Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nakkesmerter som utløser intense ryggsmerter


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Den siste måneden har jeg fått problemer med ryggen to ganger. Første gangen under knebøy, kjente jeg et plutselig stikk i nervene da jeg la vekten på ryggen og rørte borti noen sener i nakken, gikk som et skudd nedover ryggen på høyre side. Etter det, var det en periode på en uke eller to med smerter i midtre og øvre høyre halvdel av ryggen. I starten slet jeg med å rotere ryggen, samt sitte oppreist, ligge ned, alt gjorde vondt i det som føles ut til å være fra ryggraden og ut til ribbeina på høyre side.

Noen dager siden skjedde dette igjen, men uten at jeg tok knebøy. Reiste meg opp etter middag i kantina, og plutselig smerter i ryggen, denne gang uten stikkende smerter fra nakken og nedover. Ikke noe problem å rotere ryggraden, men bare generelt vondt fra innsiden av kroppen og en veldig ukomfortabel følelse da jeg ikke aner hva som skjer. Kan føles ut som om bein gnikker mot hverandre på innsiden, en veldig rar følelse, men tviler på at det er noe slikt.

 

Felles for begge gangene var at jeg hadde svært anspent nakke. Har slitt med nesten senebetennelse i høyre arm, som etterhvert ble til skuldersmerter, som da ble til nakkesmerter, og nå rygg. Alt sammen på høyre side hele tiden, venstre er knirkefritt. Etter hver av gangene så var nakkesmerten så og si borte like etterpå at ryggsmerten ble utløst. Første gangen ble utløst av knebøy, men andre gangen så hadde jeg samme morning akkurat begynt med noen tøyeøvelser for å "release tension in the neck" som jeg fant på YouTube. Vet ikke om dette har noe sammenheng.

Har noen vært borti lignende? Dette med at nakkesmertene forsvinner og går over til ryggsmerter, skjønner jeg ikke.
 

 

Har vært til legen og Voltaren samt Ibux er mine beste venner akkurat nå. Dessverre har jeg stort press på meg og har mange eksamener den neste måneden. Å ta livet med ro vil ikke la seg gjøre.



Anonymous poster hash: 01a64...aa7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er nok flere problemstillinger. 

 

I utgangspunktet tenker jeg ikke at rygg og nakkesmertene henger sammen, men kan selvsagt ta feil. Det høres ut som typisk kompresjonsproblematikk i korsrygg og nakke, som ble utløst ved økt belastning.

 

Tviler på at det er "release tension" som må til, men stabilisering av nakken og korsryggen. Feil avspenning i nakken, f.eks med å dra hodet fremover, kan trigge nakkesmerter (i verste fall skader). Du bør trene med korrekt teknisk utførelse i knebøy. Kom deg til en dyktig trener som kan se på teknikken din (spesielt analysere bekkenets stilling i øvelsen), og en terapeut til å se på holdning / bevegelsesmønster / muskulatur i regionene.

 

Google "low bar" og følg denne metoden. Ikke ha stanga for høyt opp på nakken. Hold bekkene stabilt i mild anterior tilt.

Lenke til kommentar

Takker for svar. I dag så er det faktisk lite smerter i ryggen, men mer i skulder og nakke igjen. Skjønner ikke hva som er greia.

 

Du har ødelagt en eller flere nerver. Gå til en skikkelig lege.

Er dette noe du kan påstå med sikkerhet? Har vært innom tanken.

 

Kjetil Larsen:

Jeg skal se nærmere på dette. Litt av problemet er at jeg er i utlandet akkurat nå, og det er en del dyrere for en student å dekke egenandel her enn hjemme. Foruten å google low bar, har du andre mulige tips? Jeg står alltid opp tidlig på morningen så jeg har en time eller to for meg selv å trene, meditere, tøye eller hva det nå er, så om du har videre forslag tas det hjertelig imot.



Anonymous poster hash: 01a64...aa7
Lenke til kommentar

 

Takker for svar. I dag så er det faktisk lite smerter i ryggen, men mer i skulder og nakke igjen. Skjønner ikke hva som er greia.

 

Du har ødelagt en eller flere nerver. Gå til en skikkelig lege.

Er dette noe du kan påstå med sikkerhet? Har vært innom tanken.

 

Kjetil Larsen:

Jeg skal se nærmere på dette. Litt av problemet er at jeg er i utlandet akkurat nå, og det er en del dyrere for en student å dekke egenandel her enn hjemme. Foruten å google low bar, har du andre mulige tips? Jeg står alltid opp tidlig på morningen så jeg har en time eller to for meg selv å trene, meditere, tøye eller hva det nå er, så om du har videre forslag tas det hjertelig imot.

 

Anonymous poster hash: 01a64...aa7

 

Det du beskriver av senebetennelse som ble til skulder så til nakkesmerter høres ut som nervesmerter. Kanskje TOS. Høres også ut som at det er noe skivekompresjonsproblematikk inne i bildet her, i nakke og/eller rygg.

 

Når det er flere diffuse problemstillinger så må jeg nesten ha litt mer kjøtt på benet for å gi deg noe som er konkret for ditt individ. Men, på en generell basis vil det å øke ekstensjon i bekken holdningsmessig og på trening, samt i nedre nakke, være gagnlig for de aller fleste.

 

Har skrevet om alt dette på nettsiden min, som du evt kan lese der og sammenligne med det du føler.

 

Du kan også svare på:

 

  1. Nøyaktig skadeområde®? Beskriv med høy detalj (illustrer gjerne på et bilde tatt fra nett el lignende) Sprer det seg?
  2. Smertetype® - Er det strålende, lynende, radierende, brennende, bankende, stikkende, skjærende, etc
  3. Nøyaktig hvilke bevegelser fremprovoserer smerten(e)?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...