120k er kanskje mer realistisk, avhengig om hvor og hvordan man bor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt tips ville være å bruke de tre ukene på å tråkle seg fra for eksempel Montpelier til Genova, eller omvendt. Glimrende strender, fantastisk mat og mer kultur og historie enn man kan ønske seg.  I tillegg er vel Languedoc, Provence, Liguria og, om man vil, Piemonte bland de mer romantiske områder som finnes på kloden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt tips ville være å bruke de tre ukene på å tråkle seg fra for eksempel Montpelier til Genova, eller omvendt. Glimrende strender, fantastisk mat og mer kultur og historie enn man kan ønske seg.  I tillegg er vel Languedoc, Provence, Liguria og, om man vil, Piemonte bland de mer romantiske områder som finnes på kloden.

Takker for svar Belfaborac. Vi elsker Italia etter vi var i Roma og 8 dager på Sardinia. Men i sommer så tenker vi oss utenfor Europa, siden vi er ganske keen på å gjøre unna langdistanse turer fortia :) Burde kanskje spesifisert dette i tråden, men jeg noterer ned til framtidligere planer :)

Lenke til kommentar

Takker for svar Rømmedressing. Har selv tenkt på ei uke på new zealand om vi velger Fransk Polynesia. 

 

Hvilke planer har dere på new zealand? Jeg er ihuga ski entusiast, og sier ikke nei takk til toppturer på vinterstid :)

 

Vi drar rett til Queenstown på Sørøya, leier bil og drar litt rundt i området. Planen er å få med oss Milford Sound, Mt Cook Aoraki samt mye adrenalin-aktiviteter i Queenstown-området som f.eks. Nevis swing, canyon jet-boats, og litt uteliv da det er vinterfestival når vi kommer. På ski tenker vi Treble Cone ved Wanaka, kommer litt an på vær og forhold hva vi bestemmer oss for :)

 

Vi blir borte totalt 26 dager hvorav 4 dager mer eller mindre går med til transport. Vi er av inntrykket at til og med det er i minste laget av tid, så kanskje 3 uker totalt med både NZ og FP blir litt for lite? Btw vi er oppe i godt over 50k per person allerede, og vi har ikke reist ned dit engang :p Fire netter i over water bungalow på Bora Bora har vel sin del av skylda, men yolo og once-in-a-lifetime og alt det derre... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Takker for svar Rømmedressing. Har selv tenkt på ei uke på new zealand om vi velger Fransk Polynesia. 

 

Hvilke planer har dere på new zealand? Jeg er ihuga ski entusiast, og sier ikke nei takk til toppturer på vinterstid :)

 

Vi drar rett til Queenstown på Sørøya, leier bil og drar litt rundt i området. Planen er å få med oss Milford Sound, Mt Cook Aoraki samt mye adrenalin-aktiviteter i Queenstown-området som f.eks. Nevis swing, canyon jet-boats, og litt uteliv da det er vinterfestival når vi kommer. På ski tenker vi Treble Cone ved Wanaka, kommer litt an på vær og forhold hva vi bestemmer oss for :)

 

Vi blir borte totalt 26 dager hvorav 4 dager mer eller mindre går med til transport. Vi er av inntrykket at til og med det er i minste laget av tid, så kanskje 3 uker totalt med både NZ og FP blir litt for lite? Btw vi er oppe i godt over 50k per person allerede, og vi har ikke reist ned dit engang :p Fire netter i over water bungalow på Bora Bora har vel sin del av skylda, men yolo og once-in-a-lifetime og alt det derre... :)

 

Hvor mye av de 50k hver går med på flybilletter? Regner med dere flyr til Auckland, så til Papeete og så til Bora Bora?

Lenke til kommentar

 

 

Takker for svar Rømmedressing. Har selv tenkt på ei uke på new zealand om vi velger Fransk Polynesia. 

 

Hvilke planer har dere på new zealand? Jeg er ihuga ski entusiast, og sier ikke nei takk til toppturer på vinterstid :)

 

Vi drar rett til Queenstown på Sørøya, leier bil og drar litt rundt i området. Planen er å få med oss Milford Sound, Mt Cook Aoraki samt mye adrenalin-aktiviteter i Queenstown-området som f.eks. Nevis swing, canyon jet-boats, og litt uteliv da det er vinterfestival når vi kommer. På ski tenker vi Treble Cone ved Wanaka, kommer litt an på vær og forhold hva vi bestemmer oss for :)

 

Vi blir borte totalt 26 dager hvorav 4 dager mer eller mindre går med til transport. Vi er av inntrykket at til og med det er i minste laget av tid, så kanskje 3 uker totalt med både NZ og FP blir litt for lite? Btw vi er oppe i godt over 50k per person allerede, og vi har ikke reist ned dit engang :p Fire netter i over water bungalow på Bora Bora har vel sin del av skylda, men yolo og once-in-a-lifetime og alt det derre... :)

 

Hvor mye av de 50k hver går med på flybilletter? Regner med dere flyr til Auckland, så til Papeete og så til Bora Bora?

 

 

Totalt 24k. 19k med alle flyene utenom mellom øyene i FP med avreise fra Oslo, så er det vel ca 5k for alle internfly på FP.

 

Flyruta er:

Oslo - London - Auckland (mellomlanding i LA, men samme fly) - Queenstown

Queenstown - Auckland - Papeete (så til Moorea med ferge)

Internfly på FP: Moorea - Bora Bora - Rangiroa - Papeete

Papeete - LA - London - Oslo

Endret av Rømmedressing
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...