Gå til innhold

Er ute etter et lite kamera som har god nok videokvalitet i både 4K og FHD til reise og turskildringer.


Anbefalte innlegg

Jeg skriver først og fremst i frustrasjon. Jeg har Nikon D500 som tar gode 4K og FHD filmer, men jeg ønsker noe smått i tillegg, helst i lommen størrelse.

 
Jeg ønsker et lite kamera som har god nok videokvalitet i både 4K og FHD til reise og turskildringer.
Det må ha en god autofokus i videomodus.
Det må ha en god bildestabilisering i videomodus.
Det må ha muligheter for slowmotion sekvenser, gjerne 120 bps. Men små slowmotion sekvenser innebygget i kamera går til nød.
Det må ha en vidvinkel i 4K videomodus som tilsvarer 24mm (i 35mm formatet)
Det må ha muligheter for timelapse settinger i kamera.
Det må ha mulighet for å tilkoble ekstern microfon. Aller helst også hodetelefoner, men det kravet kan jeg droppe.
Fotokvaliteten er faktisk ikke like viktig da jeg bruker D500 til det.
Pris kan strekkes til 10.000,-
 
Jeg har sett og lest meg helt tom i mange måneder, det ene kameraet har fordeler det andre ikke har, og ingen virker å ha alt jeg vil ha :-)
 
Jeg har sett på Sony RX 100 IV og V , disse har mye av det jeg vil ha, men ingen mulighet for ekstern microfon.
Jeg har sett på Panasonic LX10 /100, men disse har en dårligere autofokus i videomodus og heller ingen microfoninngang.
Jeg har sett på Panasonic GX80/GX8/G80, disse har mye bra og noen har microfoninngang, men begynner å bli store igjen.
Jeg har til og med vurdert en Iphone som faktisk leverer alt jeg vil ha, men er usikker på om kvaliteten er på høyde med de andre 1" kameraene.
Jeg har også vurdert Gopro 5 som faktisk også har alt på listen, men litt dårligere stabilisering. På grunn av pris kan man få en elektronisk gimbal for prisforskjellen. Dog er jeg usikker på Gopro som reisevideokamera.
 
Hvorfor skal det være så vanskelig og hvorfor kan ikke produsentene lage noe med alt på listen?
 
Noen som kan hjelpe meg :-)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Større oppløsning betyr mindre lys pr pixel ved samme sensor, derfor er tomsi42 sitt poeng gyldig. Man kan kombinere pixler ved å slå dem sammen for å danne en logisk pixel, men du blir ikke kvitt støypotensialet på små pixler av den grunn selv om man kan trekke ut average av flere pixler. En stor sensor designet for video gir som regel bra bilde. Høyt megapixeltall er ikke alltid en god ting, og god optikk er veldig viktig, så ikke gå i fella der.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Det enkleste er ofte det beste ;)

 

 

Ja, det er kanskje det. I alle fall til den type videofilmer som jeg tenker meg. 

 

Jeg synes faktisk det er noe helt annet med fotograferingen. Da er det for min del vel så viktig forløpet og hendelsene før selve utløseren trykkes ned. Videofilming er for meg litt mer dokumentasjon, men kvaliteten bør være behagelig å se på. 

 

Her er en fin reisevideo som viser litt hva jeg er ute etter. Filmet med en "eldre" modell iphone.

 

Lenke til kommentar

Det er laget en del lyd-produkter til lightning-pluggen. Kjøpte selv en Blue Mikey (30-pins versjonen) til iPhone 3G  og den fungerer rimelig bra med 3 forskjellige gain-nivåer. Lettvindt sak å koble på for å forbedre lyden med kondensator-mic.

 
http://www.smartphonefilmpro.com/iphone-7-microphones/

 

Bruker iRig Pro Duo som er omtalt, og går god for kvaliteten på den, men denne er nok for litt mer planlagte ting enn spontan reisefilming.

Lenke til kommentar

Det er laget en del lyd-produkter til lightning-pluggen. Kjøpte selv en Blue Mikey (30-pins versjonen) til iPhone 3G  og den fungerer rimelig bra med 3 forskjellige gain-nivåer. Lettvindt sak å koble på for å forbedre lyden med kondensator-mic.

 

http://www.smartphonefilmpro.com/iphone-7-microphones/

 

Bruker iRig Pro Duo som er omtalt, og går god for kvaliteten på den, men denne er nok for litt mer planlagte ting enn spontan reisefilming.

Jeg tenkte først på en slik Rode VideoMic ME, men den kan ikke festes på telefonen med lightningplugg. Da må den festes på noe annet enn telefonen. Jeg ønsker meg mulighet for å lytte med hodetelefoner sammen med mic'en.

Da har jeg funnet en utgang fra lightningpluggen med to uttak, en for mic og en for headsett.

http://www.ebay.com/itm/181322593990?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

 

Håper det fungerer, da vil jeg bruke Rode StereoMic Pro som jeg allerde har, selv om den er litt stor.

 

Men en slik løsning som Rode StereoMic ME med lightningplugg hadde vært kjekt ;-)

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...