Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vindusviskere stopper ikke!


oeps

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Viskerene mine ville plutselig ikke stoppe å gå. Kan verken stoppe dem eller la dem gå på intervall.

Må ta ut sikringen i sikringsboksen for å enten kjøre uten eller på hele tiden.

Har prøvd å skifte rele, det var ikke problemet.

Jeg kan velge hastighet på viskerene, men ikke sette dem i intervall eller stoppe dem.

Noen som har noen tips/ideer om dette?

 

Det er en Audi A4/S4 2004, 2.0 131HK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett bryteren i AV-posisjon med tenningen på. Gå ut av bilen og ta tak i en viskerarm og brems den, spesielt rundt området den skulle stoppet på. Hold såpass hardt igjen at viskerne går betydelig saktere. Om viskerne da stopper er feilen i selve viskermotoren, om ikke må det nok feilsøkes litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sett bryteren i AV-posisjon med tenningen på. Gå ut av bilen og ta tak i en viskerarm og brems den, spesielt rundt området den skulle stoppet på. Hold såpass hardt igjen at viskerne går betydelig saktere. Om viskerne da stopper er feilen i selve viskermotoren, om ikke må det nok feilsøkes litt.

 

 

Var ute å prøvde dette. Holdt godt igjen, og viskerne virker som om de stopper. Men med en gang jeg slipper tak, begynner de å gå igjen. Er det viskermotoren?

Lenke til kommentar

Da kan feilen være både i viskermotoren og i styring/strømtilførselen. Grunnen til at jeg ba deg holde igjen er at selvparkeringen i motoren skal "kortslutte" motoren slik at den bremser når den er i parkeringsposisjonen og har fått beskjed om å parkere. Om denne "kortslutningen" ikke fungerer rekker gjerne ikke motoren å stanse helt før den har passert parkeringsposisjonen og den vil da gjøre et nytt sveip før den prøver å stoppe igjen. Om den da stopper fordi du bremser den slik at den rekker å stoppe der den skal vet man ganske sikkert at feilen sitter i selve motoren. Når den nå likevel ikke stopper kan fremdeles feilen sitte i motoren, men du trenger nå å måle ut om det konstant står strøm på "sette igang-stikket" inn på motoren. Med tenning på skal det være én aktiv pluss inn til motoren (den som brukes til å parkere når bryteren settes i AV-posisjon), har den flere aktive plussforbindelser ligger sannsynligvis feilen et annet sted.

Endret av Leo_
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde en lignende feil på min audi 80, men kunne få stoppet den jeg da, var bare maks guffe eller ingen ting..

 

Kjøpte en brukt motor fra en skraphandler og funket fjell igjen.. Finner brukte deler hos NBFbildeler

 

Kostet meg en 500lapp og en liten halvtime med skruing.. Men litt kjedlig om det er noe med det elektriske og at en ny motor kanskje ikke fungerer alikevell...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...