Gå til innhold

Arbeidsflyt bilderedigering på mac


Anbefalte innlegg

For en som er helt ny med mac, trenger jeg litt hjelp til å få bedre arbeidsflyt når jeg skal redigere bilder. Jeg har fram til nå arbeidet på en windows pc. Jeg har overført bildene fra kamera direkte til en ekstern harddisk, og henter de fram der når jeg skal redigere dem i Photoshop. Dette får jeg ikke til på iMac'n. Jeg bruker EOS utility til å overføre bilder, men jeg får bare beskjed om at jeg ikke kan velge ekstern harddisk å overføre bildene til. Jeg har derfor valgt å overføre dem til den interne harddisken, og så flytte dem over til ekstern harddisk etterpå. Men dette er jo veldig tungvint. 

 

Hvordan gjør dere det? Jeg ønsker jo ikke å ha bildene liggende på den interne harddisken, da den kommer til å bli fylt opp veldig fort. Jeg ønsker ikke noen kommentarer om at jeg skulle fortsatt med windows. Jeg har nå mac, og det er det som er utgangspunktet. Vil ha gode tips til bedre arbeidsflyt. På forhånd takk for gode råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Adobe Lightroom er nok den enkleste verktøyet for effektiv redigering, lagring og for bruk av eksterne disker, men sett deg inn i dette før du laster ned programmet siden måten du setter opp biblioteket på er smartest og gjøre riktig første gangen.

 

Lightroom6 følger med i CS-cloud eller du kan kjøpe det som et selvstendig program.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har allerede Adobe Creative Cloud med bl.a. Lightroom CC, men jeg har ikke tatt programmet i bruk enda fordi jeg ikke har noen anelse om hvordan jeg skal bruke det. Jeg vet mange bruker det, og derfor har jeg også tenkt å sette meg inn i det med tiden. Men jeg ser ikke helt hvordan det løser "problemet" med at iMac'n ikke vil importere bilder direkte til ekstern harddisk? Det er sikkert fint å ha bilder på det interne minnet, men jeg tar masse bilder i både JPEG og RAW og lagrer ferdig redigerte bilder i TIFF format, og uferdige i Photoshop format. Jeg kommer til å fylle opp den interne harddisken veldig fort, om jeg ikke kan ha bildene på eksterne harddisker. Og da føler jeg at det må være en fordel å kunne få bildene rett på ekstern harddisk med det samme. Kan Lightroom også fikse dette?

Lenke til kommentar

Jeg har overført bildene fra kamera direkte til en ekstern harddisk, og henter de fram der når jeg skal redigere dem i Photoshop. Dette får jeg ikke til på iMac'n. Jeg bruker EOS utility til å overføre bilder, men jeg får bare beskjed om at jeg ikke kan velge ekstern harddisk å overføre bildene til. 

 

 

Anbefaler å bruke standardprogrammet "Bildeoverføring" på mac. Jeg bruker det til å importere fra minnekort til eksterne harddisker, og det fungerer veldig bra med mindre du er avhengig av å legge inn masse metadata i denne prosessen. 

 

Til øvrig arbeidsflyt bruker jeg Adobe Bridge sammen med Photoshop. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg foreslår at du prøver deg på Lightroom, for her er det innebygget funksjon for å importere bilder fra kameraet ditt. Hva slags kamera er det du har? Kanskje noen har tips til hvorfor det ikke dukker opp på maskinen din når du plugger det inn. Macen skal finne stort sett alle kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...