Gå til innhold

Hvordan merker folk egnetlig forskjell på responstid?


djgudleif

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er forskjellige egenskaper som har forskjellige respons tider. Jeg er ikke en mester i detta selv, men jeg kan prøve meg, så ta det med en klype salt:P

 

Det som står oppgitt som er rundt 1ms (ofte TN panel) -4ms (ofte IPS panel) vil si hvor lang tid det tar fra bilde blir generert av skjermkortet til bildet vises på skjermen. Personlig tror jeg ikke det er mulig å kjenne forskjell, men de som virkelig tyner max ut av spillingen, som CS:GO spillere, kan legge merke til forskjell, hvis det ikke bare er fordi de ikke vil risikere at de ekstra 3ms'ene skal utgjøre en negativitet for dem.

 

Tv'en min i stua har 21ms i gaming mode, og der kjenner jeg at det henger sånn smått litt etter, hvis jeg f.eks. spiller xbox. Men for min del er det lite merkbart.

 

Det er også responstid for "gray-to-gray" som vil si hvor raskt 1 pixel kan oppdatere en gråfarge, til sort, og tilbake til gråfargen igjen, som jeg tror er iløpet av 1 eller 2 frames. Jo lenger responstid det er her, jo mer blurry, eller uklart vil skjermen virke.

 

 

 

Vent på noen som kan bekrefte det jeg skrev før du bestemmer deg for at det jeg sa er riktig:P

Endret av Profanity
Lenke til kommentar

Det som står oppgitt som er rundt 1ms (ofte TN panel) -4ms (ofte IPS panel) vil si hvor lang tid det tar fra bilde blir generert av skjermkortet til bildet vises på skjermen.

Feil. Dette er input lag, og er enda mer irriterende og vanligere enn responstid. Det er også noe som sjeldent eller aldri blir opplyst på skjermer og TV-er. Noe det burde blitt.

 

Responstid er tiden det tar for et punkt å gå fra en farge til en annen. F.eks. Grå til en annen grå (GtG).

 

Responstid kommer i tillegg til input lag men ved 60fps/Hz er ett bilde 16ms så en responstid på 4ms merker du ikke uansett.

 

Input lag varierer typisk fra rundt 10ms opp til flere hundre ms for visse TV-modeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...