Gå til innhold

[Løst] Plutselig har min Mac Book Pro 15" Retina Mid 2015 begynt å bruke enormt med strøm, og viftene går stadig vekk.


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Som overskriften sier, så har jeg en MacBook Pro 15" Reitna Mid 2015 som plutselig har begynt å bruke mye strøm. Jeg må innrømme at jeg tester litt programmer, for så å kaste de ut igjen hvis  de ikke er av interesse. Jeg husker ikke de siste programmene jeg har installert bortsett fra Clean My Mac 3 (kjøpt og betalt).

Jeg innbiller meg at det er et eller annet program som ligger å kjører i bakgrunnen. Da jeg hadde Windows, så var"oppgavebehandling" greit å ha ved slike mistanker.

 

Hvordan kan jeg finne strømtyven? Jeg er en relativt fersk Macbruker, og kan ikke finne ut om det finnes et program som forteller meg hva som bruker strøm og ikke minst prosessorkraft. Finnes det noe som er innebygd i maskinen, eller må jeg laste ned/kjøpe et?

 

Svært takknemlig om noen kan gi meg et tips.

På forhånd takk!

 

Ha en fortsatt god Jul og et Godt Nytt År. :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

åpne Aktivitetsmonitor, der finner du en oversikt over strømforbruk

 

god jul og godt nyttår :)

Hei, og takk for rask tilbakemelding.

 

Jeg fulgte ditt råd, men ble ikke så veldig mye klokere av det jeg ser der. Det eneste jeg reagerer på er forbruket på "Spotlight". Jeg vet ikke om dette er en normal verdi eller om det er feil. For å være ærlig, vet jeg egentlig ikke så mye om spotlights sin funksjon annet det jeg skumleste for noen minutter siden.

 

Skjermdumpen jeg vedlegger viser hvilke programmer jeg har oppe når dette skrives. Selv da begynner viftene å gå. Maskinen er ikke spesielt varm, og luftinntak/uttak er frie. Dette har aldri skjedd på det halvåret jeg har eid maskinen (kjøpte den ny). Jeg vet ikke om du blir klokere av vedlagte skjermdump, men det virker som grafen stanger i toppen. Er det Spotlight som forårsaker dette?

 

På forhånd takk for at du tar deg tid til å hjelpe en fersking.

 

Beste hilsen Paal

post-32633-0-03588600-1482738475_thumb.png

Lenke til kommentar

Det var andre boller. Når jeg i dette øyeblikk skriver, så var maskinen 100% ladet opp. Umiddelbart etter at jeg begynte å skrive, så startet viftene og gikk i ca. 30 sekunder. Jeg har vært konsekvent på å oppdatere til siste OS X, og kjører nå Sierra 10.12.2

 

Problemet oppstod for 3-4 dager siden. 

 

Jeg fatter ikke hva det er som tar så mye strøm. På 10 minutter, så har strømindikatoren falt fra 100% til 85% noe som er unormalt mye i Mac-målestokk. Legger ved en  ny skjermdump

post-32633-0-42066800-1482746903_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ja, spotlight har hatt noen slike problemer. Gjelder også noen systemer som fungerer sammen med Spotlight, som Time Machine eller enkelte systemprosesser som genererer dataene til Spotlight og TM. Dette var skikkelig ille for noen år siden, men nå er det sjelden problemer med dem. Ikke for det, man blir aldri HELT fri for slike bugs...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...