Gå til innhold

[Løst] Er det nødvendig å bruke ESD skrutrekker?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg vet at det er lurt å brukte ESD armbånd, når man skal drive å bytte deler i en pc for å unngå statisk elektrisitet. Men trenger man å bruke ESD skrutrekker, eller går det fint å bruke en vanlig magnetisk skrutrekker? Takker for svar på forhånd :)

Endret av aom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig fornuftig å bruke armbånd (sett deg inn i HVORDAN) og med det så blir jo verktøyene også avledet når du tar i de.
så da er det med andre ord ikke behov for spesialverktøy.

 

De som ignorerer problemet er ofte de som kommer tilbake her på forumet med uforklarlige BSD meldinger.. Helt unødvendig å ta sjanser på det!

 

(Jeg har faktisk deltatt på et kurs fra forsvaret om ESD og lærte ganske mye om temaet. Ble pålagt dette kurset i forbindelse med leveranser av teknisk utstyr til de.)   

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har skrudd på mine egne PC'er i mer enn 15 år uten å bruke noen av delene, og har aldri ødelagt noe. Så kan du bestemme deg ut fra det :)

 

20 år i mitt tilfelle. Aldri ødelagt noe jeg heller, og aldri slitt med ustabil hardware eller "uforklarlige" problemer. Er forsåvidt lur nok til at jeg ikke gjør sånne ting med klær som/på et underlag som genererer statisk elektrisitet.

 

Har også håndtert CMOS ICer og andre elektronikkomponenter som er sensitive for statisk elektrisitet uten at jeg har tatt knekken på noen av dem på den måten. Har dog sett the magic smoke etter feilkoblinger etc. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...