Gå til innhold

Hvilket kamera bør jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg trenger litt god hjelp fra digitalkamera entusiaster jeg! :-)

 

Ikke teknisk hjelp, for jeg er "flink" selv. Men jeg trenger tips, og slikt anng. kjøp og valg av kamera!

 

Jeg er (var) den stolte eier av et Fuji FinePix 6800Zoom.. Kjøpte kameraet hos Fuji på Norway Cup for litt over 2 år siden.. Det har vært et fantastisk kamera, faktisk det beste jeg noensinne har prøvd ut, i klassen digital KOMPAKT kamera! Vanvittig bra bildekvalitet, og kameraet har god kvalitet. Eneste jeg kan klage bittelitt på er at kameraet føltes litt "tregt" etterhvert. Det var det raskeste da det kom, og er raskt enda, men jeg har blitt bortskjemt av hastigheten, og nå vil jeg har noe enda raskere! Jeg snakker om fra sekundet man slår PÅ kameraet, og tar et bilde! Ting skal gå fort! Særlig tiden MELLOM bildene man tar BØR være lav!

 

PROBLEMET: Joda, kameraets linse nektet å gå ut, så jeg sendte det inn. En bekjent av meg har lånt kameraet litt, OOOG jeg har dessverre vært dum å låne det bort til andre.. Og resultatet ble at verkstedet fant SUKKER (Ja, SUKKER!) inne i kameraet! ****** heller! Det koster faktisk en god del å reparere det, mellom 2 og 3000 kroner.. Så jeg vurderer å kjøpe et nytt kamera. Kameraet hadde en veil. pris på 12000 kroner da jeg kjøpte det, men fikk det billig for 9000. (det var umulig å få det til under 11000 da jeg skulle kjøpe det - 9000 var det billigste i hele landet! det var et korttidstilbud!) og nå lages ikke kameraet lenger.

 

Et godt alternativ blir den nyeste versjonen av Fuji FinePix 6800Zoom, nemlig Fuji FinePix F601 Zoom. Det ser lekkert ut, og jeg vil tro at det faktisk er det perfekte kameraet for meg. Jeg skjønner at så nytt som det er, har det faktisk gått ut av produksjon det også. Det kan fåes for rundt 4400 kroner nå. Jeg ville tro at mitt kamera, hvis det hadde vært i slag enda, ville ligget på rundt 3500 kroner eller noe, fordi det er gammelt, og F601 modellen er nydere/bedre...

 

Har tittet litt på Fuji FinePix F410, og det virker bra. Det er et ganske lite kamera, noe som er et pluss, med tanke på at man kan stappe kameraet rett ned i en liten bukselomme. Jeg tar mye bilder på konserter og slikt, så dette hadde vært fint. Det er ikke noe problem å putte det noe større F601 i lommen heller veit jeg, fordi det er omtrent på størrelsen med mitt FinePix 6800 kamera.

 

Et problem med F601 kameraet er at det IKKE har tv-ut utgang, noe mitt litt eldre FinePix 6800Zoom har. Skuffende! :( Tv-ut betyr mye for meg!

 

Som dere sikkert merker handler alt om Fuji kameraer. Det er fordi jeg liker Fuji, og anser kameraene deres til å være de beste totalt sett, i klassen digitake kompaktkameraer. Grunnen er at Fuji har en uslåelig kombinasjon av brukervennlighet, kvalitet og bilekvalitet!

 

Så, hva syntes dere?

 

Historien min er jo trist da.. SUKKER i kameraet.. Hva bør jeg gjøre? Reparere kameraet for noen tusenlapper, eller kjøpe et av de to ovennevne kameraene: Fuji FinePix F601 Zoom eller Fuji FinePix F410 ?

 

Savner å ta bilder.. Har vært uten kamera i 2 måneder nå.. UFF!!!!!!

 

Hilsen

Deprimert digitalkamera bruker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det nye kameraet til Minolta, G400, er ett av de kjappeste kamera for tiden. Fra du slår på kameraet, til det er klart til å ta bilde, er det vel gått kanskje opp mot ett sekund. Når du trykker ned utløseren, tar det bilde omtrent umiddelbart. Neste bilde kan tas like etterpå.

 

Fuji er ikke kjent for å ha de beste kameraene på markedet, tvert imot. Det finnes mange merker som er minst like bra. F.eks er Minolta, Canon, Nikon og Olympus solide merker.

Lenke til kommentar
Dårlig at folk ikke gidder lese lange meldinger.. Helt på trynet faktisk!

Fok leser da bøker? Eller ikke? Grrr! Jaja.. :p

Jeg skriver lange meldinger, slik er det bare! Elsker å skrive! Helt på trynet at folk ikke gidder lese i 2 minutter!

Mulig at det ikke er mange som har erfaringer med fuji, men du kan jo sjekke litt rundt, eks.:

 

http://www.dpreview.com/reviews/default.asp?view=alpha

 

http://www.dpreview.com/reviews/specs/Fujifilm/

 

(se under read opinions/reviews)

 

norske gode test-sider:

http://www.digit.no/tester/forsiden.epl

og naturligvis her på akam:

http://akam.no/testeremneindex.php?emner=1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...