Gå til innhold

Bærbar med optisk utgang?


noruego

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, er det noen som kjenner til bærbare som har optisk/digital utgang for lyd? Jeg hører mye på musikk, og kunne derfor tenke meg å koble en DAC mellom maskinen og mitt stereoanlegg.

 

mvh

 

noruego

CD-spillere? Min Sony D-EJ 955 har optisk digital ut.

 

mvh

KJ

Lenke til kommentar
Bærbare pcer har elendig lydkort. Om du finner en optisk lydutgang, vil fortsatt lyden være dårlig.

 

Hvis du ønsker god lyd på bærbar kjøper du et usb-lydkort. Da får du god lyd ;) Og så velger du den pcen du har lyst på, uavhengig av hva slags lydkort det er.

Ok, mulig jeg blander litt sammen her.

 

Antok at dersom man brukte optisk utgang, ville det i hovedsak stå på kvaliteten på drevet for å få bra lyd, med andre ord at lydkortet som sådan ville ha relativt liten betydning.

 

mvh

 

noruego

Lenke til kommentar
Hei KJ,

 

ser at jeg burde ha presisert at det var bærbare PCer jeg snakket om.

 

mvh

 

noruego

Hei noruego,

det er omtrent like åpenbart som at jeg burde ha sjekket kategorien for innlegget ditt, sån sett er vi skulls. Den beste løsningen for å koble bærbar PC til stereoen vil jeg tro er å investere i et anstendig USB/FireWire lykort (med mindre du har en DAC fra før). Terratec har Phase 26 som fåes hos Komplott.no. Selv ønsker jeg meg denne til jul (eller for den saks skyld nå med en gang). Dersom du har DAC kan muligens denne gjøre nytten.

 

mvh

KJ

Lenke til kommentar
Bærbare pcer har elendig lydkort. Om du finner en optisk lydutgang, vil fortsatt lyden være dårlig.

 

Hvis du ønsker god lyd på bærbar kjøper du et usb-lydkort. Da får du god lyd ;) Og så velger du den pcen du har lyst på, uavhengig av hva slags lydkort det er.

virker det ikke slik at med en optisk utgang vil det ikke være noe konventering på maskinen? Det vil være de samme 1 og 0 som er på platen og dermed ingen tap. Lyden vil dermed avhenge av den dac du bruker. Kvaliteten på lydkortet skal ikke ha noe å gjøre på kvaliteten på optiske signaler. Eller??

 

Egil

Lenke til kommentar
Ok, mulig jeg blander litt sammen her.

 

Antok at dersom man brukte optisk utgang, ville det i hovedsak stå på kvaliteten på drevet for å få bra lyd, med andre ord at lydkortet som sådan ville ha relativt liten betydning.

Du har ihvertfall nesten rett.

 

Ved spilling av CD-plater og DVD-filmer vil du få akkurat like bra resultat som med en CD/DVD-spiller til 10 000. :thumbup: (det er altså DAC i forsterkeren og forsterken generelt som avgjør lydkvaliteten.

Lenke til kommentar
Bærbare pcer har elendig lydkort. Om du finner en optisk lydutgang, vil fortsatt lyden være dårlig.

 

Hvis du ønsker god lyd på bærbar kjøper du et usb-lydkort. Da får du god lyd ;) Og så velger du den pcen du har lyst på, uavhengig av hva slags lydkort det er.

Tullball!!!! :w00t:

 

Lydkortet på min bærbare Dell 500m er helt brukbart. Bedre enn Creative Audigy!

 

Her er beviset:

 

RMAA 5.1

 

Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB: +0.35, -0.16 Good

Noise level, dB (A): -89.6 Good

Dynamic range, dB (A): 86.9 Good

THD, %: 0.012 Good

IMD, %: 0.021 Good

Stereo crosstalk, dB: -86.0 Excellent

 

Jeg har dessuten en latency på 2 ms med ASIO, slå den du!!! 1 ms i Cakewalk Sonar 3.0. :thumbs: Det er bedre enn lydkort til mange mange tusenlapper. Det finnes ingen USB lydkort med så lav latency.

 

Det er ingen grunner for at lyden i en bærbar skal være dårlig. Kommer helt ann på lydchipen de velger.

Lenke til kommentar
Lydkortet på min bærbare Dell 500m er helt brukbart. Bedre enn Creative Audigy!

 

:wow: , har dell500m selv og lyden er ikke mye å skryte av, problemet ligger i mengden av støy på lydutgangen, den er rett og slett forferdelig. Har koblet min pc til et godt stereo-anlegg (arcam/mission). Vurderer sterkt å kjøpe en ekstern løsning for å bli kvitt støyen

Lenke til kommentar
Hei, er det noen som kjenner til bærbare PCer som har optisk/digital utgang for lyd? Jeg hører mye på musikk, og kunne derfor tenke meg å koble en DAC mellom maskinen og mitt stereoanlegg.

 

mvh

 

noruego

De fleste bærbare har i dag digital utgang! Også kalt S/PDIF, Sony Philips digital interface står det for. :D

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du ser etter optisk utgang. Coax er like bra det.

 

Kvaliteten på signalet er avgjørende om signalet sendes "bit perfect". Mange lydchipper/lydkort følger AC97 standarden :devil: som sier at alt skal resamples til 48 KHz. Dette vil ødelegge lyden også på digitalutgangen. :( Gjelder samtlige nyere lydkort fra Creative. (Mulig unntatt USB-kortene).

Lenke til kommentar
Lydkortet på min bærbare Dell 500m er helt brukbart. Bedre enn Creative Audigy!

 

:wow: , har dell500m selv og lyden er ikke mye å skryte av, problemet ligger i mengden av støy på lydutgangen, den er rett og slett forferdelig. Har koblet min pc til et godt stereo-anlegg (arcam/mission). Vurderer sterkt å kjøpe en ekstern løsning for å bli kvitt støyen

Ok lyden er ikke helt på proft-nivå. Men du skal ikke få støy når du kobler til stereo anlegget. Da har du sannsynlivis jordingsfeil. Har selv koblet den til Stereo'en og lyden er krystall klar. Null støy.

 

Hvis du har høretelefoner med som er veldig følsome så vil du oppleve litt sus når du ikke spiller musikk. Dette betyr ikke at lyden er dårlig for det. Det er fordi det ikke er noen analog volumkontroll etter at lyden blir analog. Kun digital volumkontroll. Dvs. at det blir som at du skulle skrudd volumkontrollen på stereo'n på maks. Klart du høret sus da. Løsningen er å kjøpe hodetelefoner med lavere følsomhet eller å kjøpe en ledning med volumkontroll.

 

Gjør du dette vil du ikke klarer å få høre forskjell på denne integrerte løsningen og en USB løsning mener jeg, hvis du ikke har over normalt god hørsel da.

 

Sannsynligvis kobles det inn en hodetelefon forsterker (autodetect) når du kobler inn ett headsett. Denne lager litt sus. Kolbler du den til stereoanlegget skal lyden være veldig bra. :thumbs:

Lenke til kommentar
problemet ligger i mengden av støy på lydutgangen, den er rett og slett forferdelig.

vel å merke koblet til strømnettet, når maskinen kjører på batteri, er støyen så å si borte

:scared: Jordingsfeil mann!!!

 

Det er fordi du har gjording på Dell'en og ikke stereo'en.

 

Fiks sånn at du ikke har jording på noen så blir lyden krystall klar. :thumbup:

 

Ikke noe vits å kaste bort penger på noe USB shit.

Lenke til kommentar
Ok, mulig jeg blander litt sammen her.

 

Antok at dersom man brukte optisk utgang, ville det i hovedsak stå på kvaliteten på drevet for å få bra lyd, med andre ord at lydkortet som sådan ville ha relativt liten betydning.

Du har ihvertfall nesten rett.

 

Ved spilling av CD-plater og DVD-filmer vil du få akkurat like bra resultat som med en CD/DVD-spiller til 10 000. :thumbup: (det er altså DAC i forsterkeren og forsterken generelt som avgjør lydkvaliteten.

Damn. Der lærte jeg noe nytt. Trodde lydkortet hadde mye å si også for den optiske utgangen.

Lenke til kommentar
Du har ihvertfall nesten rett.

 

Ved spilling av CD-plater og DVD-filmer vil du få akkurat like bra resultat som med en CD/DVD-spiller til 10 000.  :thumbup: (det er altså DAC i forsterkeren og forsterken generelt som avgjør lydkvaliteten.

Du har vel også nesten helt rett :yes:

 

Kvaliteten på drevet på avspiller har svært mye å si for den endelige kvalitet, selv med legendariske DACer som DP 8.0. Å påstå at hvilket som helst drev, det være seg CD/DVD/CD-ROM med en god DAC spiller like bra som en dedikert avspiller til samme pris som en slik kombinasjon, er derfor en sannhet med (viktige) modifikasjoner. Drevet er jo også bare et av leddene i kjeden som går fra avspillingsmedium-drev-DAC-forsterker-høyttalere. Kombinert med betydningen av kabler og rommets beskaffenhet, så vil det svakeste ledd i kjeden prege det endelige resultat.

 

Litt på siden kanskje, men for de av oss som også har audiophile tendenser, er det interessant at flere produsenter av high-end utstyr utforsker potensialet til CD (DVD)-ROM som drev i sine spillere.

 

Vel, ettersom PCen kommer til å bli en stadig viktigere sentral for både produksjon og reproduksjon av bilde og lyd, har jeg tro på at etterspørselen etter gode DACer vil øke. I allefall blant dem som har et bevisst forhold til musikk, og graden av realisme den formidles med.

 

mvh

 

noruego

Lenke til kommentar
Kvaliteten på drevet på avspiller har svært mye å si for den endelige kvalitet, selv med legendariske DACer som DP 8.0. Å påstå at hvilket som helst drev, det være seg CD/DVD/CD-ROM med en god DAC spiller like bra som en dedikert avspiller til samme pris som en slik kombinasjon, er derfor en sannhet med (viktige) modifikasjoner. Drevet er jo også bare et av leddene i kjeden som går fra avspillingsmedium-drev-DAC-forsterker-høyttalere. Kombinert med betydningen av kabler og rommets beskaffenhet, så vil det svakeste ledd i kjeden prege det endelige resultat.

 

Tullball!!

 

Dette er kun for å lure ut 10 000 vis av kroner fra lettlurte folk (samme som med kabler).

 

Du har tydeligvis ikke erfaring med ripping av cd'er på pc. Jeg startet med dette i 97' (da mp3 kom) og var borte i programmer som regnet ut om det var noen bit feil. Om det ikke var det ble det perfekt resultat. Disse rippeprogrammene leste cd'en om og om igjen til den hadde fått med seg alt hvis den ikke klarte å lese. Å få perfekt kopi av en audio cd var noe man kunne få allerede for mange år siden. Dette kan man gjøre med en cd'rom til 50 kr.

 

Synd for de som betaler 500 000 for en cd spiller, snakk om å kaste penger ut av vinduet.

 

Mange andre løsninger som kan gjøres mye billigere og bedre med pc. Som hjemmekino osv. Pc'er har jo ofte digital video utgang også noe ikke mange DVD spillere har. Og å bruke en pc som surround prosessor og dvd spiller er jo mye rimeliger. Å lage en PC 100% lydløs er også null problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...