Gå til innhold

Sykepleier eller barnehagelærer utdanning?


Rosa9

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Jeg skal snart søke på høyskole, men er veldig usikker på hva. Det står mellom barnehagelærer eller sykepleier. Jeg har jo ikke noe erfaring når det gjelder å utdanne seg til noen av de. Så jeg lurer på om noen av dere der ute, har erfaring med en av de eller begge? Jeg har hørt det er ganske hard utdannelse av sykepleier, stemmer dette? Og hvordan er det med barnehagelærer, er det mye teori som er vanskelig? 

Og er det noen som vet hvor høyt snittet er for å komme inn sykepleieren eller barnehagelærer på høyskole?

Endret av Rosa9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ikke være redd for nivået for utdannelsen du er interessert i, de fleste studenter har akuratt samme følelse som deg - nemlig usikkerhet på om man er smart nok til studiet. Å tenke på høyere utdannelse og bachelograder høres skummelt ut, men i aller aller fleste tilfeller går dette uten problemer. At du hører at enkelte mener sykepleierutdannelsen er ganske hard må ikke skremme deg. Når du gikk på ungdomskolen hørte du sikkert også at videregående skole er ganske hard. Jeg hørte akuratt det samme som deg, men nå har jeg bachelorgrad og skolen gikk overraskende greit.

 

Man trenger ikke nødvendigvis å være en intelligent person for å få bachelograd i Norge og den viktigste egenskap for å lykkes med høyere utdanning etter min mening er innsats. Er du motivert og villig til å sette av en del tid og gjøre en god innsats kan du komme deg igjennom de fleste bachelograder. 

 

Når det gjelder snitt for å komme inn på studiene må du undersøke nettsidene til de høyskolene eller universitetene du ønsker å søke på. Her finner du ofte poengsnittet ved forrige inntak, og du må beregne ditt poengsitt å samligne med forrige år for å anslå sannsynligheten for at du kommer inn eller ikke. Ved UiA var poengsnittet på 46,7 på ordinær kvote, men dette varierer selvsagt fra sted til sted. Du kan selvfølgelig søke på både barnehagelærer og sykepleier, så hvis du ikke kommer inn på en av dem kan du velge den andre.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Man kan ikke sove seg gjennom sykepleiestudiet i hvertfall. Det er mye obligatoriske oppgaver som skal skrives og til dels et ganske digert pensum. 50% av studiet består av praksis. Så det krever en del egeninnsats, men er man motivert så skal det vel være grei skuring. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...