Gå til innhold

[Løst] Oppgradere fra 24" 60Hz til 27" 120-144Hz


Gulrotsaft

Anbefalte innlegg

Da har tiden kommet for å få 120+Hz / 1440p.

 

Jeg sitter for tiden på en 24" 60Hz Samsung skjerm som funker OK (samt at jeg har en til som andre skjerm), men testet å spille på en 120Hz skjerm og nå er det ingen vei tilbake.

 

Såvidt jeg skjønner så er Asus ROG Swift PG278Q "kongen på haugen", men hakket utenfor min prisklasse pr nå.

 

Er det noen skjermer som funker "like bra" som koster et par tusinger mindre, eller er det bare å spare opp å handle denne når jeg får råd?

Vil helst ha 27" da jeg føler 24" er akkurat hakket for lite.

 

Jeg har en 6700K og et 1080 om det har noe å si.

Jeg vil også beholde den ene 24" 1080p som andre skjerm, vil dette funke med en 1440p som hovedskjerm eller vil skalering når jeg spilelr bli "rar"?

 

På forhånd takk :) 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde du hatt litt høyere budsjett så ville jeg definitivt anbefalt deg en UW skjerm med G-sync! Sitter selv med en tilsvarende maskin som deg (6700k@4,6GHz og GTX 1080) og kommer aldri til å gå tilbake til 16:9 igjen som gaming monitor. (Acer Predator X34A)

 

Ellers når du først skal gå for en ny skjerm og har bestemt deg for en 16:9 1440p skjerm så vil jeg absolutt si at det er verdt å bruke penger så det "svir" litt. Er tross alt "vinduet" ditt til mange mange timer med morro.

Når du først beveger deg opp til 1440p i 144/165Hz så må man være forberedt på å bruke litt ekstra kroner. Har du noen forestillinger om du vil ha TN panel eller IPS da?
TN koster litt mindre og har raskere responstid, men har noe dårligere innsynsvinkel og blassere farger enn hva IPS har å by på.

Asus PG279Q har IPS og ligger litt under 8000,- mens tilsvarende skjerm fra Asus (PG278QR) som har TN panel og koster ca en tusenlapp mindre. Selv mener jeg IPS er veien å gå, ikke så stor forskjell på 1 og 4ms responstid.

Endret av fomlepung
Lenke til kommentar

*snip*

 

Jeg har ikke peiling på skjermer så paneler er jeg ikke kjent med.

Sitter rett forran skjermen når jeg bruker den så innsynsvinkel er ikke noe jeg tror blir noen bekymring sånn sett.

 

Ser jo den at det er greit å bruke penger når man først er ute å handler, men å spare opp grunker tar nok lengre tid en tålmodigheten min tillater akkurat nå, samtidig så vil jeg ikke handle noe som er halvveis.

 

Kanskje tålmodigheten må vinne denne gangen da.

Lenke til kommentar

De fleste sitter rett foran skjermen på pc'en, men forskjellen på TN og IPS panel syns tilogmed når man ser rett på skjermen. Hvis du har TN panel nå (mest sansynelig) så kan du reise deg opp og se ned på skjermen, da vil du se at fargene forandrer seg, blir mørkere f.eks. Eller vippe skjermen bakover og se fra undersiden, da blir ting kanskje lilla. En IPS skjerm (eller VA også for den saks skyld) vil ha lik farge og klarhet på skjermen, selv om du står nesten i hjørnet og ser langs skjermen. Du må ha hatt IPS en stund for å virkelig legge merke til forskjellen da. I tillegg så har IPS (og VA) sterkere farger, større kontraster, sterkere svartnivå (hvor noen TN paneler bare blir mørk grå, mens IPS og VA blir klin svart) så IPS er ett bedre alternativ for den som foretrekker bildekvalitet. Jeg vil si at 1ms vs 4ms (TN vs IPS/VA) er noe å tenke på hvis du vil ligge på toppskjiktet på spill som CSGO og sånt. Vil du være pro, så er TN å foretrekke. Er du casual så vil du garantert ha IPS.

 

Skjermkortet ditt er helt kurant i 1440p @ 144hz ville jeg tro.

 

Hvis du vurderer IPS paneler så ville jeg vurdert en av disse:

https://www.prisguide.no/kategorier/pc-skjerm?f[70][]=26&f[70][]=28&f[85][]=2560%20x%201440&f[2007][]=120&f[2007][]=170&f[2067][]=IPS&s=price%20asc

Blir det for dyrt, og du ikke vil bruke så mye penger på skjerm (selv om det er verdt det) så kan du vurdere noen av disse TN panelene:

https://www.prisguide.no/kategorier/pc-skjerm?f[70][]=26&f[70][]=28&f[85][]=2560%20x%201440&f[10438][]=Nvidia%20G-Sync&f[2007][]=120&f[2007][]=250&f[2067][]=TN

Hvis du ikke bryr deg om G-sync (som egentlig ikke er verdt den store prisen, men gjør litt nytte for seg likevel) så kan du også vurdere en av disse TN panelene:

https://www.prisguide.no/kategorier/pc-skjerm?f[p][]=750&f[p][]=5900&f[70][]=26&f[70][]=28&f[85][]=2560%20x%201440&f[2007][]=120&f[2007][]=250&f[2067][]=TN

 

Det med UltraWide skjermer. De fleste som sier de prøver det, sier også at de ikke vil gå tilbake. Jeg er blandt dem som ikke er no fan av UltraWide uansett. Men foreslår at du tester det ut hvis du kan for å se om du eventuelt vil ha det istedenfor. Men, skal du ha UltraWide skjerm i stil med skjermene over, så ville jeg foreslått skjermer til rundt/over 10.000kr. De Acer Predator X34 skjermene er helt rå:p

Endret av Profanity
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

*snip*

 

Er ikke så ofte innom, men takk for svar :)

Ja om jeg skal legge 7-8k i skjerm kan jeg like gjerne legge 10k i en slik x34 skjerm, men siden jeg for det meste spiller FPS spill føler jeg at 144Hz er greia å gå for.

Såvidt jeg forstår er den ultrawide saken maks 100Hz så den faller nok litt utenfor selv om den ser digg ut til all bruk foruten FPS spilling.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at alt over 100hz er bra, og du vil kjenne det på alt på pc'en. Hvis du veldig gjerne vil gå for høy hz pga fps spilling så kan du se om noen av de nye skjermene som kommer med 240hz er no interessant for deg:P Men her blir oppløsninga redusert til 1080p da.

http://www.tek.no/artikler/tre-lynraske-spillskjermer-fra-acer/367132

 

Hvis du syns x34 ser nice ut, så foreslår jeg å gå for/prøve den. Du vil nok få mer ut av den større UW oppløsninga også enn du får med å ha 144hz contra 100hz.

 

Om du spiller fps spill som CS:GO og ønsker om å ha det beste utstyret til det så foreslår jeg å unngå G-sync og se på høy hz skjermer generelt, og 1ms paneler, sålenge skjermkortet klarer å mate mer fps ut enn skjermen's hz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...