Gå til innhold

[Løst] Hjemmenettverk - finner ikke PC


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et problem med mitt lokale nettverk hjemme. Har en server i kjeller, og pga vanskelig trasé er det plagsomt å trekke kabel mellom etasjene. Av den grunn kjøpte jeg en Asus Repeater for å ha i kjeller. 

Se vedlagt tegning for oppsett. 

 

Jeg klarer ikke å finne serveren min på HTPC i stue i øverste etasje. Det er veldig irriterende. Systemet fungerte helt fint frem til jeg kjøpte en switch for å ha bak TV'n (der ruter sto før, medførte dårlig signal). 

 

Mulig problemet er at modem fra Canal Digital er koblet i switch, og videre derifra til WAN-porten på ruter. Alle enheter i huset har internett, både via switch, trådløst og repeater i kjeller, men enhetene finner ikke hverandre på nettverket. 

 

Noen som har forslag til idéer? Windows 10 er stokk dum og ikke til særlig hjelp... 

Savner mulighet for å fyre opp Kodi i stua :( 

 

Er det noen innstillinger som må tukles med, eller må jeg trekke kabel fra kabelmodem til WAN-port på ruter og så tilbake til switch? For meg virker det som en logisk løsning, men hadde vært kjekt med minst mulig kabelstrekk i stua. 

post-31295-0-01419000-1486719290_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal jeg sette ruter mellom kabelmodem fra CD og switch blir det irriterende mye kabling. Har innsett at jeg må ha ruter i nærheten av trappa, ellers blir hastigheten mellom server i kjeller og HTPC i 2.etg veldig lav. 

Så da må jeg trekke kabel fra CD-modem til ruter, og kabel tilbake til TV'n igjen da tydeligvis. 

Neste gang skal jeg bygge hus selv, da skal jeg legge opp tomme trekkerør overalt, slik at jeg kan gardere meg uansett hva jeg måtte finne på. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...