Gå til innhold

SAMLETEST: Kameramobiler


Anbefalte innlegg

Mange av bildene dere har tatt er faktisk ikke sammenliknbare. Særlig på bildene innendørs i dårlig lys er eksponeringene og utsnitt såpass forskjellige, at dere virkelig ikke kan sammenlikne støyreduksjon osv. Dessuten har dere ikke brukt full oppløsning på Mate 9 Pro heller, men begrenset den til 12 megapiksler. Hva med bildestabilisator og raw-filer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-405938

 

Hadde det vært mulig å inkludere en sammenlikning med små, billige kompaktkameraer. Det hadde vært interessant å se hvor mye man får for å gå på for et dedikert kamera. Jeg tror dette er et moment man ofte glemmer når man ser på mobilkameraer.Hva billig er kan man selvsagt diskutere, men jeg ville si at man kunne teste "opptil differansen mellom topptelefonen(i pris) og en god billigtelefon". Altså kamera opptil rundt 5000 kr, men gjerne med fokus (pun intended) på rundt 2000-3000.

For 5495,- får man et Sony Alpha a5100 med kit-objektiv. Om du skal ha et kamera med markant bedre sensor, må du opp i fullformat. Kit-objektivet er riktignok ikke all verdens, men det er ikke verre enn en mobillinse.

Første gen rx100 koster vel ikke mer enn 4000kr og slår alle mobiler?

Lenke til kommentar

 

Jeg har selv S7E og burde være glad for at "min" telefon vant testen.

 

Men skal man ha en telefon til å ta video med, så kan du bare glemme alt som heter Android og IOS. Da må du kjøpe en Lumia 950 fra Microsoft. Til og med tung bass på konserter klarer mikrofonen i den telefonen å fordøye slik at sluttresultatet blir nærmest skurrefri video. Jeg har til gode å se noen annen telefon med Android eller IOS som klarer det samme.

 

Jeg skulle ønske mobiltester testet videokvalitet i større grad, for enn så lenge virker det ikke som at noen av mobilprodusentene (unntatt Microsoft) bruker tid og penger på video.

 

Demo av lyden på 950 XL på konserter:

​Trance: youtube com/watch?v=XzU_0g7amkk

Metallica: youtube com/watch?v=7jrsorF5Oz0

Hvis du ser her, er det faktisk lite som skiller S7 og Lumia 950:

https://www.neowin.net/news/samsung-galaxy-s7-vs-microsoft-lumia-950-camera-comparison-the-best-of-the-best

 

Jeg vil nesten si at de er like gode, men at noen vil foretrekke oversaturert lumiabilde og andre foretrekker samsungen.

Men kvaliteten ser ut til å være ca like god i den artikkelen der i alle fall?

 

 

I foto så er det nok ikke noen nevneverdig forskjell. Det jeg tenker på er video. Der er, så langt jeg har klart å finne, Lumia 950 overlegen alt annet på lydopptak.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har selv S7E og burde være glad for at "min" telefon vant testen.

 

Men skal man ha en telefon til å ta video med, så kan du bare glemme alt som heter Android og IOS. Da må du kjøpe en Lumia 950 fra Microsoft. Til og med tung bass på konserter klarer mikrofonen i den telefonen å fordøye slik at sluttresultatet blir nærmest skurrefri video. Jeg har til gode å se noen annen telefon med Android eller IOS som klarer det samme.

 

Jeg skulle ønske mobiltester testet videokvalitet i større grad, for enn så lenge virker det ikke som at noen av mobilprodusentene (unntatt Microsoft) bruker tid og penger på video.

 

Demo av lyden på 950 XL på konserter:

​Trance: youtube com/watch?v=XzU_0g7amkk

Metallica: youtube com/watch?v=7jrsorF5Oz0

Hvis du ser her, er det faktisk lite som skiller S7 og Lumia 950:

https://www.neowin.net/news/samsung-galaxy-s7-vs-microsoft-lumia-950-camera-comparison-the-best-of-the-best

 

Jeg vil nesten si at de er like gode, men at noen vil foretrekke oversaturert lumiabilde og andre foretrekker samsungen.

Men kvaliteten ser ut til å være ca like god i den artikkelen der i alle fall?

 

 

I foto så er det nok ikke noen nevneverdig forskjell. Det jeg tenker på er video. Der er, så langt jeg har klart å finne, Lumia 950 overlegen alt annet på lydopptak.

 

 

For å sammenligne må man gjøre som jerryrigeverything i denne videoen med Nokia 950 vs S7 Edge på samme stativ:

 

Filmingen i 4K fra bilkjøring ser bedre ut på S7 Edge enn Lumia 950 (trærene ser skarpere ut), men når han filmer seg selv foran snøen i bakgrunnen ved ca 26 sekunder ser det ut som S7 Edge overeksponerer.

 

Overgangen fra 1:19 (lyd på S7 edge) til 1:24 (lyd på Lumia 950) vil jeg nå si at Lumia har dårlig mikrofonkvalitet? Mangler jo alt av høye frekvenser. De ser ellers for det meste jevngode ut, men ved 1:52 ser man at S7 Edge får et mye bedre bilde. På 2:08 ca (med solen) ser det ut som Nokiaen fungerer litt bedre med veldig mye lys (mot solen) med tanke på eksponering, men samtidig bommer jo nokiaen på hvitbalansen (blir lilla himmel). Ved 2:20 sliter Lumia med fokus (tåkete/uklart bilde).

 

Ved 3:07 er det byttet til front facing (selfie kamera), der ser Samsungen litt for desaturert ut, men nokiaen sliter med å fokusere. Ingen OIS på front facing kamera på S7 Edge.

 

Jeg vil nå egentlig si at ingen av de to knuser hverandre, men jeg synes lyden på S7 Edge er bedre enn Lumia og i noen tilfeller har lumia bedre eksponering enn S7 Edge, men samtidig så jager Lumia på fokus og virker å bomme mer på hvitbalansen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

Lumina er vel utgått. Så om noen skal ha,så må de vil raske på.

Kjedelig og se at ingen mobiler når min 6år gamle dslr til knærne.kunne tenkt meg mobil med kamera som fungerer i dårlig lys

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...