Gå til innhold

Velge riktig utdanning


Lythz

Anbefalte innlegg

Skal ta skole til sommeren og valgene står mellom maritime fag eller maskinfører. Begge er interessante yrker som jeg kunne tenkt meg. Hva er deres meninger?

 

Skulle jeg gått maritime fag så ville jeg valgt meg ut på supplybåt, men tidene er vell ikke de beste har jeg sett. Kan jo være dette snur med tiden, snakk om 1 å et halvt år før jeg kan komme meg ud. Er dette sjangsespill og gå på maritime fag får og så kansje ikke få jobb istedenfor og bli maskinfører og mest garantert få jobb rundt om i landet? :)

 

Takker for alle svar! :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ta skole til sommeren og valgene står mellom maritime fag eller maskinfører. Begge er interessante yrker som jeg kunne tenkt meg. Hva er deres meninger?

 

Skulle jeg gått maritime fag så ville jeg valgt meg ut på supplybåt, men tidene er vell ikke de beste har jeg sett. Kan jo være dette snur med tiden, snakk om 1 å et halvt år før jeg kan komme meg ud. Er dette sjangsespill og gå på maritime fag får og så kansje ikke få jobb istedenfor og bli maskinfører og mest garantert få jobb rundt om i landet? :)

 

Takker for alle svar! :)

 

Vill absolutt tro at utsiktene for en maskinfører er bedre enn for en fra maritime fag om årene fremover. De fleste ved lavere rang på båt i dag er dessverre utenlands arbeidskraft. Unntaket er gjerne de som jobber direkte mot statoil eller lignende hvor de har krav til Språk, men dette er gjerne bare på styrehus nivå. Altså er de på gulvet gjerne fra utlandet alikevel. Markedet er jo som du nevner labert, og det kommer til å fortsette. 

 

Som maskinfører har du jo ett mye bredere felt å jobbe på, og det fokuseres jo mye på slikt arbeid i dag. 

 

Men mitt aller beste tips, følg "hjertet" ditt. Du skal jobbe med dette lenge, da er det viktigst å drive med noe en liker. Gjør en det blir en ofte god, er en god så får en som regel jobb osv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...