Gå til innhold

Laptop i klassen 4-6k


Anbefalte innlegg

Har en kamerat som skal ha seg ny laptop.

Og ettersom jeg ikke orker å sette meg inn i hva som er gode specs på den fronten akkurat idag, håper jeg noen av forumgjengerene har dette på stell.

 

Behovene hans er 1080p avspilling, god skjerm til foto-titting (15 tommer?), og et design som kona tåler.

SSD er kanskje greiest, ettersom bildene kan lagres eksternt.

 

Setter pris på forslag:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har denne selv, og er veldig fornøyd med både utseende, skjerm osv. https://www.komplett.no/product/898920/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/alle-pc-er/lenovo-ideapad-510-156-full-hd-matt, koster dog 995 kroner mer enn budsjett.

 

Anbefaler deg å holde deg unna Pentium og Celeron prosessorer, og gå for i3 eller i5 (i7 blir nok uansett utelukket grunnet budsjett).

 

Du kan jo f.eks kikke gjennom denne listen på komplett, som ligger innenfor budsjett:

https://www.komplett.no/category/10011/pc-nettbrett/pc-baerbar/laptop?cnet-A00140-queryfacet=%5B15%20TO%2015.9%5D&pricegross.min=2689&pricegross.max=6165&pricegross.omin=2689&pricegross.omax=39990&sort=Price%3AASCENDING

 

Så er det jo alltid lurt å sjekke type Elkjøp, cd.on osv for tilbud.

 

Hvilket design konen din liker, vet jo ev bare du. Når du snakker 1080p avspilling, mener du da film?

Lenke til kommentar

Har denne selv, og er veldig fornøyd med både utseende, skjerm osv. https://www.komplett.no/product/898920/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/alle-pc-er/lenovo-ideapad-510-156-full-hd-matt, koster dog 995 kroner mer enn budsjett.

 

Anbefaler deg å holde deg unna Pentium og Celeron prosessorer, og gå for i3 eller i5 (i7 blir nok uansett utelukket grunnet budsjett).

 

Du kan jo f.eks kikke gjennom denne listen på komplett, som ligger innenfor budsjett:

&pricegross.min=2689&pricegross.max=6165&pricegross.omin=2689&pricegross.omax=39990&sort=Price%3AASCENDING]https://www.komplett.no/category/10011/pc-nettbrett/pc-baerbar/laptop?cnet-A00140-queryfacet=[15%20TO%2015.9]&pricegross.min=2689&pricegross.max=6165&pricegross.omin=2689&pricegross.omax=39990&sort=Price%3AASCENDING

 

Så er det jo alltid lurt å sjekke type Elkjøp, cd.on osv for tilbud.

 

Hvilket design konen din liker, vet jo ev bare du. Når du snakker 1080p avspilling, mener du da film?

Var innom prisjakt kjapt mellom slagene her, og så som du sier etter i3 og oppover. Men det er jo så latterlig mye i denne prisklassen. Dessuten er jeg usikker på, det vil si jeg har ikke lest meg opp, på hvilke av i3 og i5 CPUene som er best (altså versjonene inne for hvert steg). Får kanskje komme meg på en desktop og gå prisjakt i sømmene...

 

Vakke mi kone forresten! :p

Ingen som legger ned veto når jeg skal handle, heldigvis:-)

Endret av lumfong
Lenke til kommentar

Du får nok ikke noe bedre enn en i5-7200U til den prisen. Det er samme prosessor som jeg har i den jeg linket til.

Etter det kommer nok forrige generasjon prosessor med i5-6200U. Siden dette er prosessorer som er tilgjengelige i den prisklasse ville jeg vel satset på en av de to typene der.

Så anbefaler jeg deg jo sterkt til å gå for en SSD disk. Har pcen bare en disk (som de fleste i din prisklasse) så bør du minst gå for 256 GB, men der er nok uheldigvis skillet mellom en 6.000 kroners pc og en 6.999 kroners pc.

F.eks gir da 995 kroner mer enn budsjett, den pcen jeg linket til som både har 256 GB SSD disk og 1 TB snurredisk. Bilder bør jo absolutt ligge to steder, og ikke bare på en ekstern disk som kan dette i bakken. ;)

 

Men så er det jo alltid mulig å finne ting på salg. Så kanskje akkurat neste uke, finner du en pc innenfor budsjett med det du trenger.

Likevel, slik jeg ser det etter å ha sjekket litt rundt, ville jeg vurdert å øke budsjett opp til 6.995 kr.

Det basert på lagringsbehovet. 128 GB disk er i minste laget, 20-30 GB går bort til OS, 20-30 GB går bort til recovery partisjoner, så tar programmer plass, så kommer alle oppdateringer osv osv.

 

Edit, økte prisen litt hos komplett, og fant disse to på tilbud:

https://www.komplett.no/product/906048/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/alle-pc-er/acer-aspire-e5-575g-156-full-hd-matt 300 kroner mer enn budsjett, men 128 GB SSD + 1 TB lagring

 

og denne

https://www.komplett.no/product/898922/gaming/gaming-pc/baerbar/lenovo-ideapad-700-156-full-hd-matt

 

Med 256GB PCIe SSD disk, som er ekstra rask, og i tillegg har den fire kjerners prosessor. Den koster 6.995 denne uken, ned 1000 kroner.

Endret av myhken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

*snipp*

 

Tanker om denne?

 

http://cdon.no/elektronikk/acer-e5-575g-586s-15-6-baerbar-pc-svart-p38807934?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=Acer+E5-575G-586S+15.6%22+B%C3%A6rbar+PC+(svart)&utm_content=38807934&utm_campaign=prisjakt_no_PC+-+Laptop+15-16

7200u, 950mx, ok lagring og grei pris. Eneste jeg er skeptisk til er merket, men jeg skal kanskje la gamle fordommer ligge?

 

e: glemte link

Endret av lumfong
Lenke til kommentar

Den har alt alt for liten OS disk. 128GB er absolutt minimum. Etter noen få runder med Windows oppdateringer og den 96GB disken er full.

 

Mener du virkelig at windows spiser så mye av partisjonen?

Ser det finnes en maskin av samme type, dog med 940mx og 128GB+1TB. Mulig jeg anbefaler den.

Men er redd for dårlig mousepad. Hvordan er maskinen du har på dette området?

 

Står mellom disse for øyeblikket;

 

Asus Vivobook 6500,-

(7200u, 512GB, 8GB, 940MX)

http://cdon.no/elektronikk/asus-vivobook-f556uq-dm735t-15-6-baerbar-pc-gull-p38808023

***********************************

Lenovoen du linket til evnt. 7000,-

(7200u, 256GB+1TB, 8GB, 940MX)

https://www.komplett.no/product/898920/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/alle-pc-er/lenovo-ideapad-510-156-full-hd-matt#

***********************************

Og en eller annen Acer til omtrent 6000,-

(7200u, 128GB+1TB, 940MX/620 Intel iGPU)

Endret av lumfong
Lenke til kommentar

Her er mitt disk bruk på Lenovo pcen jeg linket til, den fikk jeg i November i fjor. Kun installert Office 2016 pakken, samt ett spill på 3 GB + 8 GB med dokumenter.

 

022017disk1.jpg

 

Av de 96GBene så anslår jeg at 20-25GB er borte til recovery partisjonen. Da sitter du igjen med 70GB ledig plass max.

Og med et bruk på 55GB, ja da hadde du hatt 15GB igjen. I løpet av et år, er nok halvparten av det borte i oppdateringer.

Så ja, hadde holdt meg langt langt unna en så liten disk.

 

 

Men er redd for dårlig mousepad. Hvordan er maskinen du har på dette området?

 

Vanligvis foretrekker jeg å bruke mus på mine bærbare pcer også. Men på akkurat den Lenovo pcen jeg linket til, så bruker jeg faktisk mousepad hele tiden. Ingen ting som jeg irriterer meg over den. Men akkurat når jeg spiller, bruker jeg vanlig mus på den.

Lenke til kommentar

Her er mitt disk bruk på Lenovo pcen jeg linket til, den fikk jeg i November i fjor. Kun installert Office 2016 pakken, samt ett spill på 3 GB + 8 GB med dokumenter.

 

022017disk1.jpg

 

Av de 96GBene så anslår jeg at 20-25GB er borte til recovery partisjonen. Da sitter du igjen med 70GB ledig plass max.

Og med et bruk på 55GB, ja da hadde du hatt 15GB igjen. I løpet av et år, er nok halvparten av det borte i oppdateringer.

Så ja, hadde holdt meg langt langt unna en så liten disk.

 

 

Men er redd for dårlig mousepad. Hvordan er maskinen du har på dette området?

 

Vanligvis foretrekker jeg å bruke mus på mine bærbare pcer også. Men på akkurat den Lenovo pcen jeg linket til, så bruker jeg faktisk mousepad hele tiden. Ingen ting som jeg irriterer meg over den. Men akkurat når jeg spiller, bruker jeg vanlig mus på den.

Takk for oppklaringen. Det er klart recoverypartisjon tar plass, men så vidt meg bekjent er det mulig å legge denne på snurredisken. Men det er klart, poenget ditt står, meget lite plass igjen etter OS, updates, prog. osv.

Men da blir det en av de tre jeg linket til. Og morsomt nok blir det sikkert den du har, ettersom du gir den greie skussmål på mousepad. Med forbehold om at det ikke finnes bedre alternativer til samme pris. Sjekker etter jobb..

 

Hæ!!?? Hva mener du med at du ikke gamer med mousepad? :-)

 

Takk for tips:)

Endret av lumfong
Lenke til kommentar

 

Hæ!!?? Hva mener du med at du ikke gamer med mousepad? :-)

 

Ja kan ikke skjønne det :D

 

En ting som jeg har merket forskjell på denne pcen og tidligere pcer ang mousepad, er at før har jeg ofte hatt problemer at når jeg skriver, f.eks her på forumet, så kom jeg bort i mousepadden og så ble teksten markert og så når jeg skrev en bokstav til så forsvant alt. Veldig irriterende, særlig siden den teksten da er borte, men det har jeg ikke opplevd på den nye pcen enda.

Sier ikke at det ikke er mulig, men den er ikke overfølsom virker det som.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hæ!!?? Hva mener du med at du ikke gamer med mousepad? :-)

 

 

Ja kan ikke skjønne det :D

 

En ting som jeg har merket forskjell på denne pcen og tidligere pcer ang mousepad, er at før har jeg ofte hatt problemer at når jeg skriver, f.eks her på forumet, så kom jeg bort i mousepadden og så ble teksten markert og så når jeg skrev en bokstav til så forsvant alt. Veldig irriterende, særlig siden den teksten da er borte, men det har jeg ikke opplevd på den nye pcen enda.

Sier ikke at det ikke er mulig, men den er ikke overfølsom virker det som.

Det kan ha en sammenheng med noe jeg opplever på min Lenovo ultrabook. Den vil helst ikke ha tastatur og mousepad i aksjon samtidig. Har tenkt at det har vært en begrensning pga de muligens går på samme interface(?). Men når jeg tenker meg om så lar det seg jo gjøre å holde nede CNTRL samtidig som padden funker.. Har hvertfall hvert situasjoner hvor jeg har støtt på problemer, og jeg ikke har hatt ekster mus for hånden.

Lenke til kommentar

Tenkte på maskinene basert på 7200u, som ikke har dedikert grafikk. De er marginalt billigere enn maskiner med dedikert GPU.

Det blir trolig den Lenovoen som ble linket til i post #2. Hvis det ikke blir den, så blir det bare noe skambillig med halvgod CPU. Går ut fra tallene til passmark cpu bench. De er vel troverdige?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...