Gå til innhold

Virtuelle maskiner, Hyper-v container, Windows container osv.


Anbefalte innlegg

Tenkte å installere server 2016. Jeg er relativt uerfaren med virtuelle maskiner, så jeg skjønner ikke helt forskjellen på de forskjellige variantene. Sånn jeg er vant til så lager man en hyper-v fil som man kan kjøre et valgfritt(?) os på. Men det er noe som heter Hyper-v-container i server 2016, hva er det sammenliknet med en vanlig virituell maskin? Og hva er en windows container? Hva er fordelene? 

 

https://technet.microsoft.com/en-us/windows-server-docs/get-started/2016-edition-comparison

 

Det er noen begrensinger på antallet containere i standard-versjonen, men kan man lage så mange "vanlige" virtuelle maskiner man vil? 

 

Can be used as virtualization guest Yes; 2 virtual machines, plus one Hyper-V host per license

 

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lisensmessig så kan du med Windows Server 2016 Datacenter, lage så mange virtuelle servere du vil i Hyper-V uten at du trenger egne lisenser for Windows Server 2016 Standard og DC.

Du kan da bruke disse lisensene på de virtuelle serverene: (du finner dem her også)

 

2016 server

 

Datacenter TMJ3Y-NTRTM-FJYXT-T22BY-CWG3J

Standard C3RCX-M6NRP-6CXC9-TW2F2-4RHYD

Essentials B4YNW-62DX9-W8V6M-82649-MHBKQ

 

2012 R2

 

Datacenter Y4TGP-NPTV9-HTC2H-7MGQ3-DV4TW

Standard DBGBW-NPF86-BJVTX-K3WKJ-MTB6V

Essentials K2XGM-NMBT3-2R6Q8-WF2FK-P36R2

 

Dette er en av grunnen til at Datacenter versjonen koster så mye mer enn Standard versjonen.

 

Så har du tenkt å kjøre server OS på en eller flere virtuelle pcer, så er det lurt å bruke Datacenter som host.

 

Utover Server OS så må du selvsagt ha lisenser til alle andre OS. Men du kan selvsagt kjøre så mange virtuelle pcer du vil på begge server versjoner (Standard eller DC)

 

 

Men det er noe som heter Hyper-v-container i server 2016, hva er det sammenliknet med en vanlig virituell maskin? Og hva er en windows container? Hva er fordelene?

 

https://blogs.msdn.microsoft.com/msgulfcommunity/2015/06/20/what-is-windows-server-containers-and-hyper-v-containers/

bør forklare det meste.

 

Jeg har gått over til Server 2016 Datacenter på den nyeste serveren min, og kjører Hyper-V der. Funker fint som bare det.

Skal sies at jeg heller ikke hadde noe problemer med Hyper-V på Server 2012 R2.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...