Gå til innhold

[Løst] Hovedkort med brukket pin - vil den fungere?


Jokern123

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et hovedkort (ASUS P8Z77-v) som har en pin som er knekt av helt i hjørnet.

 

Jeg lurer på om hovedkortet vil fungere uten denne ene pin-en da jeg har lest at det noen ganger ikke er nødvendig å ha alle pinnene tilgjengelig for at det skal fungere. Jeg har en Core i5 3570k som skal brukes med dette hovedkortet.

 

Vedlagt er det et bilde som viser hvilke pin som er knekt av. Det er også et "pin map" som viser pin-layouten for ivy bridge CPU-er. Jeg har veldig liten peiling ang. dette

 

Noen som har greie på dette? tørr ikke å sette sammen CPU med hovedkort og teste det i frykt for å ødelegge CPU-en.

 

Takker for alle svar. 

 

Mvh. Jakob

 

 

 

post-310677-0-78194400-1487519703_thumb.png

post-310677-0-43728300-1487519951_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt erfaring selv med dette. Knakk 2-3 pins på notsatt side, asus p8z77 v pro, det gikk utover to av ram slottene og dual channel mulighetene. Fikset det med noen kobbertråder fra en ledning som dyttet oppi der :p

 

Jeg tror ikke du vil ødelegge noe ved å settte det sammen og prøve. Kanskje prøve å finne ut hva pinnen gjorde først? Mitt har ikke lidd noe skade av det.

 

Edit. Hvis jeg forstår det riktig så har du skadet en pin som er NCTF. Dvs Non Critical To Function. Med andre er den ikke viktig.

Endret av MrHorgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med forbehold om at du har bilde av riktig pin-map.

 

Du mangler pin A-38, det er en NCTF "non critical to function" pin, jeg vil tro det fungerer fint uten den.

 

De rød strekene på bildet utelukker ikke at det er pin AY-3 du mangler, men om du ser på "hullene" på rekke A og rekke AY så passer de bare hvis du mangler A-38.

post-16776-0-61164000-1487523205_thumb.png

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med forbehold om at du har bilde av riktig pin-map.

 

Du mangler pin A-38, det er en NCTF "non critical to function" pin, jeg vil tro det fungerer fint uten den.

 

De rød strekene på bildet utelukker ikke at det er pin AY-3 du mangler, men om du ser på "hullene" på rekke A og rekke AY så passer de bare hvis du mangler A-38.

Ser ut som du er inne på noe her!  :) Ser ut som det var en NCTF-pinne jeg knakk utifra bildene dine. Da er jeg veldig heldig isåfall :new_woot: skal ta å sette det sammen og se om jeg får pc-en til å fungere! så vil jeg poste en oppdatering på hvordan det gikk! Tusen takk for hjelpen! 

Lenke til kommentar

Hei igjen! prøvde å starte pc-en, først så begynner  CPU viften å spinne, så blinker "CPU" LED" og deretter "MEM OK" LED på hovedkortet før den igjen re starter seg selv og blir kjørende uten noe signal til skjermen. Fikk den til å vise POST screen i et av de mange forsøkene jeg gjorde for å slå det på, men etter 20 forsøk til så så har den ikke vist POST screen igjen. Men det kan jo forstatt være håp. 

 

Takk for hjelpen. Fikk svar på det jeg lurte på, og konkluderer med at denne tråden er løst.

Lenke til kommentar

Har du kortslutning på hk noe sted?

Hei! 

 

Tror ikke det er noen kortslutning.

 

Fikk den forresten til å komme inn i bios, men den vil ikke med mindre jeg plasserer ram på slot B1, altså ram slot nr.3 fra venstre. Har prøvd å plassere ram alle andre steder, og flere ram brikker, men den nekter.

Lenke til kommentar

 

Har du kortslutning på hk noe sted?

Hei! 

 

Tror ikke det er noen kortslutning.

 

Fikk den forresten til å komme inn i bios, men den vil ikke med mindre jeg plasserer ram på slot B1, altså ram slot nr.3 fra venstre. Har prøvd å plassere ram alle andre steder, og flere ram brikker, men den nekter.

 

 

Da har hovedkortet kanskje andre skader, eventuelt NCTF-pinen er nødvendig for dual-channel. Fungerer uten den men ikke optimalt?

 

Har vært borti defekt minnekanal på hovedkort men det er svært sjelden, laptopen ble nesten ti år gammel før ene minnekanalen streiket.

Lenke til kommentar

 

 

Har du kortslutning på hk noe sted?

Hei! 

 

Tror ikke det er noen kortslutning.

 

Fikk den forresten til å komme inn i bios, men den vil ikke med mindre jeg plasserer ram på slot B1, altså ram slot nr.3 fra venstre. Har prøvd å plassere ram alle andre steder, og flere ram brikker, men den nekter.

 

 

Da har hovedkortet kanskje andre skader, eventuelt NCTF-pinen er nødvendig for dual-channel. Fungerer uten den men ikke optimalt?

 

Har vært borti defekt minnekanal på hovedkort men det er svært sjelden, laptopen ble nesten ti år gammel før ene minnekanalen streiket.

 

Har vært borti defekt minnekanal på hovedkort men det er svært sjelden, laptopen ble nesten ti år gammel før ene minnekanalen streiket.

Jeg tror det må være "pinnen" som er problemet. Prøvde å trykke/holde inne memok knappen med ram plassert i en annen slot, men uten hell. Først så blinker CPU LED og deretter begynner MEM OK LED å blinke. Ingen signal

Lenke til kommentar

Det er A38 ut fra bilder.

 

Fra Intel socket dokumentasjon

NCTF:

Non-Critical to Function. NCTF locations are typically redundant ground or non- critical reserved, so the loss of the solder joint continuity at end of life conditions will not affect the overall product functionality.

 

 

Edit: Ser det er postet i mellomtiden og andre har kommet til samme konklusjon .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...