Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feilaktig bot for føring av kjøretøy uten gyldig førerkort


anhoa070

Anbefalte innlegg

Hei, ble tidligere i år tatt i fotoboks 86 i 70 sone og fikk 2 prikker på førerkortet, hadde prikker fra før og ville gått over 8, dette ville egentlig ført til at jeg mistet lappen i 6 mnd + bot


 


Men når jeg ventet på forelegg fra politiet ser jeg at det har skjedd en feil, fikk brev i posten om at jeg hadde fått bot på 9000 på grunn av fartsovertredelsen og føring av kjøretøy uten gyldig førerkort, ringte politiet og sjekket opp i dette å det har visst skjedd en feil, står at førerkortet er beslaglagt uten at det er det


 


Det jeg lurer på er om jeg godtar den første boten jeg fikk for å ha kjørt uten lappen, kan jeg da slippe unna å miste lappen som jeg opprinnelig frykta og kun betale boten?


 


Eventuelt bare godta det og se hva som skjer, er jo politiet som har gjort en feil her å det sa politi juristen jeg pratet med også


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I en dom publisert i Rettens Gang 2007 s. 272, som såvidt jeg kan se ikke har blitt endret senere, kom lagmannsretten til at påtalemyndigheten skal inndra førerretten i det forelegget som ilegger den siste prikken (jf. også prikkbelastningsforskriften § 6). Gjør påtalemyndigheten ikke dette, og du vedtar forelegget, kan ikke påtalemyndigheten endre forelegget for å i tillegg inndra førerretten din.

 

Hva mener du med "første bot"? Har du fått flere bøter? For det samme forholdet eller for flere forhold?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...