Gå til innhold

[Løst] Er dette greit for selvbygg?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har plukket ut noen deler for å bygge selv, og lurer på om dere som er mer inne på dette kan bekrefte om dette er greit oppsett, eller om jeg har tenkt helt galt her.

 

 

Komponenter:

 

Hovedkort: Asus Z170-K

CPU : i5-6600K Skylake Prosessor - 3.5 GHz - Intel LGA1151 - 4 kjerner (Quad-Core) - Intel Boxed

CPU-kjøler: Be-Quiet Pure Rock

RAM: HyperX Fury Black DDR4 2x8GB 2400MHz

Strøm: EVGA Supernova G2 550W

Hoveddisk: Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB

Endret av TStyve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tanken er først og fremst å bygge en maskin som er framtidsretta, dvs enkelt å opgradere hvis behovet melder seg.

Tll å begynne med så blir den mest brukt til AMPPS, streaming av filmer (Netflix, HBO etc).

Etterhvert så kan den bli brukt til spilling, dog ikke de tyngste spillene.

Budsjettet ligger på 6000,- uten kabinett, skjerm, tastatur og mus. Han som skal ha maskina har HDD/SSD liggende som er tenkt til å brukes som lagringsenheter for bilder, program etc.

 

Siden det skal streames så syns jeg det var greit å ha støtte for 4K, og satser på at Intel klarer biffen uten ekstra skjermkort.

 

Den skal også testes med Linux før Win kommer inn.

Lenke til kommentar

 

Får en startet opp det der uten å måtte flashe biosen med en annen cpu først?

Hva mener du her?

 

 

Mener at det er en cpu som er beregnet på Z270 istedet for Z170 som du har valgt. Da tror jeg du må sette i en annen cpu som støttes på Z170 hovedkortet (Skylake cpu) og flashe biosen til en nyere slik at kabylake støttes. For så å bytte cpu igjen. 

 

Kort fortalt så er det like greit å kjøpe Z270 hovedkort i stedet for Z170, som kan spare en for mye styr og arbeid.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

 

 

Får en startet opp det der uten å måtte flashe biosen med en annen cpu først?

Hva mener du her?

 

 

Mener at det er en cpu som er beregnet på Z270 istedet for Z170 som du har valgt. Da tror jeg du må sette i en annen cpu som støttes på Z170 hovedkortet (Skylake cpu) og flashe biosen til en nyere slik at kabylake støttes. For så å bytte cpu igjen. 

 

Trodde faktisk kortet hadde støtte for den CPUen

Lenke til kommentar

 

 

Trodde faktisk kortet hadde støtte for den CPUen

 

Den har jo støtte for CPUen, men siden Kaby Lake er så ny, må det en BIOS oppdatering til før den støtter den.

 

Okay! Har alrdi oppdatert BIOS før så er redd for at det kan gå helt på tverke, samt at jeg må ha en CPU som støtter kortet uansett først. Da blir det å bytte CPU i stedet.

Lenke til kommentar

Støttes siden versjon 3017. Umulig for oss å si åssen versjon hovedkortet leveres med.

 

Ville ellers vurdert en annen PSU. Hva er Mission SG? Ville kanskje også vurdert 960 Evo som systemdrev - og CM Hyper 212X er egentlig bare en dyrere versjon av 212 Evo. Kjøp 212 Evo eller Be-Quiet Pure Rock

Da har jeg endret CPU og kjøler i hovedoppsettet.

Mener du at PSU er veil valg? Er taknemlig for gode råd :)

Vil det være merkbar forskjell på M2 kortet som er satt opp i forhold til 960 Evo?

Endret av TStyve
Lenke til kommentar

 

il det være merkbar forskjell på M2 kortet som er satt opp i forhold til 960 Evo?

 

Mange folk sverger til EVO, men jeg har en Intel 600p på min bærbare og kan ikke skjønne hvordan Windows skal kunne starte noe raskere. Driver du med Benchmark og tall er viktig for deg, så er nok EVO den rette, men i faktisk opplevd hastighet, så er nok Intel 600p like bra.

Så skal det også nevnes at 960 EVO ikke er tilgjengelig i salg enda. Så skal du kjøpe nå, er det jo ikke noe å tenke på uansett.

Lenke til kommentar

Jeg har bare ikke hørt om den PSU'en en gang. Jeg hadde styrt unna .. 

 

Kan anbefale denne fra netonnet - blant billige PSU'er

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/stromforsyning/evga-500wwhite/209518.11091/

 

Men den er ikke (semi-)modulær hvis det er viktig. Husk at en god PSU kan du nyte lenge, og IMO er det verd i invistere litt i den. 

Strekke deg til en slik? http://cdon.no/elektronikk/evga-supernova-g2-550w-p35318369?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=PSU+EVGA+Supernova+G2+550W&utm_content=35318369&utm_campaign=prisjakt_no_PC+-+Comp+-+Power+Supply

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...